بستن

۹۰ درصد متهمان مشروب جوانان و نوجوانان هستند

هفت‌برکه – گریشنا: گسترش استعمال مشروب‌خواری به حدی رسیده است که بخشی از جلسه کارگروه آسیب‌های اجتماعی به این موضوع اختصاص پیدا کرد. بر اساس آمار رییس دادگاه گراش، ۱۵درصد احکام زندان به خاطر حمل و نگهداری مشروبات الکی است. محکومانی که بیشتر آن‌ها جوان و نوجوان هستند.

یکشنبه دوم دی‌ماه ۱۳۹۷ سالن فرمانداری گراش میزبان اعضای شورای تامین و کارگروه آسیب‌های اجتماعی بود. در دو ساعت برگزاری این جلسه، موضوعات مختلفی مطرح شد که بخشی از آن نگرانی از افزایش مصرف مشروبات الکلی بود.

قاسم فرسوده توزیع و مصرف مشروبات الکلی را نقشه دشمن دانست: «دشمن کارش دشمنی است. با افزایش یاس و ناامیدی در جامعه به خصوص در بخش جوانان آسیب اجتماعی افزایش پیدا می‌کند. می‌بایست یاس و ناامیدی را کاهش دهیم و از طرفی همگانی کردن امر به معروف و نهی از منکر می‌تواند موثر باشد. البته ستاد امر به معروف و نهی از منکر برنامه‌ای دارد ولی مبارزه با این آسیب‌ها باید همگانی باشد.»

معاون فرماندار برای کاهش آسیب‌های اجتماعی بر تاثیر روحانیت تاکید کرد و از آن‌ها تقاضای کمک کرد تا آسیب‌هایی که در جامعه رو به افزایش است، کاهش یابد.

مشروب دومین عامل اصلی زندانی شدن

رییس دادگاه گراش روال قضایی را برخورد شدید با جرایم مرتبط با مشروبات الکلی دانست: «ما در رابطه با مشروبات الکلی به شدت برخورد می‌کنیم. مشروبات بعد از جرم سرقت، بیشترین درصد زندانی‌های ما را تشکیل می‌دهد. نزدیک به ۱۵ درصد زندانی‌های ما بابت همین بزه حمل و نگهداری مشروبات الکلی است. این جرایم بیشتر از ۹۰ درصد توسط قشر نوجوان و جوان رخ می‌دهد.»

روان‌بین برای مهار مصرف مشروبات در بین جوانان درخواست همکاری کرد: «نهادها و موسساتی که بیشتر با قشر جوان و نوجوان سروکار دارند موثر هستند و باید به هر نحوی که می‌توانند در کاهش ارتکاب این جرایم به نیروی انتظامی و مرجع قضایی کمک کنند. این مساله نیازمند این است که این تشکیلات خودشان به صورت تخصصی اعلام آمادگی بکنند و راهکاری ارائه دهند تا نتیجه این باشد که این پرونده‌ها ورودش به دادگستری به شدت کاهش یابد.»

زندان و شلاق در انتظار مشروب‌خواران

رییس دادگاه گراش در پاسخ به پرسش امام جمعه در مورد نحوه برخورد با این جرایم، محکومین را به دو دسته تقسیم کرد: «بر اساس ماده ۷۰۲ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۷۵ مجازات برای مشروبات الکلی دست‌ساز و سنتی داخلی بین شش ماه تا یک سال حبس به علاوه شلاق تا ۷۴ ضربه و به علاوه پرداخت جزای نقدی معادل ۵ برابر ارزش مشروبات الکلی مکشوفه است. مبنای محاسبه سال ۹۷ برای هر لیتر مشروبات الکلی داخلی لیتری ۷۵ هزار تومان تعیین شده است که اگر از کسی صد لیتر مشروب کشف کنند، فقط جریمه آن سه میلیون و  ۷۵۰ هزار تومان می‌شود. در مورد مشروبات خارجی، مجازات از نظر حبس و جریمه سنگین‌تر است و مشمول قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌شود.»

