بستن

«شب مهتاب» در سکوت فرو رفت

هفت‌برکه – گریشنا: کنسرت «شب مهتاب» به دلیل حضور همخوان زن در گراش اجرا نمی‌شود.

به گزارش گریشنا، گروه سرآغاز، شامل نوازندگانی از لار و گراش، پیش از این یکم تا سوم شهریورماه در تالار وحدت لار به روی صحنه رفته بودند. قرار بود گروه این هفته هم در گراش در سالن شوری برنامه اجرا کند، اما فرمانداری گراش صدور مجوز اجرا را به حذف آهنگ «گل سنگم» و همخوان زن مشروط کرد.

حامد درباری، مدیر گروه سرآغاز، در گفتگو با گریشنا گفت: «ما در لار مشکلی نداشتیم و به راحتی اجرا کردیم. مجوز اجرا در گراش را هم از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گرفتیم. اما در گراش کسی با ما همکاری نکرد. ما چند روز پیگیری بودیم ولی هیچ کس مسئولیت لغو کنسرت را بر عهده نگرفت. به رییس ارشاد مراجعه کردیم، به فرمانداری ارجاع می‌داد، و هر کسی به نفر بعدی.»

درباری درباره دلیل مخالفت با اجرای گراش گفت: «اصرار داشتند که بدون همخوان اجرا کنیم، ولی ما قبول نکردیم. زیرا کار ما بر این اساس تنظیم شده بود وگرنه می‌شد کاری مثل کارهای بقیه. گلایه من این است شما که جو گراش را می‌شناسید، چرا ما را دنبال مجوز فرستادید. مجوز ما مشروط نبود.»

زارع، کارشناس حراست فرمانداری، در مورد دلیل مخالفت با اجرای این کنسرت گفت: «ما کنسرت را لغو نکردیم، بلکه دو شرط برای اجرای در گراش گذاشتیم: اول حذف همخوان زن؛ و دوم حذف یکی از آهنگ‌ها بود. در صورت اجرای این شرط‌ها، اجرای این گروه هیچ مشکلی نداشت.»

درباری مسئول گروه از لغو قطعی این برنامه خبر داد و درباره احتمال اجرا در آینده گفت: «اگر با شرایط موجود موافقت کنند، ما آماده هستیم و می‌توانیم اجرا کنیم.»

مهدی آیینه‌افروز، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گراش، در خصوص دلیل لغو کنسرت شب مهتاب افزود: «ما برای اجرای کنسرت همکاری کردیم و از طریق اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس مجوز صادر شد. در فضای مجازی اعلام شده است که کنسرت به دلیل حضور بانوان در گروه لغو شده که این گونه نیست و  دلیلی که به گروه اعلام کردیم همخوانی بانوان بود که از طرف فرمانداری از ما خواسته شده بود حذف شود. متاسفانه گروه این مورد را قبول نکرد و خودشان خبر لغو را منتشر کرده‌اند.»

آیینه‌افروز با اشاره به برگزاری کنسرت‌های قبلی در گراش گفت: «در سال‌های گذشته کنسرت‌هایی در گراش برگزار شده و از این به بعد هم برگزار می‌شود. برگزاری این کنسرت هم بدون همخوانی بانوان در گراش از نظر ما بلامانع است.»

ابوالفضل درویشی، نوازنده نام‌آشنای گراش، که یکی از اعضای گروه موسیقی شب مهتاب است در گفتگو با گریشنا با گلایه گفت: «هیچ ارزشی برای ما قائل نشدند. جلو همکارهای لاری شرمنده شدیم. برای تمرین هر شب از همه کارهایمان می‌زدیم تا به تمرین برسیم. شب‌های زیادی به علت نبود وسیله‌ با موتور به همراه ساز و همه سختی‌هایش به لار رفتیم. همه سختی‌ها را تحمل کردیم. نه برای خودمان،‌ بلکه برای این که نشان دهیم جو گراش عوض شده و مردم با موسیقی آشنا شوند چون واقعا این نیاز وجود دارد. ما در تمرینات این کنسرت حتی از جیب هزینه کردیم و هیچ درآمدی هم برای ما نداشت و با این اوضاع خیلی شرمنده همکاران لاری شدیم.»

