بستن

ورزشکاری برای همه جا: از مچ‌اندازی تا موتورسواری

هفت‌برکه – گریشنا: مهناز طلایی از آن دسته آدم‌هایی است که مانند اسمش در چند رشته‌ی ورزشی می‌درخشد. او به گفته خودش عضو قویترین زنان پاورلفتینگ است و از جمله افتخاراتش کسب مدال طلا لیفت و پرس سینه آسیایی و دو طلا و یک برنز در مسابقه‌های لیفت و پرس سینه و مچ‌اندازی است که به ترتیب در شیراز و تهران و لار برگزار شده است. او عنوان مربی بدن‌سازی را نیز به دست آورده است. علاوه بر همه‌ی این‌ها، او از آن آدم‌های عشق موتور است و یکی از اهدافش راه‌اندازی پیست موتورسواری برای بانوان در گراش است. خیاطی نیز از دیگر فعالیت‌های او است.

بهتر است او را به آن‌هایی که فکر کردند که با این اوصاف با یک آدم بیکار و بدون دغدغه طرف هستند، بیشتر معرفی کنیم. مهناز طلایی، ۳۷ ساله و مادر چهار فرزند است. محمد صادق ۲۰ ساله، محمد علی ۱۸ ساله، محمد رضا ۱۳ ساله و تک دخترش رقیه سال ۸۷ به دنیا آمده‌ است. طلایی بعد از گذراندن دوره دبیرستان و گرفتن دیپلم، ادامه تحصیل نداد و شانس موفقیتش را در فعالیت‌های ورزشی دنبال کرد.

او اصالتا شیرازی است اما همسر او اکبر صالحی گراشی است به همین خاطر مدت‌ها است که ساکن گراش است.

چند سال است گراش زندگی می‌کنید و از چه طریقی با گراش آشنا شدید؟

خانوادی مادری من ساکن گراش بودند و از این طریق ما هم ساکن گراش شدیم و تحصیلاتم و کارهای ورزشی من از گراش اوج گرفت و همین جا ازدواج کردم.

در چه رشته‌هایی فعالیت می‌کنید؟ و حائز چه مقام‌هایی شدید؟ 

حوزه‌ی فعالیت من در رشته بدن‌سازی و آمادگی جسمانی است و مدرک دومینو و مدرک لیوان‌ چینی هم دارم. ده سالی هم می‌شود که در حوزه‌ی خیاطی در خدمت همشهریان هستم.

من در مسابقات پرس سینه و لیفتینگ دو بار به مقام اول کشوری رسیدم و بعد از آن برای اعزام به مسابقات انتخابی گرجستان انتخاب شدم. متاسفانه چون مدتی قبل در حال تمرین زمین خوردم، دستم شکست و تمام تمریناتم به هدر رفت و نمی‌توانم در مسابقه گرجستان شرکت کنم. ولی ان‌شاالله در سال جدید شرکت خواهم کرد. و در سال ۹۶ در مسابقات کشوری لیفتینگ به مقام دوم رسیدم و در مسابقات مچ‌اندازی نیز یک بار به مقام اول و بار دیگر به مقام دوم رسیدم.

در هر کدام از این رشته‌ها مربی و مشوق شما چه کسی بود؟ چقدر زمان برد تا وارد این رشته‌ها شوید و از چه طریقی با آن آشنا شدید؟ 

هشت سال است که در عرصه ورزش فعالیت دارم و مدت دو سال است که در مسابقات استانی و کشوری شرکت می‌کنم. مشوق من همسرم و دوستانم بودند. مشوق من در رشته موتورسواری همسرم بود که اگر نبود من نمی‌توانستم وارد این رشته شوم.

محل تمرینات شما برای رشته بدنسازی و پاورلیفتینگ کجاست؟

بیشتر تمرینات من در باشگاه آبشار اندیشه بوده و در منزل هم تمرین داشتم. خانم راضیه جنگجو در این زمینه برای من خیلی زحمت کشیدند و ممنون و مدیون او هستم.

محل برگزاری مسابقاتی که شما در آن حضور داشتید کجا بود و آیا از لحاظ رفت و برگشت و مسائل دیگر مشکلی نداشتید؟

مسابقات قوی‌ترین زنان ایران در شیراز برگزار شد که در این مسابقه مقام دوم را کسب کردم. در مسابقات لیفت و پرس انتخابی کشوری که در تهران برگزار شد نیز نفر اول شدم. هر کاری سختی خودش را دارد ولی من همه سختی‌ها را پشت سر گذاشتم.

اداره ورزش و جوانان گراش در این مسیر چقدر شما را حمایت کرده است؟ 

من چند ماه قبل از مسابقات حضوری می‌رفتم و با رییس اداره آقای ثابت صحبت می‌کردم، ولی او همیشه این حرف را تکرار می‌کرد که ما بودجه‌ای نداریم. من معمولا با کمک همسرم در این مسابقات شرکت می‌کردم.