روان‌بین مجازات شلاق برای شرب خمر را قطعی دانست: «در رابطه با شرب خمر هم مجازات حدی است. در مجازات تعزیری قاضی رسیدگی کننده بنا به سن، وضعیت، شغل و تحصیل و سابقه‌دار بودن متهم می‌تواند در میزان مجازات متهم حداقل مجازات را به او بدهد یا مجازات آن را تعلیق کند یا حتی به جزای نقدی تبدیل کند. اما در رابطه با جرایم مستوجب حد که شرب خمر هم از جرایم مستوجب حد است، حدود بر اساس شرع و قانون اجرا می‌شود و قاضی نمی‌تواند ذره‌ای کم یا زیاد کند. شرب خمر مجازات ۸۰ ضربه شلاق حدی دارد. من قاضی نه می‌توانم بکنم ۷۹ ضربه نه می‌توانم بکنم ۸۱ ضربه.»

رییس دادگاه گراش در مورد نحوه اجرای حد شلاق گفت: «در شلاق حدی شخص به صورت برهنه بوده و حد با کابل اجرا می‌شود. همین دو روز قبل یک مورد شلاق حدی اجرا شد.»

باغ شهرها مرکز اصلی مصرف مشروب

سرهنگ ابوالحسن مزارعی، جانشین فرماندهی انتظامی شهرستان گراش، با اشاره به کشف بزرگ محموله‌ی مشروبات الکلی در گراش در چند وقت اخیر گفت: «این موضوع بسیار زشت و قبیح است که در باغ‌های اطراف شهر اتفاق می‌افتد و در شان مردم شهرستان گراش نیست و قبح آن تا آن اندازه است که ما نمی‌توانیم آماری از آن به مردم ارائه کنیم.»

پیش از این سروان رنجبر، فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان، نیز به گریشنا گفته بود: «بخش عمده‌ای از تصادفات و انحراف از جاده‌ها به ویژه در شب‌های تعطیل و آخر هفته به دلیل مصرف مشروبات الکلی است. برای کاهش این گونه حوادث افزایش نظارت خانواده‌ها بسیار ضروری است.»

سرگرد دهقان، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه گراش، کارناوال‌های شادی عروسی را نتیجه مشروب و مواد مخدر می‌داند: «مجالس عروسی را نگاه کنید به چه سبکی دارد برگزار می‌شود؟ نباید در باغ شهرها دنبالش بگردید. بروید و در عروسی‌ها دنبالش بگردید. ببینید چقدر این مواد و مشروب در مجالس عروسی سرو می‌شود. نتیجه‌اش هم می‌شود کارناوال شادی در خیابان راه انداختن.این مقوله‌ها را ما چه کاری در موردش انجام دادیم این که در جلسه بنشینیم و یک امضا یک صورت جلسه بنویسیم و برویم؟ آقا مبادی ذی‌ ربط چه کسانی هستند؟»

دکتر مرتضی فتحی، عضو شورای شهر، مطالعه پیرامون موضوع و ارائه راهکار و پیشنهاد برای مسئولینی که در جلسه حضور داشتند را الزامی دانست و ادامه داد: «در موضوع مصرف مشروبات الکلی، چیزی که برای بدن آسیب می‌رساند مصرف شدید شراب است. ما در مجالس دینی به دلیل قبحی که دارد به این معضلات نمی‌پردازیم. از لحاظ پزشکی مصرف این قبیل مشروبات بیشترین ضربه را به بدن می‌زند و بهتر است مباحث پزشکی آن را بیشتر باز کنیم.»

زنگ خطر مشروبات الکی چند سالی است به صدا در آمده است. گاهی جاده‌ی مستی به جای یک شب به ظاهر خوش، به مرگ واقعی می‌رسد. در یک سال گذشته مشروبات الکی هم مرگ در اثر دعوا را در پی داشته است و هم مرگ به دلیل انحراف خودرو. گویا مشروبات الکلی به عنوان یک معضل جدی پذیرفته شده است، اما راه‌ حل چیست؟

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

21 نظر

  1. متاسفانه بیشتر جوانهای نه کار دارن نه تفریح چرا بجای پیدا کردن راحل فقط فکر مجازات هستین
    این همه شلاق زدین زندانی کردین دستگیر کردین ایا این امار پاین امده؟
    تا وقتی که ما بجای راحل فقط دنبال مجازات باشیم هیچی درست نمیشه .نه این کار غرب هستش نه کار دشمن این مشکلش نداشتن تفریح و کار هستش که کشور خودمان مشکل رو ایجاد کرده وقتی مشکلات زیاد بشه ادم دنبال راهی میره تا برای یک ثانیه از مشکلات کم کنه که متاسفانه جوانهای این دوران ما یا دنبال مشروب میرن یا دنبال مواد .
    وقتی میخواهید مشکلی رو حل کنید اول خودتون رو بزارید جای شخص بعد دنبال راحل برطرف کننده بگردید نه دنبال مجازات .

