بستن

حرکت سینوسی دانشگاه شیراز در مرکز گراش

هفت‌برکه گریشنا: فعالیت نمایندگی دانشگاه شیراز در گراش در چند ماه گذشته کم‌رنگ شده است، و اکنون خبرهایی مبنی بر کناره‌گیری مهندس حامد عبدالهی از مدیریت آن به گوش می‌رسد. دکتر بهمنی می‌گوید این رکود به خاطر تغییرات پیاپی در ریاست دانشگاه شیراز و همچنین مدیریت واحد بین‌الملل این دانشگاه است، و با انتصاب مدیران جدید، این وضعیت ترمیم خواهد شد.

چند ماه بدون مدیر

حامد عبدالهی، رییس مرکز گراش، در گفتگو با گریشنا از بلاتکلیفی چندماهه‌اش گلایه می‌کند: «من چند ماه پیش نامه‌ی استعفایم را به دانشگاه ارسال کرده‌ام، اما هنوز جوابی دریافت نکرده‌ام.» او دلیل اصلی استعفایش را تعریف نشدن جایگاه و بی‌برنامگی دانشگاه شیراز در مورد مرکز گراش می‌داند، و دریافت نکردن هیچ حقوقی را نیز به آن می‌افزاید: «من مسئولیت را به خاطر خدمت به گراش پذیرفتم، و هم کار در دفتر مهندسی و هم کار روی پایان‌نامه‌ام را به این خاطر کم کردم. اما آن طور که فکر می‌کردم حمایت نشدم. جایگاه مناسبی تعریف نشده بود، و در تصمیم‌گیری‌ها هم دخیل نبودم. در نتیجه، حس می‌کردم در حد یک کارمند ساده با من برخورد می‌شود.»

مهندس عبدالهی در مورد چگونگی پذیرش این مسئولیت گفت: «یکی از دلایلی که قبول کردم این بود که من دو دوره‌ کارشناسی و کارشناسی ارشد را در دانشگاه شیراز بودم و رتبه اول رشته معماری هم بودم؛  و هیات امنا به خاطر آشنایی که با دانشگاه داشتم و در گراش هم فعالیت های فرهنگی اجتماعی پررنگ بود، روی من حساب ویژه‌ای باز کرده بود. من با درخواست‌ هیات امنا و پس از بررسی‌های همه‌جانبه این سمت را پذیرفتم، و نه چشم‌بسته. از همان ابتدا هم به مسئولان سابق دانشگاه گفتم که من دانشجو هستم، و خدمت سربازی‌ام را هم انجام نداده‌ام. اما مسئولان دانشگاه گفتند ما برای این موضوع راه حل داریم. اما با عوض شدن رییس و مدیران مجموعه، این وعده‌ها نیز فراموش شد.»

دکتر بهمنی: به فکر معرفی یک مدیر جدید هستیم

دکتر بهمنی درباره‌ی گلایه‌های مهندس عبدالهی اینگونه توضیح می‌دهد: «به خاطر این که هنوز دانشگاه نتوانسته است ایشان را به صورت رسمی جذب کند، بحث استعفا اصلا مطرح نیست. مهندس عبدالهی زحمت زیادی کشیده‌اند، اما دانشگاه نتوانسته است برای جذبش کاری کند. ایشان دانشجو است و هنوز خدمت سربازی‌اش را هم انجام نداده، و به همین دلیل دانشگاه نمی‌تواند برای پرداخت حقوق با او قرارداد ببندد. در نتیجه قرار شد فرد جدیدی برای مدیریت مرکز پیشنهاد شود که این شرایط را داشته باشد. این مساله در حال بررسی است.»

به گفته‌ی دکتر بهمنی، قرار شده تا معرفی یک مدیر جدید برای مرکز، یکی از کارمندان واحد بین‌الملل برای چند هفته به گراش بیاید تا امور مرکز تعطیل نشود. او در ادامه نیز می‌افزاید: «الآن هم باید از مهندس عبدالهی در این مجموعه به هر صورت استفاده کنیم. اما کسی که به جای ایشان منصوب می‌شود، باید دانشگاه بتواند با او قرارداد ببندد تا جایگاه رسمی داشته باشد.»