از بین بانوان ورزشکار و فعال شهر چه کسانی را می‌شناسید؟ معرفی کنید.

در رشته‌ی بدن‌سازی خانم راضیه جنگجو یکی از مربیان باشگاه آبشار در رشته‌ی بدن‌سازی و آمادگی جسمانی و فاطمه خاکی‌نهاد از مربیان رشته‌ی بدن‌سازی و خانم ناهید نوروزی مربی آمادگی جسمانی در باشگاه آفتاب از بهترین مربیان گراشی هستند که آن‌ها را می‌شناسم.

 مسائل و مشکلات و سختی‌های رشته‌هایی که شما در آن فعالیت می‌کنید، چیست؟

هر ورزشی مشکلات و سختی خودش را دارد. رشته بدن‌سازی رشته‌ای قدرتی است و فعالیت در این رشته به دلیل سنگینی و مهارت‌هایی که نیاز دارد کمی سخت است و وارد شدن به آن نیاز به تلاش زیادی دارد.

روند گرفتن مدرک مربی‌گیری شما به چه شکل بود و چه نوع مدارکی دارید؟

برای مربی شدن در هر رشته‌ی ورزشی، باید میزان تحصیلات دیپلم به بالا داشت و ده دوره‌ی تئوری را گذراند. که من این دوره را هم گذرانده‌ام. و در حال حاضر مدرک مربی‌گری آمادگی جسمانی، بدن‌سازی، دمینو، لیوان چینی را دارم و پیگیر هستم که مدرک دوچرخه‌سواری را نیز بگیرم.

 آیا این که بدن سازی و پاورلیفتینگ باعث مردانه شدن اندام خانم‌ها می‌شود را قبول دارید؟ چون خیلی‌ها با این تصور وارد این رشته نمی‌شوند؟

نه. در صورتی که مکمل استفاده نکنند و آمپول‌های مخصوص را نزنند هیچ وقت بدنشان مردانه نخواهد شد. من الان ۸ سال است در این رشته‌ی ورزشی فعالیت می‌کنم اما هیکلم خوب و روی فرم هست. چون مکمل استفاده نکردم. این تصور کاملا اشتباه است.

به نظر من این رشته‌ی ورزشی بر خلاف تصور همه اصلا ورزش مردانه‌ای نیست، چون هر خانمی در هر سنی می‌تواند وارد این رشته بشود. درست است که مردان علاقه بیشتری برای حضور در این رشته‌ی ورزشی از خودشان نشان می‌دهند و تمرین‌های سختی انجام می‌دهند تا عضله‌سازی کنند ولی این موضوع با استفاده از مکمل و سوزن ممکن است.

در حال حاضر به عنوان مربی در کجا فعالیت می‌کنید؟ و در کلاس‌هایتان معمولا چند نفر را آموزش می‌دهید؟

من در باشگاه مکث و باشگاه امید مربی رشته‌ی بدن‌سازی و آمادگی جسمانی بودم و چند مدت به عنوان کمک مربی خانم میترا نوروزی در دانشگاه علوم پزشکی گراش فعال بودم. حتی تا چند ماه پیش هم مربی‌گری می‌کردم اما به دلیل لزوم آماده شدن خودم برای شرکت در مسابقه لیفت و پرس که ۲۵ دی ماه در گرجستان برگزار می‌شود، فعلا مربی‌گری نمی‌کنم. اما از چند ماه آینده دوباره شروع می‌کنم.

آیا با وجود شرایطی مثل بارداری و بچه‌داری، باز هم خانم‌ها می‌توانند به موفقیت در رشته‌های ورزشی امیدوار باشند؟

بله. من تمام این مشکلات و سختی‌ها را پشت سر گذاشتم چون علاقه زیادی به ورزش کردن داشتم. هر خانمی می‌تواند با پشتکار و تلاش و حمایت خانواده و همسر به مراتب بالا برسد.

تاثیر ورزش روی سلامتی روح و جسم بانوان چیست؟

من همیشه می‌گویم اول غذای سالم و روحیه‌ی خوب و بعد از آن ورزش. اگر غذای سالم و روحیه آماده نباشد ورزش کردن بی‌فایده می‌شود. ورزش آدم را سر‌زنده و جوان نگه می‌دارد و روی سلامت روح نیز اثر مثبتی دارد. من همه این حرف‌ها را تجربه کردم.

خانم‌ها در گراش برای وارد شدن به رشته‌های ورزشی با چه مشکلاتی رو به رو هستند؟ و به نظر شما چطور می‌توانند آن را حل کنند؟

متاسفانه ورزش کردن خانم‌ها هنوز در گراش جا نیافتاده است و از لحاظ شرایط فرهنگی حاکم بر جامعه بیشتر مردان و خانواده‌ها اجازه نمی‌دهند خانم یا دخترهایشان به ورزش کردن رو بیاورند ولی نظر من این است که می‌توانند با صحبت کردن این مشکل را حل کنند. و البته این را هم اضافه کنم که نسبت به چند سال قبل این محدودیت‌های خیلی کمتر شده است.

