بستن

ظرفیت منبرها در خدمت کاهش آسیب‌های اجتماعی درآید

هفت‌برکه – گریشنا: طلاق و شرکت کم مردم در نماز جمعه از جمله مهمترین مباحث مطرح شده در جلسه مشترک روحانیون و شورای تامین شهرستان گراش بود.

به گزارش هفت‌برکه، جلسه مشترک شورای اجتماعی و شورای تامین شهرستان گراش با روحانیون و مبلغین صبح چهارشنبه دوم خردادماه ۱۳۹۷ برگزار شد. اصغر فرودی، فرماندار گراش، با خیر مقدم به علمای حاضر در شهرستان گراش، در مورد هدف این جلسه گفت: «هدف از تشکیل این جلسه اول استمداد از علما برای کمک در مورد حمایت از کالای ایرانی و دوم تقاضای همکاری در مورد آسیب‌های اجتماعی است. در این دو موضوع باید از ظرفیت منابر بیشتر استفاده شود.»

فهرستی از معضلات اجتماعی از اعتیاد تا حاشیه‌نشینی

فرماندار در گزارشی از وضعیت اقتصادی شهرستان گفت: «۵۸ درصد از اقتصاد شهرستان در بخش خدمات مانند خرید و فروش و خدمات درمانی است. ۳۲ درصد صنعت و ۱۰ درصد در حوزه کشاورزی است. در تلاش هستیم شهرستان را به قطب درمانی جنوب فارس تبدیل کنیم. در چهار سال اخیر فعالیت‌های زیادی انجام شده است که ۷۵ درصد از محل اعتبارات دولتی و ۲۵ درصد از محل کمک‌های خیرین بوده است که کمک‌های خیرین نسیت به شهرستان‌های دیگر رقم قابل ملاحظه‌ای است.»

فرماندار با درخواست کمک از روحانیون در بحث معضلات اجتماعی گفت: «در حوزه‌های مختلفی مشکلات داریم. یکی از معضلات بحث اعتیاد است. میانگین اعتیاد در کشور دو و نیم درصد است اما در شهرستان ما در حدود یک و نیم درصد است و نسبت به میانگین کشوری وضعیت بهتری داریم. در بحث طلاق یک مورد هم نمی‌پسندیدم ولی وجود دارد. استفاده از مشروبات الکلی در سال‌های اخیر به تبع تاثیر فضای مجازی بیشتر شده است. بحث حاشیه‌نشینی و کم شدن انگیزه تحصیل دانش‌آموزان نیز از مشکلات ماست.»

دلیل حضور کمرنگ مردم در نمازجمعه چیست؟

حجت الاسلام مهدی جعفری، مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه گراش، گفت: «در دولت فعلی نسبت به دولت دهم هر چند انتقادهایی وجود دارد ولی حاشیه‌ها کمتر شده و وضعیت بهتر شده است. این آسیب‌های اجتماعی نتیجه جنگ نرم است و راه حل آن تلطیف فضای فرهنگی لازم است. تلطیف فضای فرهنگی با حدیث ثقلین و تمسک به قرآن و اهل بیت ممکن است.»

قاسم فرسوده معاون فرماندار گراش گفت: «تلاش ما این است که ارتباط مردم به ویژه جوانان با روحانیت بیشتر باشد. در بحث تقویت باورهای دینی باید همه بخش‌ها کمک کنیم.»

سروان حسین قیصری فرمانده حوزه بسیج کارمندی گراش در مورد عدم استقبال از نماز جمعه گفت: «یکی از دلایل عدم استقبال مردم، عدم استقبال مسئولین است. غیر بومی بودن مسئولین هم موثر است چون آخر هفته در شهرستان حضور ندارند.»

حجت‌الاسلام همت حیدری روحانی مسجد امام جعفر صادق(ع) در مورد معضل طلاق گفت: «سطح توقعات خانواده، بیکاری و وجود نداشتن کار و راه کردن خانواده‌ برای اشتغال در خارج از کشور از دلایل اصلی طلاق در شهرستان است. حضور بیشتر امام جمعه در میان مردم می‌تواند در حضور بیشتر مردم در نمازجمعه موثر باشد.»

حجت الاسلام محمدمهدی حائری‌پور خطیب حسینیه ولی‌عصر(عج) گفت: «این گونه جلسات با ارکان شهر باید به صورت متوالی باشد. مهلت حضور ما در شهرستان حداکثر یک ماه است که ین هم فرصت خوبی است اما روحانیون مقیم در این مورد موثرتر هستند.»

