بستن

معارفه‌ی خداشناس، شهردار جدید گراش، در جلسه شورای اداری

هفت‌برکه – گریشنا: مراسم معارفه شهردار جدید گراش، ابراهیم خداشناس، امروز ۳۰ مهرماه ۱۳۹۷ برگزار شد.

به گزارش هفت‌برکه، یازدهمین جلسه شورای اداری شهرستان گراش در سال ۱۳۹۷ با محور معرفی خداشناس به عنوان یازدهمین شهردار گراش در سالن اجتماعات فرمانداری گراش برگزار شد. فرماندار، فرماندهان سپاه و انتظامی شهرستان، و اعضای شورای اسلامی شهر گراش، و همچنین مهمانان ویژه مهندس سیدعلی نقی لقمانی، مدیر کل دفتر شهری و شوراهای اسلامی استان فارس؛ مهندس کریم شکوهیان مدیر عامل سازمان عمران و بازآفرینی شهری شهرداری شیراز؛ ومهندس علی‌ حسین عباسی معاون اجرایی و خدمات شهری سازمان عمران و بازآفرینی شهری شهرداری شیراز در این جلسه حضور داشتند. حضور چند تن از اعضای شاخص شوراهای چهارم و سوم نیز در این جلسه مشهود بود، همانطور که عدم حضور شهردار قبلی گراش، مهندس احمد فقیهی‌کیا. نام فقیهی‌کیا نه تنها در بنرهایی که از سوی روابط عمومی شورا و شهرداری نصب شده بود دیده نمی‌شد، بلکه حتی در سخنرانی حسنی، رییس شورای شهر، نیز شنیده نشد.

حسنی: تشکر، توضیح و گزارش عملکرد شهرداری و شورای شهر

جلسه شورای اداری با تاخیری ۴۵ دقیقه‌ای شروع شد، و بعد از خوش‌آمد مجری، علی‌اصغر حسنی به عنوان میزبان مراسم، اولین سخنران جلسه شد. خوش‌آمدگویی، چگونگی انتخاب خداشناس، تشکر از مسئولان شهرداری و شهر، و گزارش عملکرد شهرداری و شورای شهر در شش‌ماهه  اول سال ۹۷، بخش‌های اصلی سخنرانی مکتوب حسنی بود.

رییس شورا در مورد چگونگی انتخاب خداشناس به شهرداری گراش گفت بعد از «رایزنی‌های مهم و تخصصی» دکتر خداشناس انتخاب شد و «با اکثریت آرا» انتخاب او در شورا به تصویب رسید. حسنی شهردار جدید را فردی متخصص و با تجربه ۲۵ساله دانست، و صداقت و اخلاص در عمل او را ستود.

حسنی سپس به بخش تشکر از مسئولان رسید. او از مهروری، که سرپرستی شهرداری را بعد از رفتن فقیهی‌کیا به عهده گرفته بود، و تمام پرسنل و کارکنان شهرداری تشکر کرد، بدون این که حتی از احمد فقیهی‌کیا، شهردار گراش در ۱۱ ماه از سال گذشته، نامی ببرد. او از همکاری صمیمانه فرماندار و همکارانش و دیگر مسئولین شهرستان نیز تشکر کرد.

بازخوانی گوشه‌ای از فعالیت عمرانی شهرداری و شورای شهر در شش‌ماهه اول، بخش آخر سخنرانی حسنی بود. گزارش کامل عملکرد را در خبری جداگانه در سایت گریشنا خواهید خواند. احداث باغ گل‌ها، محوطه‌سازی هفت‌برکه، زیرسازی‌ها و آسفالت معابر، سنگفرش پیاده‌روی خیابان شهدای گمنام و کلات، احداث پارک‌های محله‌ای با مشارکت خیرین، خرید زمین بازارچه مرکزی، و زیباسازی و مبلمان شهری از مهمترین موارد گزارش شهرداری بود، که برای آنها در مجموع بیش از شش میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه صرف کرده بود.

حسنی در مورد فعالیت‌های شورای شهر نیز عبارت «فراتر از وظیفه ذاتی» استفاده کرد و به مواردی همچون احداث بزرگترین پارک تفریحی در تنگ آب گراش با احداث دو ‌سد سنگ و سیمان و ۵۰۰ هکتار درخت‌کاری در این منطقه، تکمیل ساختمان صدا و سیما توسط خیرین، پیگیری زمین برای ایستگاه هواشناسی و صحبت با خیرین برای احداث ساختمان ایستگاه، رسیدگی به روشنایی بلوارها، پروژه‌ی سنگ‌فرش کلات، جذب خیرین برای ساخت پارک‌های محله‌‌ای، همراه‌سرای بیمارستان، و همچنین ساختمان دادگستری و ساختمان اداره اطلاعات اشاره کرد.

