بستن

نشست خبری جهاد کشاورزی

هفت برکه(گریشنا): مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان گراش به مناسبت ۲۷ خرداد روز جهاد کشاورزی مهمان اولین نشست خبری در سالن کنفرانس فرمانداری بود.

به گزارش هفت برکه، در اولین نشست خبری مسئولین ادارات با خبرنگاران شهرستان گراش در سال ۹۷، روز یکشنبه بیستم خردادماه ۹۷ مهندس علی جوکار، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان گراش به همراه همکارانش به مناسبت روز جهاد کشاورزی پاسخگوی سوالات مردم و اهالی رسانه بودند.

 اکثر محصولات کشاورزی شهرستان در منطقه فداغ تولید میشه و جهاد کشاورزی جزو بیلان کاری خودش حساب میکنه ولی هیچ همکاری در این خصوص نمی‌کنه حتی کارشکنی هم می‌کنه چرا نمایندگی جهاد در فداغ تاسیس نمی‌شود؟

جوکار: ساختمان مدیریت جهاد کشاورزی در گراش هنوز ساختمان ندارد و حتی در حال ساخت است، به ارد و فداغ هم گفتیم که اگر در آنجا به ما مکانی اختصاص دهند ما حاضر هستیم در انجا  نیروز مستقر کنیم، در ضمن ما به آنجا خدمات هم می‌دهیم مگر می‌شود خدمات ندهیم پس این کود و بذر را از کجا تهیه می‌کنند؟ گند م خود را به کجا می‌فروشند؟  همه خدمات کشاورزی را از ما می‌گیرند، نیروهای ترویجی ما هر روز در آنجا هستند و سر می‌زنند.

در خصوص تعاونی روستایی فداغ آیا این امکان وجود دارد که زیر نظر گراش باشد؟ چون این بحث وجود دارد که زیر نظر گراش باشند یا لار؟

جوکار: تعاونی روستایی الان نمایندگی در شهرستان وجود دارد و فرماندار مستقر است، اگر این تعاونی‌ها فعال شوند می‌توانیم اتحادیه تعاونی‌ها را به شهرستان بیاوریم، باید حداقل هفت تعاونی در شهرستان باشد که بتوانیم اتحادیه تعاونی‌ها را راه اندازی کنیم و می‌توانیم از خدمات تعاونی استان استفاده کنیم، الان چون به این تعداد هفت نرسیده‌ایم با این مشکل مواجه هستیم و در تلاشیم که به تعداد هفت برسانیم.

در خصوص کاشت کلزا در شهرستان کشاورزان معترض بودند که به خاطر بدرش بود که رویش نداشت، ولی اداره جهاد کشاورزی این مسئله را خشکسالی اعلام کرد کدام دلیل بود؟ 

جوکار: این مسئله برمی‌گردد به یکسال قبل یعنی سال ۹۵ و ۹۶ بوه و گزارشی که ما اعلام کردیم مربوط به سال ۹۶ و ۹۷ است، در آن سال بدری که به ما دادند مقداریش مشکل داشت که بیمه معادل کار انجام شده پرداخت خسارت کرد. در سال گذشته مشکل بذر نداشتیم.

چرا چندین سال است که تسطیح لیزری برای فداغ انجام نشده است با این که هر ساله بودجه برای این کار مصوب شده و ‌می‌شود؟

ما در سال جاری در فداغ و ارد تسطیح لیزری داشتیم و انجام هم دادیم و از به بعد هم انجام خواهیم داد، در تسطیح لیرزری ما تسهیلات می‌دهیم ولی مقداری هم باید آورده خود کشاورزان باشد، اگر خودشان بیایند و تقاضا کنند که ما اینقدر زمین داریم و آمادگی را اعلام کند ما کارها را انجام می‌دهیم، درخواست باید تحویل مدیریت جهاد کشاورزی بخش آب و خاک داده شود و بعد از پیگیری کارها انجام شود.