طلاق موضوعی که جای بحث دارد

حجت‌الاسلام جواد مهیایی با اشاره به حضور روحانیون در پارک شهر و شهرداری گفت: «روحانیون برای جلسات مشاوره دینی و روانشناسی در پارک حضور دارند ولی تبلیغات و حمایتی انجام نمی‌شود. در این مورد می‌توان روحانیون متخصص را تربیت کرد و مکان‌های مشخصی هم تعیین کرد. دو سال این برنامه برگزار شده و بازخورد خوبی داشته است.»

حجت‌الاسلام مصطفی سازنده در مورد معضل طلاق گفت: «سطح توقعات خانواده‌های ما خیلی بالاست. آموزش و پرورش یکی از بنیان‌های اصلی ما در کاهش آسیب‌های اجتماعی است. متخصصان به ویژه متخصصان بومی که با روحیه شهر آشنا هستند برنامه تدوین کنند و در مدارس کار کنند. به ویژه باید روی خواهران و دختران ما کار شود و توقعات آن‌ها تعدیل شود.»

سازنده در مورد حمایت از کالای ایرانی دیگر موضوع این جلسه گفت: «ما در این شهر چند کارگردان خوش ذوق داریم آن‌ها ایده بدهند و در بحث حمایت از کالای بومی وارد شوند. مثلا ما دریم دریم گراشی داشتیم که بازتاب خوبی داشت. کار فرهنگی هر چند هزینه‌بر است اما دشمن هم دارد چندین برابر کار می‌کند.»

علیرضا دهقانی‌فر از بسیج سازندگی ناحیه مقاومت گراش گفت: «در بحث فرهنگ‌سازی مهمترین عامل خود مسجد است. حضرت آقا بر روی بحث اقتصاد مقاومتی تاکید دارند و این بحث باید در مساجد هم تاکید شود.»

چند تن از حاضرین به سوق دادن خیرین به سمت کارآفرینی و سرمایه‌گذاری تاکید داشتند که فرماندار گراش در پاسخ گفت:‌ «ما هم گفتیم بزرگترین کار خیر سرمایه‌گذاری سودآور است. اما خیرین نیتی کرده‌اند یا علاقه‌ای دارند که طبق آن اقدام می‌کنند. مثلا خیر آمده است پیش‌نهاد داده است در فرمانداری مسجد بسازد اما ما مخالفت کردیم و سعی کرده‌ایم او را به سمت سرمایه‌گذاری سوق دهیم.»

محمدحسن نام‌آور، کارشناس اداره تبلیغات اسلامی، نیز درباره‌ی تعداد کم افراد حاضر در جلسه گفت: «برای هماهنگی این جلسه از حدود ۴۰ نفر از روحانیون دعوت شده است. شاید عده‌ای مطالعه یا درس داشته باشند اما حضور فقط هشت نفر در این جلسه بسیار کم است.»

 

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

9 نظر

  1. دلیل حضور کمرنگ در نماز جمعه عملکرد امام جمعه و مسئولین ستاد اوست
    نمی‌خواهم حرف دشمن شاد کن بزنم اینجا ولی حرف زیاد است
    از روحیه انقلابی امام جمعه تشکر میکنم ولی انقلابی عمل کردن هم باید مورد توجه قرار گیرد
    از نظر من انقلابی عمل کردن نه اینکه بدون هیچ توجهی بیان به کنسرت چهارتا جوون گیر بدن در صورتی که اگر امام جمعه دستوالعملی در این رابطه اتخاذ کند می‌شود جلو خیلی از ناهنجاریها را گرفت. فشار اوردن جواب عکس دارد

    انقلابی عمل کردن از نظر بنده یعنی اینکه خود را از مردم جدا نبینیم‌. برای شرکت در این جلسه که اصلیت موضوع نظام است یعنی جوان و آسیب های اجتماعی این همه ادا نمی‌خواهد

    انقلابی عمل کردن یعنی امام جمعه تبریز، روحیه انقلابی یعنی روحیه ایت الله ایمانی….

    اینها بزرگترهای ما هستند.

    یاد بگیریم به خون شهدا خدمت کنیم. اصولگرا و یا اصلاح طلب هر دو در معرض خطا هستیم….
    مواظب احلاقمان باشیم.

  2. یا رب از عرفان مرا پیمانه ای سرشار ده
    چشم بینا جانی آگاه و دلی بیدار ده
    مدتی گفتار بی کردار کردی مرحمت
    روزگاری هم به ما کردار بی گفتار ده

  3. آسیب اجتماعی بخشی از رفتارهای قابل پیش‌بینی جامعه است و حتی اگر ما یک جامعه ایزوله هم بسازیم باز بخشی از جامعه دچار آسیب‌های اجتماعی می‌شود واین گفته که دشمن با ایجاد جنگ نرم عامل «اصلی» آسیب اجتماعی است باعث غفلت از عوامل آسیب‌زای داخلی می‌شود. باید توجه داشت که آسیب‌های اجتماعی مانند حلقه‌های زنجیر به یکدیگر متصلند. مثلا بیکاری ممکن است مادر بسیاری از آسیب‌های دیگر مانند فقر و و اعتیاد و طلاق باشد.
    آسیب‌های اجتماعی گراش تابعی از آسیب‌های اجتماعی جهان امروز است و حل این مشکلات منوط به استفاده از متخصصان و دغدغه مندان حوزه‌های مختلفی همچون جامعه شناسی، روانشناسی، رسانه و … و نهادهای خانواده و حکومت و … است.

