بستن

پلیس کدام رانندگان سرویس را جریمه می‌کند؟

هفت برکه (گریشنا): رانندگان سرویس مدارس، چه شخصی چه عمومی، موظف به داشتن فرم تردد شده‌اند. آیا این الزام قانونی است؟ پلیس والدین را نیز برای رساندن فرزندان خود به مدرسه جریمه می‌کند؟ این سوال‌های شهروندان را از رییس پلیس راهور و کارشناس سازمان حمل و نقل شهرداری پرسیده‌ایم.

بر اساس این طرح، والدین و افرادی که دانش‌آموزان را به مدرسه می‌رسانند، باید برگه تقاضای حمل و نقل را از مدیریت سازمان حمل و نقل گراش دریافت کنند و بعد از مهر شدن در مدرسه و سازمان، در زمان جابجایی دانش‌آموزان برگه را به همراه داشته باشند.

به گزارش هفت برکه، سروان رنجبر، رییس پلیس راهور گراش، در مورد ضرورت این طرح گفت: «هدف این طرح ساماندهی ماشین‌های شخصی است که به عنوان سرویس مدارس فعال هستند. در مواردی که والدین اقدام به جابجایی فرزندان خود می‌کنند و سرنشین خودرو تنها یک دانش‌آموز است، مشکلی وجود ندارد.»

رنجبر در مورد نحوه برخورد با سرویس‌های غیر مجاز مدارس گفت: «افرادی که بیش از یک نفر را به مدرسه می‌رسانند، باید حتما از سازمان حمل و نقل نامه داشته باشند و برچسپ سرویس مدرسه دریافت کنند. از ابتدای سال تحصیلی حدود ۳۰ مورد خودروهای سرویس غیرمجاز یا سرویس‌هایی که بیش از ظرفیت دانش‌آموز داشته‌اند جریمه شدند.»

رئیس پلیس راهور بر رعایت ظرفیت خودروها تاکید کرد و گفت: «ما ابتدای مهر جلسه‌ای با رانندگان مینی بوس سرویس مدارس داشتیم و در مورد مینی‌بوس‌ها و خودروهای سواری تاکید داریم که حتما بر اساس ظرفیت درج شده در کارت ماشین باشد زیرا اگر خدای ناکرده حادثه‌ای رخ دهد، بیمه فقط به ظرفیت خودرو توجه دارد.»

نعمتی، کارشناس سازمان حمل و نقل، با اشاره به این موضوع که دو سال از اجرای این طرح می‌گذرد، گفت: «رانندگان سرویس‌های عمومی موظف به داشتن گواهینامه‌ی پایه ذو هستند و افرادی که گواهینامه‌ی پایه‌ی سه دارند، نمی‌توانند راننده‌ی سرویس‌های حمل و نقل عمومی باشند، در غیر این صورت جریمه می‌شوند. از طرفی افرادی که بیشتر از ظرفیت مجاز اقدام به بردن مسافر می‌کنند نیز شامل جریمه خواهند شد. ما دو سال پیش با هدف ساماندهی سرویس‌های مدارس و همچنین حفظ امنیت دانش‌آموزان، پیشنهاد گرفتن مجوز و پر کردن فرم برای رانندگان مدارس را دادیم که در حال حاضر در حال اجرا است و همه‌ی افراد برای رساندن دانش‌آموزان ملزم به گرفتن فرم هستند.»

 مرتضی ایزدی، مدیر دبیرستان محبی، یکی از افرادی است که به اجرای این طرح معترض است. او می‌گوید: «قوانین من درآوردی محکوم به شکست است و زیان آن متوجه شهروندان عزیز می‌شود. تسریع در امور شهروندان را سرلوحه کار خود قرار دهیم. نه این که بی‌جهت فردی که فرزندش را به مدرسه می‌رساند به جرم همراه نداشتن برگ تردد (که خود وجهه قانونی ندارد) جریمه گردد.»

کارشناس سازمان حمل و نقل پیرامون ملاک جریمه کردن افراد گفت: «رانندگانی که تنها فرزندان خود را می‌رسانند با وجود این که ملزم به گرفتن فرم هستند اما شامل جریمه نخواهند شد و تنها رانندگانی که دانش‌آموزان دیگر را می‌رسانند، از آن جایی که شامل سرویس‌های حمل و نقل عمومی می‌شوند و رانندگان سرویس‌های حمل و نقل عمومی ملزم به رعایت قوانینی از جمله داشتن گواهینامه پایه ۲ هستند، در صورت نداشتن فرم، جریمه خواهند شد.»

مهرداد بدیع‌زادگان، روابط عمومی اداره‌ی آموزش و پرورش شهرستان گراش، با مناسب دانستن این طرح گفت: «وجود این طرح از طرفی تضمین‌کننده‌ی امنیت دانش‌آموزان است و از طرفی با اجرای آن از حقوق رانندگان نیز دفاع می‌شود. هماهنگی و جلساتی که پیرامون سرویس مدارس در آموزش و پرورش گرفته می‌شود با حضور سه نماینده اولیا، سه نماینده مدیران سه مقطع، پلیس راهور، نماینده سازمان حمل و نقل، مسئول حمل و نقل شهرداری و نماینده رانندگان گرفته می‌شود.»

 

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top