فرماندار: شورا و ‌شهرداری، دو بازوی مهم در توسعه خدمات شهری

اصغر فرودی، فرماندار شهرستان گراش، به عنوان رییس جلسه شورای اداری شهرستان، سخنران دوم جلسه بود. او با تسلیت ایام اربعین و خوش‌آمدگویی به حاضرین شروع کرد، و سپس به ذکر مواردی در مورد محور اصلی جلسه یعنی معارفه شهردار پرداخت. فرماندار گراش گفت: «مردم و ‌مدیریت شهری دو رکن اساسی شهر هستند. اگر شهر گراش یک شهر زیبا و با مبلمان بی‌نظیر در منطقه و استان است، به خاطر همراهی مردم و مدیران شهری در دوره‌های مختلف است که توانسته‌اند با کسب درآمد پایدار، به این مهم دست پیدا کنند.»

فرماندار گراش سپس مشکلات عمده در شهرداری گراش را برشمرد: عدم درآمد پایدار و مستمر («اگر درآمد شهرداری از فروش زمین و‌‌ تراکم باشد، چندان پایدار نیست»)؛ توجه به بافت فرسوده و‌ناکارآمد شهری؛ توسعه موزون شهری؛ زمینه‌سازی برای افزایش ضریب امنیت شهر («با توجه به تاکید شورای تامین، بحث دروبین‌های مدار بسته باید انجام بشود»)؛ آموزش حقوق و تکالیف شهروندی؛ مقاوم‌سازی در حوزه پدافند غیر عامل و‌ مدیریت بحران؛ مصرف بهینه آب؛ رعایت مسایل زیست محیطی بخصوص در دو ‌موضوع کشتارگاه و بازیافت پسماندها؛ سامتندهی روان‌آب‌ها و ‌فاضلاب‌ها؛ و رسیدگی به تخلفات زیاد در ساخت‌وسازها در دو حوزه حریم شهر و درون ‌محدوده. فرماندار در پایان صحبت‌هایش نیز گفت: «شهر ما نیاز به نشاط بیشتری دارد. مراسم عزاداری در جای خود، اما در چارچوب شرع و ‌مقررات باید شادی به جامعه تزریق کرد.»

اصغر فرودی بدون ورود مستقیم به بحث‌های بین اعضای شورای شهر و شهردار سابق گراش گفت: «شورا و ‌شهرداری دو بازوی مهم ‌شهر برای توسعه خدمات شهری هستند. توصیه من این است که در کار همدیگر دخالت نکنند، جز در مواردی که قانون گفته است. اگر شورا بخواهد در کار شهرداری دخالت کند، کار سخت می شود. روابط باید سیستماتیک و در چهارچوب قانون باشد.» او در مورد شهردار جدید نیز اظهار نظر کرد: «سوابق خداشناس نشان می‌دهد ایشان واقعا خداشناس است. هم ‌تجریه دارند، هم در حوزه‌های مختلف تخصص دارند، و هم کاردان و کاربلد و ‌متعد و ‌پاکدست هستند. انشالله پایدار و بادوام باشند.» فرماندار پس از تشکر از پرسنل و سرپرست شهرداری در این چند ماه، از احمد فقیهی‌کیا نیز نام برد و گفت: «کاش شرایطی ‌بود که ایشان اینجا بود، ولی شرایطی حاصل شد که نشد در خدمت ایشان باشیم.»

فرماندار شهرستان گراش گریزی نیز به چهار مبحث مربوط به جلسه شورای اداری زد: کلنگ‌زنی نیروگاه خورشیدی که به زودی انجام ‌می‌شود؛ رایزنی با سهرابی، مدیر کل صدا و سیمای فارس، برای راه‌اندازی دفتر خبری گراش با چارت سازمانی بعد از ماه صفر؛ لزوم آمادگی روسای ادارات و ‌نهادها در مورد بارندگی‌های پیش رو و مدیریت بحران و پدافند غیر عامل؛ و رایزنی با مدیر کل روستایی برای آب‌رسانی به روستاها و ‌شهر ارد از سد سلمان ‌فارسی.

لقمانی: اختلافات را بین خودتان حل کنید

مهندس سیدعلی نقی لقمانی، مدیر کل دفتر شهری و شوراهای اسلامی استان فارس سخنران بعدی جلسه بود. او پس از صحبت چنددقیقه‌ای درباره اربعین، به اعضای شورای شهر و شهردار توصیه کرد: «اختلافات را بین خودتان حل کنید.» لقمانی در توضیح سخنانش گفت: «به نظر من بزرگترین رسالت شوراها و شهردار، ایجاد اعتماد بین مردم و بدنه شهرداری است. اگر اعتماد ایجاد شود، خیابان هم درست می‌شود و جدول و‌ پیاده‌رو و محیط شهری را هم ‌در پی خواهد د‌اشت. این بزرگ‌ترین سرمایه و ارزش پایدار است.»

مدیر کل دفتر شهری و شوراهای اسلامی در ادامه گفت: «مدیریت در شهرداری‌ها با تمام مدیریت‌ها در دیگر ادارات متفاوت است و باید تلفیقی و کارآمد باشد. مدیریت در شهرداری مدیریت مجموعه‌ی درآمد و هزینه است. اگر ارتباط با اقشار مردم افزایش پیدا کند، در ایجاد منابع درآمدی بسیار تاثیرگذار خواهد بود. شورا و شهرداری موفق است که به سمت اعتمادسازی برود.»