آیا کسانی بودند که شما را از دنبال کردن این فعالیت منع کنند و توجیه آن‌ها چه بود؟

نه. بر عکس، هر کسی من را می‌دید یا می‌دانست که در زمینه‌ی ورزشی فعال هستم من را تشویق می‎‌کرد. خدا را شکر اطرافیانم هیچ مشکلی با این موضوع نداشتند و همه به نوعی به من کمک می‌کردند. البته این را هم بگویم که در این رشته تنها کسی هستم که در گراش و استان در رشته بدن‌سازی لیفت کشیده و پرس سینه زده است.

 از کی فهمیدید که به رشته‌ی موتورسواری علاقه‌مند هستید؟

۳ سالی می‌شود که وارد این رشته شدم و پیگیر آن هستم که از موتور و مهارت موتور‌سواری چیزهای زیادی یاد بگیرم یکی از بهترین ورزش‌هایی هست که علاقه‌ی زیادی به یادگیری آن دارم.

 از چه طریقی و با کمک چه کسانی به این رشته وارد شدید؟

با کمک همسرم و با پشتکار خودم پیگیر هستم که یک پیست موتورسواری برای خانم‌ها راه بیاندازیم البته تا الان این اجازه را به ما نداده‌اند.

طی چه مدت زمانی موفق به یادگیری شدید؟

همسرم طی ۲ هفته موتورسواری را کامل به من یاد داد و چون علاقه داشتم خیلی زود یاد گرفتم و همیشه هفته‌ای دو بار سوار موتور می‌شوم و خوشحالم که بهترین موتورسواری هستم که در گراش به راحتی رانندگی می‌کنم.

در چه محلی تمرین‌ می‌کنید؟ آیا از لحاظ محل برای یادگیری و تمرین دچار مشکل نشدید؟

با همسر یا پسرهایم می‌رویم طرف صحرا یا تنگ‌آب یا کنار زیارت بیشتر آن قسمت‌ها تمرین می‌کنم. برای یادگیری و تمرین مشکلاتی داشتم ولی پشت سر گذاشتم.

 اولین باری که به تنهایی موتورسواری کردید کی و در چه مکانی بود و چه حسی را تجربه کردید؟

اولین بار در یک جاده‌ی خاکی تمرین کردم. همسرم با صبوری بسیار همه چیز را برایم توضیح می‌داد و من را تشویق می‌کرد. حس جالب و خوبی را تجربه کردم.

چه نوع موتورسیکلت‌هایی را می‌شناسید و سوار چه نوع موتورسیکلت‌هایی شدید؟ کار با چه موتورسیکلتی سخت‌تر است؟

اولین موتوری که سوار شدم هوندا بود با آن هم موتور را یاد گرفتم. دومین موتوری که سوار شدم باجاج بود و ۱۳۰۰ هایبوسا و کراس. از بین انواع موتور من رانندگی با موتور سنگین را بیشتر دوست دارم چون  تمرکز و دقت بالایی می‌خواهد.

در چه مسابقاتی شرکت کردید؟ و چه مقام‌هایی به دست آوردید؟

فعلا در هیچ مسابقه‌ای شرکت نکردم ولی پیگیر هستم که ان‌شاالله بروم و خودم را محک بزنم.

چند خانم گراشی را می‌شناسید که به این رشته علاقه‌مند هستند؟

من چند ماه در گراش دنبال یک نفر بودم که وارد این رشته شود ولی هیچ کسی نبود.

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

3 نظر

  1. ماشاله به این خانم ولی این خانم هم مثل من سرش درمیاد که از ورزش زده شدم وچندمدتی با اداره ورزش سر وکله بزنه می فهمه

  2. عرض سلام و ادب و احترام.خیلی ببخشید تا جایی که من مطلع هستم ایشون حتی دیپلم ندارن.وقتی دیپلم ندارن هیچ مدرکی از قبیل مربیگری و غیره را کسب کند. و بابت مقامهای ایشون باید بگم مسابقات رسمی تحت عنوان پرس سینه و ددلیف برای بانوان در ایران وجود ندارد و ممنوع هست.و از طرف فدراسیون کشور به طور جد با این موضوع برخورد میشه.خواهشمند ام مدارک ایشون رو از طریق هیات مربوطه پیگیری به طور جد بشه. ما دوست نداریم کسی رو بکشیم پایین و دوس نداریم کسی هم برای خود از کاه کوه سازد و پرواز کند . ما در این ورزش قهرمانان پوشالی زیادی داریم و خواهشمندیم که بعد از اطمینان از صحت صحبت های هر فردی در ضمینه بدنسازی استعلام گرفته بعد درج شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 نظر
scroll to top