بستن

یازده میلیارد وام اشتغال، معطل نظر بانک‌ها

هفت‌برکه- گریشنا: در جلسه کارگروه اشتغال مشکلات سرمایه‌گذاران مورد به مورد بررسی شد. با وجود معرفی ۲۱ طرح به بانک‌های عامل، فقط یک مورد به مرحله دریافت وام رسیده است.

به گزارش گریشنا ۳۰ تیرماه ۱۳۹۷ ساعت ۱۱ صبح در بی‌برقی سالن فرمانداری جلسه کارگروه اشتغال شهرستان گراش برگزار شد. دستگاه‌های مربوطه، بانک‌ها و سرمایه‌گذاران مهمانان این جلسه به ریاست فرماندار گراش بودند. نکته جالب این جلسه این بود که به جای مباحث کلی، مشکلات کارآفرینان مورد به مورد بررسی می‌شد.

سرمایه‌گذاران پیگیر وام‌ها باشند

فرماندار گراش در ابتدا این جلسه گفت: «سهم ما از وام‌های اشتغال سه میلیارد بیشتر نبوده که سه برابر و نزدیک هشت میلیارد تومان تصویب شده است. تقاضای ما این است که سرمایه‌گذاران با جدیت پیگیر باشند که وام‌ها را جذب شود.»

فرماندار گراش بر فعال شدن همه دستگاه‌ها در بخش اشتغال تاکید کرد: «اشتغال مورد تاکید همه ارکان نظام است. عمده وام‌های ما از کانال جهادکشاورزی، صنعت و معدن و میراث فرهنگی است. ۱۴ دستگاه هستند که می‌توانند در بخش معرفی متقاضیان وارد شوند. آموزش و پرورش، شهرداری، علوم پزشکی و دیگر دستگاه‌ها فصل‌های دیگر اشتغال‌زایی را فعال کنند و افراد را معرفی کنید. برخی موارد سرمایه‌گذاران مطلع نیستند.»

در حال حاضر وام‌های کارآفرینی به دو صورت وام اشتغال روستایی و اشتغال فراگیر در سامانه کارا انجام می‌شود. فرماندار گراش در مورد این دو نوع وام گفت: «در حوزه اشتغال روستایی جلو هستیم چون شرایط بهتری و متقاضی بیشتری دارد. در بحث اشتغال فراگیر ۱۸ درصد اعلام شده است. در این وام عقب هستیم این وام تنفس دارد و بخشی از سود آن بین ۲ تا پنج درصد را دولت پرداخت می‌کند. تلاش کنید باقیمانده سهم شهرستان را جذب کنیم.»

فرماندار عمده مشکل سرمایه‌گذاران را روند تایید وام در بانک‌ها دانست: «تا مرحله معرفی به بانک وظیفه ما است که اقدام شده است. در بحث پرداخت مشکل داریم باید با رایزنی حل کنیم. ورود ۸ میلیارد تومان به شهرستان مبلغ خوبی است.»

اسماعیل سعدین رییس جدید اداره کار گراش در گزارشی از وضعیت وام‌های اشتغال‌زایی گفت: «تاکنون هشت میلیارد و ۷۶۵ میلیون تومان در قالب وام‌های روستایی و دو میلیارد و ۹۷۰ میلیون تومان در قالب‌های طرح‌های فراگیر به بانک‌ها معرفی شده است. از هفت درخواست اشتغال فراگیر چهار طرح و از ۳۸ درخواست وام روستایی ۱۷ طرح در شهرستان و استان مصوب شده و برای دریافت وام معرفی شده‌اند.»

سعدین در مورد وام‌های نهایی شده گفت: «از ۲۱ طرح معرفی شده به بانک تنها یک مورد وام متعلق به خانم زینب حسن‌پور برای طرح بره‌پرواری به ارزش ۴۴۰ میلیون تومان پرداخت شده است.»

دامداری و کشاورزی بیشترین متقاضیان وام

بخش عمده جلسه به بررسی وضعیت وام متقاضیان اختصاص یافت. عمده طرح‌ها در مرحله کارشناسی بانک با مشکل برخورده کرده‌اند.

بالاترین وام‌های تصویب شده به سه طرح اختصاص دارد. برای طرح عبدالکریم جعفری دو میلیارد و ۵۰ میلیون تومان از صندوق کارآفرینی امید تصویب شده است. برای کارخانه ساخت نئوپان در روستای فداغ دو میلیارد و پانصد میلیون تومان و برای طرح سیلندپرکنی گراش‌گاز از طرف عبدالرضا رحمانیان دو میلیارد تومان از بانک ملی تصویب شده است.

علی‌اکبر کارگر برای احداث گلخانه درخواست یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون داده بود که با وام ۸۰۰ میلیون تومان موافقت شده است. نماینده بانک کشاورزی می‌گوید: «دو کارشناس بانک کشاورزی از لامرد آمده‌اند. مشکل وثیقه سند وجود دارد.» که کارگر اعلام کرد سند موردنیاز را برای وثیقه تامین می‌کند.

