بستن

سفر قطر ۱۰: دنیا قطر را با گاز و الجزیره می‌شناسد

هفت برکه – صادق رحمانی: قطر عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و سومین کشور دارنده ذخایر گاز پس از روسیه و ایران است. ذخیره گاز آن، برای ۲۰۰ سال آینده کافی تخمین زده شده ‌است. اگر چه این کشور درآمدهای دیگر نظیر گردشگری هم دارد.

پس از گشت و گذار روزانه به محل اقامت خود برمی‌گردیم . در سرسرای هتل، شبکه الجزبره عربی روشن است. این شبکه به زبان انگلیسی خبر و تحلیل پخش می‌کند. الجزیره متعلق به دولت قطر، در صحنه رسانه‌های جهانی به این کشور جایگاه ویژه‌ای داده است. الجزیره،  درباره مسائل گوناگون و در برخی موارد جنجالی در خاورمیانه، سخن می‌گوید. اما از دولت قطر و کشورهای عرب کناره خلیج فارس انتقاد نمی‌کند. در همین حد فعالیت نیز باعث ناخشنودی برخی کشورها و محدود شدن این شبکه در آنها شده است.

دنیا قطر را با گاز و الجزیره می‌شناسد هر چند در سال‌های بعد تب جام جهانی بیش از هرچیزی نام قطر را بر سر زبان خواهد انداخت.

از خستگی به خواب می‌رویم. مساجد دوحه هر کدام دوبار اذان صبح می‌گویند. اذان اول به وقت شرعی و اذان دوم با فاصله از اذان دوم، برای اقامه ی نماز صبح. ما از همان اذان اول بیداریم. مسجد شیعیان در خیابان ضلع شرقی هتل لاویلا است.

نود و نه و نیم درصد قطری‌ها مسلمان و بیشترشان سنی سلفی هستند. پنج درصد نیز غیرمسلمان‌اند.حدودا ده درصد از شهروندان این کشور را نیز شیعه‌اند.

مدیر گروه مطالعات فرهنگی رادیو فرهنگ سردبیر نشریه افسانه ویِژه گراش شاعر، پژوهشگر فرهنگ عامه، تاریخ و ادبیات در جنوب فارس مدیر انتشارات همسایه مدیرعامل موسسه فرهنگی هفت برکه

1 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top