اما چه لزومی دارد دانشگاه با مدیر مرکز قرارداد ببندد؟ آیا هیات امنای مرکز نمی‌تواند حقوق مدیر و کارکنان این مرکز را نیز پرداخت کند؟ این حقوق در مقایسه با بودجه‌ای که برای ساختمان صرف می‌شود ناچیز است. دکتر بهمنی جواب قانع‌کننده‌ای دارد: «ما می‌خواهیم این مرکز رسمیت کشوری داشته باشد. وقتی دانشگاه حق و حقوق مدیر و کارکنان را بپردازد، حتی اگر خیلی کم باشد، این مرکز از نظر اسناد و مدارک تثبیت می‌شود و جزو سوابق رسمی‌اش در سیستم دانشگاه محسوب می‌شود.»

جعفری: پروژه ساختمان با همان روند قبل

حاج عبدالکریم جعفری، نماینده خیر مجموعه، نیز در گفتگو با گریشنا عدم رضایتش را از وضعیت فعلی فعالیت مرکز پنهان نمی‌کند، هرچند اظهار نظر در این مورد را به دکتر بهمنی می‌سپارد. او در مورد ساختمان در حال ساخت مرکز توضیح می‌دهد: «ما پروژه را با همان روند قبل دنبال می‌کنیم. سقف بودجه‌ی ماهانه‌ای برای پروژه در نظر گرفته شده است. الآن در حال انجام تاسیسات ساختمان هستیم.» جعفری می‌گوید مشکل کنتور آب پروژه، که حل آن یکی از تعهدات دانشگاه شیراز بود، هنوز برطرف نشده است، و در حال حاضر آب با تانکر خریداری می‌شود.

 

معضل تغییر مدیریت دانشگاه

دکتر بهمنی که برای گفتگو در این مورد به موسسه هفت‌برکه آمده بود، در ابتدای صحبتش می‌گوید: « از زمان افتتاح مرکز گراش تاکنون، متاسفانه در دانشگاه شیراز سه رییس عوض شده است، و در واحد بین‌الملل هم سه مدیر! همین مساله باعث شده است تفاهم‌نامه‌ای که قرار بود بین دانشگاه و مرکز گراش منعقد شود، همچنان نهایی نشود.» آقای زبرجد حدود دو هفته پیش به مدیریت واحد بین‌الملل منصوب شده است، و در جلسه‌ای که دکتر بهمنی هفته‌ی پیش با او داشته، مسائل و مشکلات مرکز گراش را روی میزش گذاشته است.

دکتر بهمنی می‌گوید: «در صحبتی که از ابتدای تاسیس مرکز گراش با رییس دانشگاه داشتیم، قرار شد این مرکز زیرمجموعه‌ی واحد بین‌الملل قرار بگیرد، چون در این صورت جا برای مانور بیشتری برای گسترش آن وجود داشت. در گسترش دانشگاه‌ها، دولت محدودیت‌های زیادی ایجاد کرده است، چون ایجاد هر واحد جدیدی منجر به استخدام کارمندان جدید می‌شود، و دولت اجازه‌ی این کار را ندارد. مگر این که به سمت ایجاد دانشگاه‌های مدرن‌تر نسل سوم و چهارم برویم. و این نکته در واحد بین‌الملل قابل دسترسی بود. مدیر قبلی واحد بین‌الملل جوان خوشفکر و بابرنامه‌ای بود، و چون اهل خنج بود، با روحیات منطقه هم آشنایی داشت.»

دکتر بهمنی می‌گوید این توافق‌ها به صورت شفاهی انجام شد، تا پس از افتتاح مرکز، تفاهم‌نامه‌ی نهایی نیز بین مرکز گراش و دانشگاه شیراز منعقد شود. «اما این مساله مصادف شد با چند تغییر مهم. «اولین اتفاقی که افتاد این بود که رییس قبلی به سن بازنشستگی رسید و فرد جدیدی به جای او منصوب شد. بعد از این، دولت عوض شد و وزیر هم عوض شد و رییس جدیدی برای دانشگاه انتخاب شد. در این مدت و به خاطر این جابجایی‌ها، کارها معلق ماند و جلسات هم برگزار نمی‌شد. تا حدود یک ماه پیش که ما موفق شدیم با رییس جدید دانشگاه و قائم‌مقامش که در این حوزه تلاش می‌کند جلسه‌ای برگزار کنیم و گله‌مندی‌ها را هم مطرح کنیم. آنها هم قول دادند با توجه به این که وضعیت مدیریت تثبیت شده است، کارها دوباره روی روال بیفتد.»