درویشی در پایان اظهار داشت: «خیلی‌ها از مخاطبان ما حسرت این را می‌خورند که چرا در سه شبی که در لار اجرا داشتیم نیامده‌اند و همه منتظر این کنسرت در گراش بودند. هزینه تبلیغات و صدابرداری بسیار بالا بود و امید داشتیم در گراش هزینه‌ها جبران شود و از همه مهم‌تر این بود که مردم گراش به اجرای لار نیامدند.»

بعد از انتشار خبر عدم اجرای کنسرت، روابط عمومی فرمانداری گراش در این مورد توضیحی را ارسال کرده است که عینا می‌خوانید:

باسمه تعالی

با توجه به انتشار مطالبی توسط گروه موسیقی سرآغاز در خصوص لغو کنسرت در شهر گراش نکاتی جهت اطلاع عزیزان و علاقه‌مندان به شرح ذیل اعلام می‌گردد

۱- موسیقی فاخر یکی از هنرهای پرطرفدار و ارزشمند است که می‌تواند تاثیر مثبتی در ارتقاء فرهنگ و اندیشه جامعه داشته باشد.

۲- این فرمانداری با اجرای هر گونه کنسرت و موسیقی در چهارچوب قوانین و مقرارات موضوعه‌ی کشور و رعایت شئونات اسلامی موافق و از آن حمایت می‌کند.

۳- اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی حدودا ۲۰ روز قبل تقاضای گروه موسیقی سرآغاز را به همراه CD مربوط به فرمانداری ارسال کرده است و کارشناس فرمانداری پس از بررسی علی‌رغم فشارهای سیاسی و اجتماعی با اجرای آن موافقت نموده مشروط بر این که به لحاظ ملاحظات اجتماعی و جلوگیری از بهانه‌تراشی مخالفان، همخوانی بانوان حذف گردد.

۴- بدون شک قوانین در هر جای کشور یکسان است اما این که قانون گذار تصمیم‌گیری در خصوص کنسرت را پس از تایید در کار گروه ‌اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به فرمانداری واگذار نموده است بی شک به لحاظ ملاحظات سیاسی، اجتماعی و امنیتی هر شهرستان است.

۵- شرایط و نحوه برگزاری کنسرت مذکور حدود ۱۵ روز قبل از اجرا آن به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و گروه مذکور اعلام گردیده است و پس از آن اقدام به تبلیغات محیطی کرده‌اند که این امر به معنی پذیرش شرایط فرمانداری (عدم همخوانی بانوان) بوده است و در غیر این صورت که اجازه تبلیغات نداشته‌اند. اگر شرایط مندرج در نامه فرمانداری را نپذیرفته‌اند با کدام مجوز اقدام به تبلیغات کرده‌اند؟ و اگر پذیرفته‌اند به چه دلیل آن را لغو کرده‌اند. بی شک اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و گروه کنسرت سرآغاز باید در این خصوص جوابگو باشند.

روابط عمومی فرمانداری شهرستان گراش

 

خبرنگار حوزه شهری و اداری هفت‌برکه عضو هیات مدیره انجمن دوببله و گویندگی گراش

13 نظر

  1. تاسف و هزاران تاسف برا مسولین مربوطه…
    با این کاراتون مردم و جوانان رو از دین و مذهب جدا نکنید..
    برای مسولین شهر مخصوصا کسانی که با طومار و امضا جلوگیری کنسرت میکنن از ته دل متاسم..
    جالبی مسله اینجاست که تو شهر گراش طومار امضا میکنن بر علیه کنسرت.
    ولی تو کنسرت های بندر و شیراز خودشون و خانواده هاش شرکت میکنن..

  2. با سلام…..به این میگن قوانین من دراوردی……جانا اگه دنبال این مفسیدن اقتصادی باشین بخدا اوجب واجباته الان…..