چندین طرح روستایی نیز به بانک معرفی شده است. دامداری خوبکار در روستای کنگ‌ریشه با مبلغ ۶۵ میلیون تومان به بانک معرفی شده است. علی‌بابا قائدی ۱۹۰ میلیون تومان از صندوق کارآفرینی امید برای پرورش دام سبک و سنگین در ارد تصویب شده است. رضاعلی مظفری‌فرد ۳۰۰ میلیون تومان برای احداث سایبان گلخانه تصویب شده است. طرح دامداری آقای رضوی در روستای لب‌اشکن به میزان ۵۰ میلیون تومان مصوب شده و نامه معرفی به صندوق کارآفرینی داده شده است.

برای محمدجواد سلیمی ۵۰۰ میلیون تومان از بانک ملی تصویب شده است. که به دلیل عدم حضور او در جلسه موضوع مطرح نشد.

طرح خرمی برای خرید کمباین برای وام به بانک کشاورزی معرفی شده است. مبلغ وام ۵۶۰ میلیون تومان با سود شش درصد است که در مرحله معرفی وثیقه بانکی است.

احمد سلیمی در نزدیکی روستای محمدآباد گوسفند دویست راسی به مبلغ ۳۶۰ میلیون تومان است. سلیمی در این جلسه از مشکلات خود گفت: «من ویزا خودم را خراب کردم که بتوانم اینجا اشتغال‌زایی کنم. کارشناس اول یک نقص در پرونده گرفت ولی کارشناس دوم ۱۲ مورد نقص گرفته‌اند.»حسینی نماینده بانک کشاورزی می‌گوید: «گوسفند داشتی هر راس چهار میلیون تومان است و هزینه آن می‌شود هشتصد میلیون تومان و با طرح تطابق ندارد.» به دستور فرماندار قرار شد در جلسه مشترک جهادکشاورزی، بانک و سرمایه‌گذار مشکل طرح حل شود.

مصطفی شیخی برای شن و ماسه روستایی به مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان به بانک ارجاع داده شد.طرح سمیه محمدزاده به مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان در بخش گسترش گردشگری از دیگر طرح‌های مصوب در جلسات گذشته بود.

در بخش ورزش و جوانان تنها متقاضی محمد بیضایی برای باشگاه ورزشی به مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان است. علی بیضایی می‌گوید:«طرح ما به صورت اشتغال فراگیر تصویب شده اما باشگاه ورزشی آنقدر درآمدزا نیست که بتوانیم وام ۱۸ درصد را بازپرداخت کنیم. تقاضا داریم درخواست ما چون در اناغ است در قالب طرح روستایی بررسی شود.»

در حوزه فناوری سه طرح مطرح شده است. حسین علی نوروزپور برای چاپخانه دیجیتال به مبلغ ۱۷۰ میلیون تومان به بانک معرفی شده است و طرح‌های هرمزی و عالمی برای اینترنت روستایی به دلیل نقص مدارک از سوی بانک رد شد.

سپاه و کمیته امداد هم وام می‌دهند

به جز بحث وام‌های اشتغال‌زایی دولتی دو نهاد کمیته امداد و سپاه نیز وام‌هایی را در اختیار متقاضیان قرار می‌‌دهند. کسی می‌تواند از وام‌ها استفاده کند که از سازمان موردنظر مانند جهادکشاورزی مجوز گرفته باشد.

کمیته امداد یک میلیارد تومان سهم در بخش اشتغال روستایی دارد. پرداخت ۵ میلیارد تومان وام چهار درصد برای مددجویان کمیته امداد نیز آغاز شده است.

نماینده سپاه در مورد وام‌های اشتغال‌زایی گفت: «وام‌های ما ۱۰ درصد سه ساله در مورد صنایع تبدیلی است که سرمایه‌گذاران می‌توانند استفاده کنند. چهار پرونده نیروگاه خورشیدی سال گذشته داشته‌ایم که بهره برداری رسیده است. امسال هم از طرح‌های صنایع تبدیلی و نیروگاه خورشیدی حمایت می‌کنیم.»

جعفر اژدری از موسسه کاریابی از عدم استقبال از این طرح گله کرد: ««طرح کارورزی سال گذشته اعلام شد و امسال دارد اجرا می‌شود. در شهرستان ما در مورد این طرح هیچ استفاده‌ای از این سهمیه نشده است.» اطلاعات طرح کارورزی پیش از این در گریشنا منتشر شده بود.

فرماندار گراش در پایان جلسه بر ادامه پیگیری مشکلات سرمایه‌گذاران تاکید کرد: «اگر مشکلات موردی است که به صورت موردی بررسی شود. اگر مشترک است دوباره جلسه می‌گیریم. اگر نیاز به صحبت با استان باشد خودم تماس می‌گیرم.»

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

1 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top