همزمان با این تغییرات در ریاست دانشگاه، مدیریت واحد بین‌الملل هم دستخوش تغییر می‌شود. «دکتر ابراهیمی ارتقا شغلی پیدا کرد. فرد دوم چون دنبال فرصت مطالعاتی بود کار را جدی پیگیری نمی‌کرد. الآن حدود دو هفته است که مدیر جدید منصوب شده است. من در هفته‌ی گذشته با ایشان جلسه داشته‌ام.»

دکتر بهمنی درباره مشکل عمده‌ی مرکز گراش که در این جلسه مطرح شده است، می‌گوید: «اولین مشکل، پرداخت حقوق مدیر این مرکز بود.» دکتر بهمنی اعتقاد دارد اگر این مشکل برطرف شود، می‌توان امور را به شکل قبل پیگیری کرد. او می‌گوید علاوه بر سه واحدی که پیش از این قرار بود در گراش فعال شود (دانشجویان مجازی، مرکز کارآفرینی و مرکز آموزش‌های آزاد) در نظر داشته‌اند که فراتر از این هم بروند: «می‌توانیم دوره‌های بین‌المللی برگزار کنیم و دانشجوی بین‌المللی بگیریم. البته نه دانشجوی بلندمدت، بلکه دانشجویی که برای کوتاه‌مدت و برای یک دوره‌ی سه‌ماهه یا شش‌ماهه بیاید و آموزش‌هایی ببیند. ایران می‌تواند در این زمینه در منطقه حرف اول بزند، چون هم ارزان‌تر است و هم از نظر تخصصی و سواد نیروها و سابقه‌ی آموزش، این امکان را دارد.»

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

19 نظر

  1. اخرشم ما نفهمیدیم این دیگه چجور دانشگاهی است ؟ دانشگاهی که نه دانشجو داره نه کلاسی تشکیل میشه ، فقط چند تا کنفرانس اونم ثبت نامی ، اینجوریشو ندیده بودیم والا ، حالا نمایندگی شیراز دیگه چه صیغه ایه دیگه ، اگه دانشگاهه که باید ب نام گراش باشه نه نمایندگی شیراز

  2. با سلام
    متاسفانه مسولین در گراش از نیروهای بومی توقع کار مجانی دارند. بنده خودم به شخصه یک نفر رو میشناسم که چون بومی بود حقوقشون رو درست نمیدادند اما برای نیروی غیر بومی به هر بهانه ای حقوق واریز میشد.دلیل این کار رو از مسئولین پرسیده بودند و این جواب رو بهشون داده بودند:شما که وضع بابات خوبه به حقوق اینجا نیازی نداری!!!!!!!!!

  3. باید خدمت مهندس عبداللهی عرض کنم که حقوقت سرش گرده. این وسط نه رابط خیر ضرر کرده، نه رابط هیئت امناء دانشگاه، نه کارمند پایین دست شما. فقط شما ضرر کردی که وقتت رو برای اینها گذاشتی و دوره هایی که فکرش رو نمیکردند هم برگزار کردی.

  4. بخدا ما دلمون خوشه که با جون و دل مایه میذاریم که به حساب به شهرمون خدمت کنیم!مسئولین گراشی غریب پرستن و بس!!!انگاری بومیا وظیفه شونه خدمت کنن!خیر عزیزمن!لطفه لطف!
    مردم و گراش هم از بومی طلبکارند وبس!!!
    میگم لار بد!ولی سود رو اونایی کردن که رفتند لار و به هموطنهاشون خدمت کردند
    نه مایی که سوختیم و ساختیم

    کاش مسئولین و دسدگاهشون عوض میشد
    کاش….

  5. نیاز گراش به دانشگاه پیام نور هست.خواهش می کنم به پیام نور تغییر کاربری بدین چون مدرکش معتبره و گراشی های زیادی در شهرهای اطراف هستن.