  3. همه چی رک ربط به مذهب ندین ..اگه مذهبه همون مذهب تو لار هم هست متاسفانه تو گراش کلا با کار فرهنگی مخالفن ربطی به همخوان زن و…نداره..حتی نمایشهایی که خانم نداره و حتی تعزیه رو دارن اینقد سنگ اندازی میکنن که ادم نا امید میشه..متاسفانه کسانی مسئولیت که برخلاف اینکه اسم هنرمند و شاعرو غیره روشونه ولی خیلی سنگ اندازی دارن

  4. متاسفم برای خودم که دارم تو گراش زندگی میکنم.چرا با جلوگیری از برنامه ایی که تو لار اجرا شده بدون هیچ مشکلی دارین بهانه میارین.چرا به شعور مردم توهین میکنین. یعنی مردم به اندازه شما نمیفهمن.؟ اینها همون کسانی هستند که رفتن به گروه تعزیه امام حسین هم گیر دادن که چرا میخواین اجرای مختلط کنین نباید اجرا کنین. حالا ما توقع داریم به گروه موسیقی مجوز بدن.

  5. تا کی باید انقدر مخالف فعالیت فرهنگی و هنری خانم ها باشیم؟
    این ناراحت کننده ست که بعد از کلی تمرین ، اجراشون کنسل بشه ؛ اما خوشحالم که هنرمندهای گروه زیر بار شرطِ اجرا نکردن خانم ها نرفتن و ترجیح دادن اجراشون کنسل بشه.

  6. چرا و تاکی میخواین گراشیها رو امی نشون بدین؟
    ما از لحاظ شعور فرهنگی چه کم از لار داریم؟
    تا کی میخواین بجای مردم تصمیم بگیرین؟
    این همه ظاهرسازی چرا؟
    همین کارها رو کردیم که زیرپوست شهرمون چه خبرها که نیست؟
    شدیم کبک و برف!!!
    بهوش باشیم

  7. تا زمانیکه دین ومذهب را در اقتصاد،فرهنگ،هنر،ورزش و….دخالت و ‌دخیل کنیم در هیچ یک از مباحث گفته شده پیشرفت وترقی نخواهیم داشت بیاییم برای یکبار که شده به تمام سلیقه ها وشعور مردم احترام بگذاریم وگرنه به گفته شاعر این راه که تو میروی به ترکستان است به امید لحظه ای تفکر.

  8. متاسفم برای اینکه تو گراش زندگی میکنم..
    والا باید بریم لار زندگی کنیم..
    خوشبحال اوزی ها با این فرهنگ
    مردم گراش دارن میسوزن پای یه عده ادمهای افراطی

  9. با صدای زن مخالف هستین ؟
    با زمینخواری چی مخالفت هستین؟
    با ان همه چاه غیر مجاز چی مخالف هستین؟
    شما اگر دین مذهب دارین لطف کنید برید جلو این همه دزد اراضی رو بگیرین موقع زمینخواری کجاه تشریف دارین نکنه بخاطر اینکه زن زمینخوار نیستن مشکلی نداره
    بوی فاضلاب زمینخواری توسط ادم های سر شناس توی گراش ادم رو دلره خفه میکنه باز شما مشکل صدا زن دارید
    شما که همین که چیزی میشه گیر میدین کدوم از شماها زکات میدین؟
    کاری کردین که جوانها از مسجد زده شدن اصلا شما میدونید خدا چی دستور داده برای شادی روح روان ادم ها؟

  10. سلام من یقین دارم خیلیها متن رو کامل نخوندن فقط از زبان همدیگرشنیدن ودارن کامنت میزارن یکی از علتهای مخالفت فرمانداری این بوده که آهنگ گل سنگم رو حذف کنن.اما گروه شب مهتاب قبول نکردن .آقا جان این آهنگ غربیه.کمی بیدار شوید خواهش میکنم دین ومذهب رو قاطی چرندیات خودتان نکنید.خوب کاری کردن نزاشتن اجرا بشه.قرار نیست هر شهری هر فرهنگی کاری کرد ما بگوییم چرا این شهر انجام داده ما ندیم.ودرضمن جلوگیری از این اجرا بی فرهنگی حساب نمی شود ودر آخر کلام لطفا عاشورا ومحرم را زیر سوال نبرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 نظر
scroll to top