موضوع باغ شهرها از موضوعات پر چالش سال‌های اخیر بوده است. آیا دور جدیدی از تخریب باغ شهرها اتفاق خواهد افتاد؟

همه باغ شهری‌هایی که بعد از سال ۸۵ درست شده یا قراردشون در دادگاه است، یا تخریب شدن یا تخریب خواهد شد. ما دو مسیر در تغییر کاربری داریم راه اول با استفاده از قوانین و اخنتیارات مدیریت جهاد کشاورزی این است که با هماهنگی دادگستری و فرمانداری این تخریب صورت می گیرد که کارهایی که ما انجام می دهیم از همین مسیر است، راه دوم پرونده هایی که در دادگستری است بعد صادر شدن حکم دادگاه و قطعی شدن اجرا خواهد شد.اونایی که دیوار بوده که خودمان وارد شدیم ولی باغ شهری های مسقف باید طبق صدور حکم تخریب کنیم.

یکی از اعضای شورای شهر گفته بود که متوقف شده و دیگه تخریب نمشه صحت دارد؟

خیر اصلا اینطور نبوده و این متاسفانه ناهماهنگی هایی بوده که اتفاق افتاده است. این قانون در زمان رییس شورای شهر تصویب شده است و ماهم مجری هستیم.

در حال حاضر در داخل شهر گراش برخی نخلستان‌های قدیمی با درختان بلند وجود دارد. معمولا مالکین مایل هستند این نخل‌ها را انداخته و به زمین مسکونی تبدیل کنند. ایا جهادکشاورزی در این مورد هم برخوردی داشته است؟

ما یک محدوه شهر داریم و یک حریم شهری که اگر در بحث محدوده باشد که مربوط به ما یعنی مدیریت جهاد کشاورزی نیست.

برای وام اشتغال‌زایی چه تعداد متقاضی در شهرستان معرفی شده‌اند و آیا هیچ‌کدام موفق به دریافت وام شده‌اند؟

بیش از ۵۰ درصد وام اشتغال‌زایی را توانستیم جذب کنیم،بقیه را هم می‌توانیم جذب کنیم اگر اجازه به ما بدهند. در سامانه کارا ۱۶ طرح را معرفی کرده‌ایم که ۴ طرح آن به استان رفته است و با سود ۶ درصد مصوب شده است.

آماری از تولیدات عمده کشاورزی شهرستان داریم و آیا بهتر نیست در یک محصول تمرکز کنیم؟

کشت گندم، کلزاد و کنجد از اولویت‌های شهرستان گراش است و همین هم به بهسازی کمک می کند و داریم سعی میکنیم کشت هایی داشته باشیم که مصرف اب کم ولی تولید بیشتری داشته باشد.

در سال‌های اخیر با معضل کم بارانی روبه‌رو بوده‌ایم به ویژه امسال میزان بارش خیلی کمتر بوده است. برنامه‌ مدیریت جهادکشاورزی برای مقابله با کم‌آبی چیست؟

ما سال‌های بدتر از امسال هم داشته‌ایم ولی نسبت به سال گذشته خیلی کمتر بوده  ایم. اعتبارات برای کشت گندم و کلزا، و تسهیلات برای دام هم داریم. از هر بخشی  که پیگیری کنند تسهلات داریم.

خبرنگار آزاد صداو سیمای گراش، در خصوص پرورش ماهی در شهرستاتن با توجه به اینکه نزدیک به بندر آزاد هم هستیم چه مزیتی برای شهرستان دارد؟

در طرحی که بود قرار شد از این آب‌های موجود استفاده شود، با ازمایشاتی که انجام شد تعدادی ماهی خریداری شد و خیلی خوب نتیجه داد و به سود عالی رسید.

حسین فقیهی، خبرنگار آیینه گراش، شاید افرادی پیدا شوند که از شما راضی باشند، اما با من حسین فقیهی باید بگویم که شما بیخیال تر از بقیه تشریف داریدف در زمینه خرما و دریافت وام شما هیچ همکاری با ما نداشتید.

شما یکبار به اداره تشریف آوردید و از ما درخواست وام داشتید که در آن زمان وام ۱۵ درصد را داشتیم که پیشنهاد دادیم و شما قبول نکردید. سود بانکی دست ما نیست که من بتوانم مسیر را برای شما هموار کنم، تا جایی که در دست ما بوده سعی کردیم به شما کمک کنیم که قبول نکردید و وام با درصد پایین خواستید.

 

خبرنگار حوزه شهری و اداری هفت‌برکه عضو هیات مدیره انجمن دوببله و گویندگی گراش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top