    1. آقا مجتبی عزیز ، یعنی جوانان غرب که تفریح دارند سراغ مشروب نمی روند ؟ این چه استدلالی است ؟
      مجازات به جای خود ، کار فرهنگی و تفریحات سالم برای جوانان ایجاد کردن هم به جای خود

      قطعاً تبلیغات خارجی ها و نفوذ فرهنگی آن ها هم بی تأثیر نیست

  2. وقتی ورزش و تفریحاتمون از بین بره همینه دیگه من که حق میدم تا حالا که همچی خموده و از بین رفته حتی ورزشمون باید هم برم سراخ مشروب

  3. متاسفانه خیلی ها هم کار دارن و هم درآمد خوب اما معلوم نیست این چه معضلیه که حتی هم تبلیغ می کنن و هم به بقیه جا و مکان برای شراب خواری میدن و جوونارو گرفتار می کنن. خدا به همه جوونا رحم کنه و مسبب این معضل رو هم هدایت کنه.

  4. میگن کار دشمن..
    بجای حرفای بیخود و توخالی یه کم بفکر مردم باشید..
    مشکل مردم و جوانان نیستن مشکل خود مسولین هستن..

  5. مردم رو با جریمه و مجازات و شلاق و حبس تهدید نکنید..
    برید زیر ساخت ها رو فراهم کنید
    کار از روحانیت گذشته
    چکار کردین که جوانان رو از مسجد و روحانیت جدا کردین..
    مشکل از خودتونه نه مردم و جوانان ..

  6. افزایش بی رویه مصرف مشروبات الکی زیبنده شهری مثل گراش نیست.ولی جالب است هنوز کارگروه اسیب های اجتماعی و مسئولین امر راه حل را در ستاد امر به معروف و نهی از منکر,اموزه های منبرهای دینی,برخورد قهریه دادگاه میدانند.برخورد قضایی با سودجویان و فروشندگان مشروبات الکلی لازم است ولی مشکل اصلی که همان میل جوانان و نوجوانان به شرب خمر است را حل نمی کند.ضعف هویت شخصیتی و دینی،از هم گسیختگی کانون خانواده،فشارهای روانی نشات گرفته از معظلاتی مانند بیکاری فقر ترک تحصیلی ضعف عاطفی,عدم بلوغ و ارضای عاطفی ،وجود اختلال های روانی ،کمبود فضای تفریح و فعالیت های اجتماعی ،کم شدن امید به اینده همه و همه در ایجاد انگیزه اولیه شرب خمر تاثیر گذارند.اینکه فکر کنیم با موعظه روحانیت و ستاد امر به معروف و نهی از منکر و برخورد قضایی مشکل حل می شود سخت در اشتباه هستیم.
    بهتر است راه حل های منسوخ و تکراری که کارکرد مناسبی ندارند رها شود و واقعیت ها را بهتر ببینیم.

    به اندازه کافی از مضرات مشروبات الکلی چه از دید پزشکی و چه از دید مذهبی و چه از دید تبعات قضایی گفته شده ولی بازم شاهد افرایش مصرف ان حتی در شهر مذهبی گراش هستیم.پس مسولین لطفا با این معظل واقع بینانه تر برخورد کنید.افرادی که در این جلسات حضور دارندو تصمیم گیری میکنند چقدر مطالعه،تجربه و تخصص مرتبط برای حل این معظل دارند ؟رزومه ی نهادهای مربوط در ارتباط با کاهش این معظل چیست؟

  7. کاش یه خورده اصولی تر مشکلات رو بررسی میکردین در اینجور جلسات… کاش دنبال حل ریشه ای مشکلات بودین نه فقط پاک کردن صورت مسئله… کاش کار رو می سپردین به کاردان…. کاش فقط کمی دلسوزتر بودین…

  8. خیلی ها هم کار دارن هم تفریح هم پول تا وقتی کرم از خود ادم نباشه این کار نمیکنن
    پس ربطی به کار و تفریح نداره تا ادم خودش دلش نخواد