  6. جا داره از آقای مهندس عبداللهی که این مدت رو با وجود همه مشکلات فعالیت کردن تشکر کنیم.
    نکته ای که در مورد نمایندگی وجود داره اینه که تفاهمات صورت گرفته در دوره مناسبی نبود. یعنی مشخصا می‌شد پیشبینی کرد که سرپرست دانشگاه شیراز به زودی جایگزین خواهد شد، قائم مقام دانشگاه رفتنی است و رییس واحد بین الملل هم در حال تغییر بود.
    به نظر حقیر اگر در گرفتن مجوز این نهاد یا به طور کلی گزینه‌های جایگزین دانشگاه علوم قرآنی سابق هم مشورت بیشتری می‌شد و هم چنین تضمین های بیشتری گرفته می‌شد کار به اینجا نمی‌کشید.
    البته امیدوارم به زودی این مشکلات حل شود تا زحمات خیر محترم و هیئت امنا پایمال نشود.

  7. جناب مهندس مشکل شهر خودمون اینه که پول هست و میشه کارای بزرگ کرد ولی متاسفانه تصمیم واسه این کارای بزرگ و اشخاصی میگیرن که سنی ازشون گذشته و مال ده های خیلی قبل هستن الان دیگه باید با جوانهایی که در عرصه علم و دانش و صنعت هستن باید مشورت بشه و پول خیرین رو پایمال نکنن

  8. مهندس عبداللهی سلام
    ما به وجود جوان های دلسوزی مثل شما در شهر‌ نیاز داریم‌ و به شما افتخار می کنیم‌
    شنیدیم بدون اینکه به شما اطلاع بدهند نفر جدید را معرفی کردند متاسفیم ساختار این گونه بیماری داریم و به جای قدردان زحمات شما باشند اینگونه هستیم.
    البته از غیر بومی و دانشگاه شیراز بیشتر از این‌انتظار نداریم
    خطابمان به دکتر بهمنی و هیات امناست:
    چرا شفاهی توافق می شود و بدون عقد تفاهم نامه دانشگاه شیراز فعال شد؟
    قضیه انتخابات مجلس بسیار‌ درس ها‌ داشت چرا باز‌ شما و هیات امنا دوباره تصمیمی‌ برای گراش می گیرید که جز ضرر چیزی نیست
    حالا که یک جوان و گروه شان برای شماها کار کرده اند چرا رفتاری نشان می دهید جوانان شهر از شما ها بیشتر فاصله بگیرند؟

  9. مجموعه تحت مدیریت اقای مهندس عبداللهی همکاری بسیار خوبی را با انجمن روان شناسی گراش داشتند بطوری که چهار کارگاه تخصصی با دعوت از استاد برجسته حوزه روان شناسی دانشگاه شیراز و دو همایش عمومی برگزار شد و با حضور ایشان امیدوار بودیم بتوانیم برنامه های بیشتری را اجرا کنیم.عدم ثبات مدیریتی در دانشگاه شیراز و عدم حمایت کافی از اقای مهندس عبداللهی متاسفانه شرایط را به جایی رساند که فعالیت ایشان غیر ممکن شد و عملا شهر از داشتن یک مدیر بومی در یک محیط علمی محروم شد.حالا مشخص نیست حضور یک کارمند دانشگاه شیراز بعنوان مدیر با توجه به عدم شناخت از پتانسیل های موجود شهرستان چگونه میتواند این واحد را فعال نگه دارد؟اقای عبداللهی اگر توانسته بود این واحد را فعال نگه دارد بخاطر فعالیت های اجتماعی و ارتباط خوب با انجمن ها و مراکز علمی بود.
    امیدواریم اینده ی مبهم این دانشگاه ختم به خیر شود و به رشد علمی شهرمان کمک کند.

  10. مهندس عبداللهی نیروی فعال و دلسوزی است برای گراش، انتظار می‌رفت آقای دکتر بهمنی بجای اینکه پشت ایشان را خالی کند، از ایشان حمایت می کرد.
    حمایت از جوان های گراشی در هر بخش و سطحی، وظیفه مسئولان و بزرگان شهر است؛ والا جایگزینی آنان با افراد غیربومی هنر نیست!

  11. سلام. تشکیل این ساختار در هیچ جای کشور پذیرفته نیست. یه دانشگاه مادر چطور می تواند در یک شهر دور افتاده چنین مراکزی را راه اندازی کند. احتمالا از طرف بچه های گراش پیشنهادی شده و انها هم گفتند با هزینه خودتان راه بندازید. وگرنه دانشگاه بزرگی مثل شیراز که یک دانشگاه مادر هست هرگز پرستیژ علمی خود را پایین نمی آورد. در یک مدرسه بخوان نمایندگی دانشگاه شیراز راه بندازند. اگر این جوی هست منم میخوام نمایندگی دانشگاه تهران بیارم گراش یا نمایندگی دانشگاه شریف و امیرکبیر و… که اگه برم آنجا که می خوام با هزینه خودمان این کار را بکنم با کله قبول می کنند. می آوریم تو یکی از مدارس گراش .و تابلوی گپ هم نصب می کنم نمایندگی دانشگاه صنعتی شریف. مقداری در تفکرات تجدید نظر کنیم. بزرگنمایی خوب نیست.

