بستن

سفر قطر ۹:‌ از بندرگاه تا کورنیش؛ تقابل سنت و مدرنیته

هفت‌برکه – صادق رحمانی: با حاج عبدالله اسدی پس از گشت و گذاری در بندرگاه قدیمی، به منطقه کورنیش رفتیم، منطقه‌ای که سنت و مدرنیته را در خود جمع کرده است. اندکی در کنار ساحل توقف کردیم. این ساحل از قدیم بندرگاه لنج بوده و امروزه دوباره احیا شده است. دولت جوانان را تشویق کرده است که به  شغل لنج‌داری روی بیاورند. می‌گفتند که اگر این لنج‌ها به طور ثابت هم همین جا بمانند در طول سال ده میلیون تومان به صاحب لنج می‌پردازند، زیرا باعث شده است که به این منطقه زیبایی ببخشد. کارگران هندی و پاکستانی مشغول ترمیم لنج‌هایی هستند که آن را با انواع و اقسام طرح‌ها تزیین می‌کنند تا جذاب‌تر به نظر برسد.

این لنج‌ها برای جشن عروسی بر روی دریا و مهمانی‌ها متفاوت کرایه داده می‌شود. درصد قومیت‌ها و سرمایه‌گذاران و کارگران ساکن قطر به این شکل مشخص شده است: ۲۵ درصد هندی، ۱۷.۳ نپالی، ۱۲.۱ قطری، ۱۰.۷ بنگلادشی، ۱۰درصد فیلیپینی، ۶.۵ سریلانکایی، ۴.۸ پاکستانی، ۳.۱ ایرانی و ۱۳.۲ دیگر قومیت‌‌ها. ما چند عکس از تلاش کارگران بر روی  لنج‌ها انداختیم.

شبه جزیره قطر از شمال شرق عربستان به داخل خلیج فارس گسترده شده‌است. خاک این کشور، مسطح و  صحرایی خشک تشکیل شده‌است. شهرهای قطر وکره، خور، دخان، زباره، شمال، مسیعید، رأس لفان است.

شهر جدیدی به نام لوسیل و شهرکی جزیره‌ای به نام مروارید قطر نیز در این کشور نوبنیاد است. جزیره  دست ساز مروارید در سواحل شهر دوحه و در دهانه تالاب این شهر ساخته شده است. این جزیره مصنوعی به شکل مروارید است و در آن خانه و ویلاهای بسیار پیشرفته و گران قیمتی در کنار هتل‌ها و مراکز اقامتی، پاساژها و مراکز خرید و تفرجگاه‌ها و مراکز تفریحی وجود دارد.

قطر همچنین میزبان پایگاه هوایی مشترک آمریکایی-بریتانیایی به نام پایگاه هوایی العدید است.

در این صفحه گریشنا می‌توانید هر شب ساعت ۱۲ #سفرقطر را دنبال کنید

http://bit.ly/Ger-Qatar

مدیر گروه مطالعات فرهنگی رادیو فرهنگ سردبیر نشریه افسانه ویِژه گراش شاعر، پژوهشگر فرهنگ عامه، تاریخ و ادبیات در جنوب فارس مدیر انتشارات همسایه مدیرعامل موسسه فرهنگی هفت برکه

1 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top