لقمانی در مورد خداشناس، شهردار جدید گراش، نیز گفت: «ایشان از همکاران قدیمی من است که اکنون در شروع دهه سوم خدمتش است. در ده سال اول یاد گرفتند، و در ‌ده سال دوم در شیراز تجربه کسب کردند، و حالا در شروع دهه سوم قرار دارند که زمان الگوسازی و نیروسازی است. و من انتظار دارم که این‌ کار را انجام بدهند و‌در پایان ماموریتشان در گراش، دو سه نفر شهردار در مجموعه شهرداری داشته باشیم. مسئولان بومی را بپرورانند، چون جوانان ‌بومی ‌توانایی در گراش هستند.» او یک توصیه دیگر نیز به شهردار جدید داشت: «مردم گراش به دلیل روحیه‌ی بالا و ‌دستی که در کار خیر دارند، انتظار احترام دارند و باید تکریم کامل بشوند. قانون و مقررات را در مورد آنان خم کنید؛ ولی به هیچ عنوان نشکنید. تاکید می‌کنم قانون را نشکنید، وگرنه با حساسیت‌هایی که رد منطقه هست، سنگ روی سنگ ‌بند نمی‌شود.»

بخش آخر صحبت مدیر کل دفتر شهری و شوراهای اسلامی استان به تشکر از سرپرست شهرداری گراش، حسین مهروری، و همچنین شهردار سابق، احمد فقیهی‌کیا اختصاص داشت. جمله‌ی او در مورد فقیهی‌کیا این بود: «از آقای فقیهی‌کیا شهردار ماقبل تشکر می‌کنم. فکر کنم قریب به یک سال اینجا بودند. زحمت کشیدند، تلا‌ش‌هایی کردند. امیدوارم که هر کسی، با هر نیتی، هر کاری کرده، خداوند متعال مزد و پاداش و جزایش را به او بدهد.»

خداشناس: معرفی، مشکلات و ظرفیت‌ها

پس از سخنرانی لقمانی، حکم شهردار جدید قرایت و به او تقدیم شد. سه لوح تقدیر نیز از طرف شورای اسلامی شهر گراش به میهمانان ویژه مراسم اهدا شد. و سپس نوبت به سخنرانی دکتر ابراهیم خداشناس، شهردار جدید گراش، رسید.

خداشناس در ابتدای صحبتش به عنوان‌ کسی که از منطقه سه شیراز می‌آید، که یک منطقه فرهنگی است و آرامگاه حافظ در آن قرار دارد، چند بیت از غزلی از حافظ خواند، و بعد از خوش‌آمد و تشکر، به معرفی خود به طور خلاصه پرداخت: «از سال ۶۷ تا ۷۰ به عنوان ناظر پروژه‌های قرارگاه خاتم خدمت کردم. نزدیک به ۲۵ سال نیز در شهرداری در پست‌های مختلف خدمت کردم. از سال ۷۵ تا ۷۸ کارشناس فنی شهرداری بودم، یعنی از لایه‌های پایین شهرداری شروع کردم. مسئول فنی از ۷۸ تا ۸۲، مسئول شهرسازی از ۸۱ تا ۸۲، معاون سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری شیراز ۸۳ تا ۸۵، دبیر شورای استان و معاون پژوهشی شورا از ۸۵ تا ۹۱، مشاور عالی شهردار شیراز در پروژه‌های بزرگ از ۸۹ تا ۹۰، معاون اجرایی شهردار منطقه سه از ۹۰ تا ۹۲، شهردار منطقه ۸ از ۹۳ تا ۹۴ و شهردار منطقه از ۹۴ تا ۹۶.»

خداشناس به ذکر چند نکته در مورد پتانسیل‌ها و مشکلات گراش نیز پرداخت. لزوم بازنگری در طرح جامع به خاطر تناقض آن با طرح هادی برای اجرای برنامه‌های بلندمدت و‌کوتاه‌مدت شهری؛ مسایل زیست محیطی مخصوصا بحث بازیافت زباله؛ مساله‌ی آب و ‌منابع زیرزمینی و تصفیه‌خانه‌ها و طرح‌های آبخیزداری؛ و مساله زباله‌های عفونی بیمارستان گراش؛ و همچنین مساله‌ی بافت فرسوده که می‌توان آن را به عنوان یک امتیاز و ظرفیت در نظرگرفت. شهردار جدید گراش در مورد پتانسیل‌های شهر نیز از دو مورد نام برد: خیرخیز بودن شهر گراش و لزوم داشتن یک نگاه ویژه به این امر تا ‌شاخصی برای توسعه شهر باشد و بتوان از آن برای دیگر شهرها الگوبرداری کرد؛ و همچنین ترکیب شکل‌گیری و آب و هوای شهر که به خاطر وجود کلات در مرکز آن، از بقیه شهرهای منطقه متمایز است.

 

 

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top