  12. جناب مهندسی عبداللهی
    تلاش و زحمات شما برای گراش، ایکوموس و دانشگاه گراش بر کسی پوشیده نیست و نبوده و نخواهد بود. افتخار میکنیم به جوانانی آگاه و پر تلاش چون شما که بدون چشمداشت، وقت و زمان خود را وقف بالا بردن فرهنگ شهر میکنند. امیدوارم در آینده شما را در کسوت یکی از مسولین فعال شهر ببینیم که آن روز مطمنئنا دور نیست. انشالله

  13. میشه دانشگاه مادر مثل دانشگاه شیراز شعبه درشهر های کوچ داشته باشه؟ به نظرم پیشنهاد بشه در همه شهر های فارس شعبه بزند بهتره. بچه های های عماده ده هم دنبال این هستن. چرا به ما نمیدن ولی به گراش میدن. تبعیض تا این اندازه؟ دوستان گراش پاسخ دهند.

  14. آقای دکتر بهمنی چرا فرافکنی می کنید؟ کی رییس دانشگاه شیراز سه بار عوض شده؟ وقتی شما رفتید صحبت کردید آقای دکتر گشتاسبی سرپرست بودند و بلافاصله رییس کنونی آقای دکتر نادگران منصوب شد. تازه اگر گشتاسبی رو هم رییس حساب کنیم که البته نبوده و فقط سرپرست بوده؛ می‌شود دو رییس.
    ضمن اینکه همینطور که یکی دیگر از کاربران هم گفتند از آنجا که دکتر گشتاسبی دوسال سرپرست باقی ماند، معلوم بود که وزارت علوم نمی‌خواهد ایشان را به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کند پس می‌توانستید تغییر ایشان را پیشبینی کنید.

  15. بابا باافراد بومی نمیشه خورد ولی باافراد غیر بومی میشه راحت خورد قضیه ازاین قراره که همه غیر بومی میزارن به خاطر همین شهر گراش پیشرفت نداره گراش جوانان خبره وتوانمند زیاد داره همش از مسئولین خودمون داریم ضربه میخوریم

  16. باسلام وعرض خسته نباشید خدمت جناب آقای مهندس عبداللهی که واقعا ازراه دلسوزی این مسؤولیت راپذبرفتند ولی باید عرض کنم از ابتدای این کار که مجوز دانشگاه علوم قرآنی بودکار اشتباه وسلیقه ای بودواگرواقعا مطالعه شده وکارشناسی شده بود کار به اینجا نمکشید که مابخاطر مسایل وسود شخصی بخواهیم این هزینه هنگفت در این برهه از زمان رابر خیر تحمیل وساختمان به این وسعت دربهترین نقطه شهر را برای پوشاندن ظاهر قضیه به دانشگاه شیراز تحمیل کنیم.مشکل ما اینه که در این شهر از جمله خیرین عزیز سلیقگرایی حاکم است نه اولویت ومنطق

  17. بجای اینکه مسؤولین ما بفکر جذب بودجه ویا امکاناتی ازدولت برای شهرمان باشند سریع دست بدامان خیرین حتی برای ساختمان اداری که وظیفه دولت است. و در اختیار قرار دادن زمینی دربهترین جای شهر به این وسعت کجای ایران سراغ دارید؟ شهرستان همجوار ما از کوه میتراشند برای ساختمان اداری اما گراش بهترین جای شهر که حق فرزندان آینده این شهر است با دو دستی تحویل دولت و آنهم بدون برنامه. ده هکتار یا پنج هکتار برای چه؟؟؟؟؟؟؟؟

  18. کمی به آیندگان خود بیندیشید .این همه زمین های واگذاری بس نبود که از محدوده شهر با این وسعت دراختیار دولت آنهم بدون هیچ نتیجه ای نه دانشگاهی نه چیزی بگذاریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 نظر
scroll to top