بستن

پایان تبِ «تب کریمه کنگو» در گراش و لار

هفت‌برکه – گریشنا: دو بیمار مبتلا به «تب کریمه کنگو»  پس از ۱۲ روز درمان از بیمارستان‌های گراش و لار ترخیص شدند و شیوع بیماری در شهرستان‌های جنوب فارس کنترل شده است.

به گزارش گریشنا، ۲۳ اردیبهشت یک قصاب مشکوک به بیماری تب کریمه کنگو به بیمارستان گراش منتقل شد. برای تایید بیماری، نمونه تهیه شده به آزمایشگاه پاستور تهران ارسال و ابتلا به ویروس تایید شد. اما در بررسی از افرادی که با این قصاب در ارتباط بوده‌اند، از جمله دو شاگرد و همسر قصاب، موردی از وجود بیماری تشخیص داده نشد.

دکتر کورش ایزدی، سرپرست اداره دامپزشکی گراش، در گفتگو با خبرنگار هفت‌برکه درباره منشا بیماری گفت: «سه لاشه گوشت گاو که این قصاب به صورت غیر مجاز خریداری کرده بود، توسط کارشناسان اداره دامپزشکی به طور کامل معدوم شده است. اکنون هیچ گوشت آلوده‌ای در بازار نیست، و خوشبختانه هیچ مشکلی از نظر دامپزشکی در این خصوص وجود ندارد.»

گزارش‌ها نشان می‌دهد این قصاب، گوشت‌های آلوده غیر مجاز را از یک تبعه افغانستان در اوز تهیه کرده بود. این فرد افغانستانی نیز پس از مشاهده علائم بیماری ابتدا در بیمارستان اوز و سپس بیمارستان لار بستری شد تا تعداد افراد مبتلا به دو نفر برسد.

خلیل صفری، مسئول بیماری‌های واگیر لارستان گفت: «بروز این بیماری در شهرستان‌های لارستان و گراش تحت کنترل است و تا اعلام نتیجه قطعی، موارد مشکوک در شرایط ایزوله قرار داده شده‌اند.»
به گزارش پندری دکتر امید رضاحسینی، متخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان گراش، از ترخیص بیمار بستری خبر داد: «وضعیت عمومی بیمار کاملا خوب است و ۵ خردادماه از بیمارستان مرخص شده است. تنها خستگی و کسلی در فرد وجود دارد که بعد از دوران نقاهت هر بیماری طبیعی است.»
دکتر حسینی نیز از کنترل بیماری خبر داد: «چند نفری که در گراش با این فرد در تماس بوده‌اند همگی مورد آزمایش شدند و موردی از ابتلا مشاهده نشده است.»
رییس اداره دامپزشکی گراش به ضرورت وجود پیش‌سرد در کشتارگاه‌ها و قصابی‌ها هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «امیدوارم مسئولان برای راه‌اندازی پیش‌سرد برای کشتارگاه گراش نیز هر چه زود اقدام کنند. در صورت قرار دادن گوشت در پیش‌سرد، اگر ویروسی هم در آن وجود داشته باشد، از بین می‌رود.»
 تب کریمه کنگو در سال ۱۳۸۳ در گراش یک قربانی گرفت. (اینجا).احتمال شیوع تب کنگو کریمه در فصل گرما همچنان وجود دارد و بهترین راه پیشگیری نگهداری گوشت به مدت ۲۴ ساعت در یخچال و همچنین پختن کامل گوشت است.

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

2 نظر

  1. من رفتم ملاقات این دو عزیز خدا رو شکر حالشون خوبه .
    از کسانی هم که واسه این عزیزان دعا کردن کمال تشکر و قدردانی رو دارم.
    امیدوارم مسولان هم در مورد کنترل این بیماری خطرناک تلاش بیشتری داشته باشند و فقط وعده توخالی ندن.

  2. با سلام چرا بجای یک کاردان در کشتارگاه از یک دکتر دامپزشک استفاده نمیشه الحمداله دکتر که گراش هست چرا از این نیروها استفاده نمیشه یادمه چند سال قبل دکتر زینل پور ناظر کشتارگاه بودن چرا در حال حاظر از ایشون استفاده نمیشه…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top