بستن

خانه‌ی نو برای عروسک‌های محلی گراش: موزه عروسک و فرهنگ ایران

هفت‌برکه – گریشنا: دانشنامه کهن‌پارسیان جنوب طی یک مراسم دو روزه، عروسک‌های محلی گراش را به غرفه‌ی اختصاصی گراش در موزه عروسک و فرهنگ ایران در تهران اهدا می‌کند. این مراسم که شامل رونمایی از انواع عروسک‌ها و کارگاه آشنایی با ساخت آنهاست، در روزهای ۲۴ و ۲۵ خردادماه ۱۳۹۷ در این موزه برگزار می‌شود. چند ماه پیش خبر ثبت رسمی عروسک‌های محلی گراش منتشر شده بود (خبر در گریشنا).

عبدالعلی صلاحی، پژوهشگر و مدیر بنیاد فرهنگی دانشنامه کهن‌پارسیان، در گفتگو با هفت‌برکه درباره این برنامه می‌گوید: «در این دو شب برنامه‌های متنوعی با همکاری موزه عروسک و فرهنگ ایران برگزار خواهیم کرد، و بخشی از وسایلی را که آماده کرده‌ایم به موزه برای ایجاد غرفه‌ی اختصاصی گراش اهدا می‌کنیم.» یک سری کامل عروسک‌های محلی با اتیکت معرفی، یک دست کامل لباس محلی برای مانکن دائمی دختر گراش، انواع دست‌دوزهای سنتی، و یک نمونه گهواره سنتی (بِئنَه) برای آویزان کردن عروسک‌های محلی گراش، وسایلی است که به موزه اهدا خواهد شد.

برنامه‌ی رونمایی و کارگاه‌ها

رونمایی از عروسک‌های محلی، شامل گهواره‌آویز، چشم‌زخم و اسباب‌بازی، روز پنجشنبه ۲۴ خردادماه، ساعت ۵ تا ۹ عصر؛ و کارگاه آشنایی با عروسک‌های محلی گراش و ساخت آنها همراه با پخش فیلم و پذیرایی سنتی روز جمعه ۲۵ خرداد ساعت ۵ تا ۹ عصر برگزار می‌شود.

در شب اول، معرفی‌ها به عهده‌ی خود صلاحی و همسر و دو دخترش است: «معرفی عروسک‌های محلی در سه کاربری گهواره‌آویز، چشم‌زخم و اسباب بازی؛ و همچنین معرفی پوشاک محلی و دیگر دست‌دوزهای سنتی گراش را من ارائه خواهم کرد. الهه صلاحی زیورآلات سنتی و طرز تهیه و استفاده‌ی آنها را با استفاده از پاورپوینت معرفی خواهد کرد. زهرا صلاحی نیز بررسی تطبیقی قصه‌ی عامیانه گراشی به نام «بی‌بی‌جانه» با «ماه‌پیشونی» فارسی و «سیندرلا» خارجی را به عهده دارد. فروغ محسنی نیز معرفی و روخوانی لالایی‌های گراشی را به عهده خواهد داشت.»

صلاحی در مورد برنامه‌های کارگاه شب دوم نیز می‌گوید: «محبوبه جباری که خیاط و عروسک‌ساز است، در این کارگاه به ساخت عروسک و دوخت پوشاک محلی می‌پردازد. برای نمایش فیلم با هماهنگی با کیوان محسنی، مستند «کایه» را پخش خواهیم کرد. پذیرایی هم با شیرینی‌های محلی گراش انجام می‌شود.» او اضافه می‌کند: «مهدی جباری و مهدی آیینه‌افروز نیز به عنوان دو نفر از اعضای هیات مدیره‌ی بنیاد در این برنامه حضور دارند.»

مراسم رونمایی برای همگان رایگان است، اما موزه برای شرکت در کارگاه روز جمعه، هزینه ۸۰ هزار تومان را در نظر گرفته است. برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۳۶۰۳۴۴۶۷۲ تماس بگیرید، و با مبلغ را به شماره کارت ۶۰۳۷۶۹۱۵۶۲۷۸۳۷۵۳ در بانک صادرات واریز کنید. دسترسی به موزه عروسک و فرهنگ ایران در تهران هم آسان است: متروی دروازه دولت، اول سعدی شمالی، کوچه فیات، پلاک ۲.

صلاحی در پایان می‌گوید: «حضور همه‌ی علاقه‌مندان به فرهنگ عامه، بخصوص همشهریان گراشی، در این مراسم باعث دلگرمی ماست.»

 

خبرهای مرتبط:

صیغه، نخل و عروسک، موضوعات داغ شماره شش «گراش»

«آدمکه» و «پیپاخه» عروسک‌های محلی گراش، ثبت ملی می‌شود

 

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

1 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top