  9. حتی قرص های مختلف هم کنار مشروب در برخی دانشجویان رواج داره، به هر حال گستره تهاجم و تبلیغ این جور موارد از رسانه های خارج نشین زیاده و فقط با کم کردن معضل بیکاری و فقر و ایجاد روحیه نشاط اجتماعی میشه کمی کنترل کرد که با متخصصان وارد بشن

  10. من اگر کافر و بی دین و خرابم؛ به تو چه؟
    من اگر مست می و شرب و شرابم ؛ به توچه؟
    تو اگر مستعد نوحه و آهی٬ چه به من؟
    من اگر عاشق سنتور و ربابم ؛ به تو چه؟
    تو اگر غرق نمازی٬چه کسی گفت چرا؟
    من اگر وقت اذان غرقه به خوابم ؛ به تو چه؟
    تو اگر لایق الطاف خدایی٬ خوش باش.
    من اگر مستحق خشم و عتابم ؛به تو چه؟
    دُنیا گر چه سراب است به گفتار شما
    من به جِد طالب این کهنه سرابم ؛به تو چه؟
    تو اگر بوی عرق میدهی از فرط خلوص!
    و من ار رایحه ی مثل گلابم؛ به تو چه؟
    من اگر ریش٬ سه تیغ کرده ام از بهر ادب .
    و اگر مونس این ژیلت و آبم ؛ به تو چه؟
    تو اگر جرعه خور باده کوثر هستی!
    من اگر دُردکش باده ی نابم ؛ به تو چه؟
    تو اگر طالب حوری بهشتی٬ خب باش!
    من اگر طالب معشوق شبابم ؛ به تو چه؟
    تو گر از ترس قیامت نکنی عیش عیان.
    من اگر فارغ از روز حسابم ؛ به تو چه؟

    1. وقتی با شرب مشروب جرائمی در جامعه اتفاق می افتد که آسایش و امنیت روانی جامعه سلب می شود باز هم به ما مربوط نیست ؟؟؟

      حداقل بروید آمار کشورهای مختلف و جرایم اتفاق افتاده بر اثر مشروبات الکلی را بخوانید سپس مجدداً شعری را که فرستاده اید مطالعه کنید شاید نظرتان عوض شود

  11. آقای فرسوده اول بگردین عیب کار رو پیدا کنین بعد بگین کار دشمن هستـ .دشمن ما دوستان نادان هستن کع تعدادشون هم کم نیست.ــــــــــــــــــــــــــ
    ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

  12. سلام به دوستان
    متاسفانه این نگاه از بالا به پایین مسئولان غیر بومی گاها منجر به برداشت نادرست میشود
    و ان مسئول گراشی هم که گفتند توزیع و اشاعه مصرف مشروبات الکلی کار دشمن است خداییش چند درصد دشمن دخالت دارد ؟ چنددرصد نهادهای اموزشی ؟ چند درصد نظارتی ؟ چند درصد انتظامی؟ چنددرصد نهاد خانواده
    برای باید این اصل را قبول کنیم مصرف مشروبات هیچ وقت صفر نمیشود و باد در جهت کاهش ان تلاش نمود و اولین خاستگاه تلاش برای کاهش این مشروبات خانواده است بعد مدارس و نهادهای اموزشی
    دوستان و همسالان نقش بسزایی در گرایش جوانان به این معضل دارند
    اگر همه نقشها را رها کنیم و فقط ان را گردن دشمن بندازیم خودمان را گول زدیم
    اقای مسئول این دشمن کیست ؟ اگر است پس شما برای چه حقوق میگیرید ؟ شناسایی دشمنی که کارش توزیع مشروبات است کار چه کسی است ؟
    پس باید اول نگاه درون اجتماعی داشته باشیم تا بشناسیم
    متاسفانه بالا بودن امار مصرف در گراش برای خاص یک زمان نیست در گذشته هم چنین بوده است واما
    این این سخن که کارناوال عروسی نتیجه شرب خمر و مصرف مواد است و اطلاق ان به کلیت جامعه سخن ناروایی است نه اینکه نباشد ولی درصد ان خیلی خیلی خیلی کمتر از خانوادهایی است که تلاش میکنند در چارچوب شرع و قانون باشند
    هر چه عروسی و کارناول عروسی که طی سی سال گذشته در خانواده های ما و دوستان ما و همسایه های ما و هم محله های ما و هم کلاسیهای ما و همکاران ما و .‌..رفتیم و حضور داشتیم ما چیزی ندیدیم که شراب بخورند و مواد مخدر مصرف کنند و بعد به کاروان عروس و داماد بپیوندند

