بستن

اولین نیروگاه مگاواتی گراش ۱۵ ماهه ساخته می‌شود

کلنگ نخستین نیروگاه خورشیدی مگاواتی شهرستان گراش به زمین زده شد. پس از اجرای چند نیروگاه کوچک کیلو واتی در گراش، این نخستین نیروگاه بزرگ مگاواتی شهرستان است.

به گزارش گریشنا شرکت بهین نیروی فارس با همکاری شرکت زنشاین چین نیروگاه خورشیدی با ظرفیت پنج و نیم مگاوات را در گراش می‌سازد. این نیروگاه در زمینی به مساحت ۱۱ هکتار در منطقه اناغ و در نزدیکی شهرک صنعتی گراش ساخته می‌شود.

کلنگ این نیروگاه با حضور رحیمی معاون عمرانی استاندار فارس، فرماندار و امام جمعه گراش و مدیران شهرستان ظهر روز چهارشنبه ۹ آذرماه به زمین زده شد. رحیمی معاون استاندار و هیات همراه پس از کلنگ‌زنی برای جلسه به فرمانداری رفتند.

فرش قرمز برای سرمایه‌گذاران

رحیمی معاون هماهنگی و عمرانی استانداری فارس گفت: «تلاش دولت بر این بوده که بستر سرمایه‌گذاری را فراهم کنیم. چون اقتصاد ما دولتی بود مشکلاتی داشتیم ولی به تدریج مسیر در حال هموار شدن است. ما برای سرمایه‌گذار فرش قرمز پهن می‌کنیم، کار بخش خصوصی چون سود و هزینه را در نظر می‌گیرد می‌تواند مدیریت بهتری داشته باشد و سرمایه‌های دولتی به بخش‌هایی هدایت پیدا کنند برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی کشش و جذابیت ندارد.»

اصغر فرودی فرماندارگراش گفت: «برای این پروژه سرمایه‌گذاری پیگیری زیادی شد.پروژه با سرمایه‌گذاری ۳۳ میلیاردی تومانی آغاز شده است و امیدواریم طبق قولی که داده‌اند ۱۵ماهه آماده شود.»

فرودی با استقبال از سرمایه‌گذاری در این بخش گفت: «زمینه مناسب از نظر آب و هوایی و جغرافیایی برای تولید انرژی خورشیدی و پاک در شهرستان وجود دارد. اگر قیمت خرید افزایش پیدا کند قطعا میزان این سرمایه‌گذاری‌ها افزایش خواهد یافت. امیدواریم این سرمایه‌گذاری‌ها به این مورد بسنده نشود و آمادگی خودمان را برای هر گونه حمایت از سرمایه‌گذاران اعلام می‌کنیم.»

از پروژه‌های خانگی تا نیروگاه مگاواتی

مهندس محمدمهدی منیر مدیرعامل شرکت مجری طرح در مورد مراحل انجام پروژه گفت: «کار نیروگاه خورشیدی با هدف تولید برق در روز در آذرماه ۱۳۹۵ استارت زده شد. کار ما سه مجوز اصلی داشت بخش اول اتصال به شبکه برق بود که با همکاری مهندس فانی انجام شد. بخش دوم مجوز محیط زیست بود که این پروژه چون استفاده از صفحات خورشیدی است و آلایندگی ندارد کاملا در راستای محیط زیست است که با همکاری آقای جمالی کار انجام شد. بخش سوم واگذاری زمین بود که بیشتر طول کشید.»

منیر در مورد دیگر پروژه‌های این شرکت گفت:«ما دو طرح دیگر سه مگاواتی در زینل‌آباد و فداغ داریم و دغدغه ما مساله زمین  است. محدودیت ظرفیت هم به خاطر محدودیت خط انتقال است. در گراش هم پیش نهاد ما ابتدا هفت مگاواتی بود که در نهایت بعد از دو سال به پنج و نیم مگاوات رسیدیم.»

مدیرعامل بهین‌ نیروی فارس از آغاز عملیات پروژه قبل از کلنگ‌زنی خبر داد: «سرمایه‌گذاری پروژه با مشارکت شرکت زن‌شاین چین با جدیدترین تکنولوژی پنل‌های دو رویه است و طراحی پروژه طراحی بومی است. شرکت بهین نیروی فارس ظرف ۱۵ ماه و شاید زودتر پروژه را آماده می‌کند. از یک ماه پیش خاکبرداری شروع شده است و حدود دو ماه جلو هستیم.»

منیر در اشاره به پروژه‌های پیشین شرکت گفت: «بهین نیروی فارس فقط پروژه‌های مگاواتی به کمک سرمایه‌گذاران خارجی را دنبال نمی‌کند بلکه در کنار آن با کمک وام‌های بسیج سازندگی پروژه‌های کیلوواتی را در پشت بام‌ها انجام می‌دهیم که در حال حاضر ۱۵ پروژه در این نوع در شهرستان فعال داریم که برق آن‌ها به شبکه تزریق می‌شود. فرماندار برای این پروژه پیگیری ۲۴ ساعته داشت.»

اولین بارقه‌های برق خورشیدی

مهندس قدرت‌الله فانی در گفتگو با گریشنا در مورد تولید برق خورشیدی در گراش گفت: «در حال حاضر ۱۴ نیروگاه خانگی شامل ۱۲ واحد در شهر گراش و ۲ واحد در ارد فعال هستند. مجموع ظرفیت این نیروگاه‌ها ۱۲۲ کیلو وات است. مجموع برق مصرفی شهر گراش حدود ۳۳ مگاوات است که اگر این نیروگاه خورشیدی جدیدی به بهره‌برداری برسد کمکی به تامین بار برق شهر است.»

به جز این نیروگاه، گراشی‌ها یک نیروگاه در نزدیکی لطیفی نیز در دست ساخت دارند. غلامحسین درویشی یکی از سرمایه‌گذاران این پروژه می‌گوید: «زمین این نیروگاه ملکی است و در مرحله تغییر کاربری هستیم. این پروژه در ۱۷ هکتار با ظرفیت ۱۰ مگاوات در نزدیک پمپ‌بنزین لطیفی طراحی شده است. پیمانکار شرکت بهین نیروی فارس است و سرمایه‌ای نزدیک به ۷۰ تا ۸۰ میلیارد تومان نیاز است که باید از طریق سرمایه‌گذاری خارجی جذب شود.»

 

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

3 نظر

  1. با سلام.یک پیشنهاد که میخواستم به شهردار گراش بدم این هست که اگر به آلاشت مازندران که یک شهر ۱۳۰۰نفری هست رفته باشید چون خود شهر بر روی ارتفاعات واقع شده هست یک رصدخانه توسط شهردار ساخته شده که گراش هم بدلیل وجود ارتفاعات کلات اگر این طرح بوجود بیاید باعث می شود کسانی که به ارتفاعات کلات می روند علاوه بر زیارت مقبره شهدا یک سفر علمی نیز بر فراز این کوه داشته باشند.وجود انجمن نجوم شناسی در گراش ضروری هست و دولت در تامین ادوات و تلسکوپ اگر با درخواست مردم به نماینده لارستان و گراش و خنج باشد این امر شدنی هست.امتیاز ارتفاعات کلات امر بسیار مهمی هست که هرجایی ندارد .همچنین جاده خوبی که به سمت کلات بوجود آمده هست باعث متمایز شدن شهر گراش نسبت به شهرهای دیگر شده هست.باتشکر از سایت گریشنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 نظر
scroll to top