  13. سلام وقتی قاضی دادکاه تجدید نظر راحت کسی چاقو کشی می کنه و سه نفر رو در همین گراش میزنه و راست راست می گرده. من بیسواد میدونم که طبق ماده ۶۷ مجارات إسلامی تخلف است که تبدیل به جزای نقدی کند باید راحت مثل اب خوردن کسی که سوسابقه ضرب و جرح عمدی و حمل مشروبات الکلی داره راحت با فقط با دومیلیون جریمه می کنه و خلاص . این چی به اش میگن من دادم رو به کجا ببرم ای خدا

  14. جواب دندان شکن رهبرعزیزانقلاب😉
    📝 به شعر سیمین بهبهانی ‼

    ⚠اول شعر سیمین رو بخونید
    بعد شعر حضرت اقا رو ببینید

    ↭↭↭↭↭↭↭↭↭↭↭↭
    😡😡😡
    ↴سیمین بهبهانی

    من اگر کافر و بی دین و خرابم؛ به تو چه؟؟؟
    من اگر مست می و شرب و شرابم ؛ به توچه؟؟؟
    تو اگر مستعد نوحه و آهی٬ چه به من؟؟؟
    من اگر عاشق سنتور و ربابم ؛ به تو چه؟؟؟
    تو اگر غرق نمازی٬چه کسی گفت چرا؟؟؟
    من اگر وقت اذان غرقه به خوابم ؛ به تو چه؟؟؟
    تو اگر لایق الطاف خدایی٬ خوش باش.
    من اگر مستحق خشم و عتابم ؛به تو چه؟؟؟
    گرچه دنیا سراب است به گفتار شما
    من به جِد طالب این کهنه سرابم ؛به تو چه؟؟؟
    تو اگر بوی عرق میدهی از فرط خلوص!
    و من از رایحه ی مثل گلابم؛ به تو چه؟؟؟
    من اگر ریش٬ سه تیغ کرده ام از بهر ادب .
    و اگر مونس این ژیلت و آبم ؛ به تو چه؟؟؟
    تو اگر جرعه خور باده کوثر هستی!
    من اگر دُردکش باده ی نابم ؛ به تو چه؟؟؟
    تو اگر طالب حوری بهشتی٬ خب باش!
    من اگر طالب معشوق شبابم ؛ به تو چه؟؟؟
    تو گر از ترس قیامت نکنی عیش عیان.
    من اگر فارغ از روز حسابم ؛ به تو چه؟

    ↴جوابیه مقام معظم رهبری👇
    👇
    کفر و بی دینی ات ای یار ، به ما مربوط است,
    بشنو این پند گهربار ، به ما مربوط است.

    تو که با لهو و لعب در پی مستی هستی،
    میکنی جمع گرفتار ، به ما مربوط است.

    بی خیالت بشوم بارش طوفان بلا،
    میرسد از درو دیوار ، به ما مربوط است.

    آنچه آمد به سر طایفه نوح نبی ،
    میشود واقعه تکرار ، به ما مربوط است.

    من اگر لایق الطاف خدایم ، به تو چه؟
    تو کنی جامعه بیمار ، به ما مربوط است.

    تو اگر می بخوری در پس خانه ، چه به من؟
    گر بیایی بر انظار ، به ما مربوط است.

    تو به این کوه گنه عامل شیطان گشتی،
    شده ای نوکر دربار به ما مربوط است.

    گر نبندیم بر پوزه او قلاده،
    میدرد همچو سگ هار ، به ما مربوط است.

    گر تو سوراخ کنی کشتی این جامعه را،
    میشود غرق به ناچار به ما مربوط است.

    مست کن لیک نبینم که تو مستی کردی،
    اربده کوچه وبازار؟ به ما مربوط است.

    تو که با چنگ و ربابت همه مردم را،
    میکنی مستعد نار ، به ما مربوط است.

    به جهنم که خودت را بکشی در خانه،
    در خیابان بزنی دار به ما مربوط است.

    دین من داده اجازه که دخالت بکنم،
    تا نبینم زتو آزار ، به ما مربوط است.

    امر معروف کنم ، نهی زمنکر بپذیر،
    تا ابد ، ترمز اشرار ، به ما مربوط است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

21 نظر
scroll to top