    در مورد عدم استقبال از نمازجمعه باید گفت نمازجمعه تبدیل شده است به تریبون واحدی که می‌خواهد همه‌ی نیازهای مختلف امروزی جامعه را از طریق گفتار یکطرفه پوشش دهد. باید دانست که نگرش جامعه به سمت علایق متنوع افراد سوق پیدا کرده و‌ دیگر تریبون‌های یک‌سویه جذابیت کافی را در این زمینه ندارند. هرچند که مباحث‌مطرح شده از سوی امام جمعه نیز در استقبال مردم ‌موثر است. بیانات امام جمعه می‌بایست فراتر از جناح‌ها و گروه‌های سیاسی باشد و همه‌ی بخش‌های جامعه را فارغ از نگرش‌ها و علایق در نظر داشته باشد.

  4. اگه روحانیون خود را تافته ی جدابافته از مردم عادی ندونن و در اکثر مراسمهای غیر دینی که خلاف شرع هم نیست و به مناسبتهای مختلف در شهر برگزار میشه شرکت کنن مردم هم بیشتر به روحانیت نزدیک میشن.هستن روحانیونی که مردمی باشن اما تعدادشون کمه.چه اشکال داره مثلا روحانیون بدون دعوت یه سری به کلاسهای تابستونی که توسط موسسه های خصوصی برگزار میشه بزنن یا یه سری به انجمنها و باشگاهها و مسابقات ورزشی و غیر ورزشی بزنن.قطعا در نزدیکتر شدن مردم عادی به روحانیون تاثیر داره

  5. دلیل اینکه مردم مخصوصا جوانان عدم شرکت در نماز جمعه خود مسوولین و روحانیون هستن
    بنده کسی بودم که در سالیان قبل هر جمعه در محل نماز جمعه حضور پیاده میکردم
    ولی به مرور زمان به این نتیجه رسیدم که دو رنگی ها و شاید چند رنگی بودن مسوولین و ستاد مربوطه دلزده شدم ..
    به جای شعار شعار شعار..
    یه قدم مثبت برای مردم بر دارید.
    یه ذره بفکر شهر باشید
    از دل نماز جمعه چه اهدافی و چه نکاتی برای مردم و جوانان بیرون اومده؟
    چرا از انتقاد و نظر بدتون میاد؟؟
    چرا خودتون رو تافته جدا بافته میدونید؟؟؟
    چرا کسی جز خودتون رو قبول ندارید،؟؟
    اگه مسوولین بیشتر از این در برابر خواسته های بر حق مردم پافشاری کنند بدتر خواهد شد که بهتر نخواهد شد..
    کسی هم نیاز نیست دایه مهربان تر از مادر برامون بشه .
    ما خودمون از نسل های سوخته و انقلابی هستیم و برای تبلیغ انقلاب و اسلام کم نزاشتیم
    ولی بعضی ها باعث و بای این جدایی بین مردم و مساجد و نماز جمعه شدن.
    و خیالشون راحت شده که کسی نیست که بیاد و انتقاد کنه..
    والبته برا بعضی از اقایون هم نماز جمعه شده منبع درامد و دکان ..
    ای کاش نماز جمعه میشد نماز جمعه زمان حاج سید عباس معصومی گراشی .
    درود و شرف خدا بر آغا عباس ..روحش شاد حاج شیخ احمد انصاری گراشی .
    ا

  6. بس کن ای شیخ مرا منع زِ میخانه مکن
    زهر مار این دو سه تا ساغر و پیمانه مکن

    مده هشدار تو از قعر جهنم بس کن
    خود خرابیم! شرر بر دل دیوانه مکن

    کم بگو از عسل و جنت و فردوس برین
    کم فریبم بده و وعده ی رندانه مکن

    حوریِ نقد در این شهر فراوان شده است
    وعده ی نسیه تو بر جاهل و فرزانه مکن

    رفته از دست من ای شیخ نگارم، تو دگر
    منع از ساقی و از ساغر مستانه مکن

    برو ای شیخ بگو نزدِ رقیب از قولم
    لطف کن زلفِ دلارای مرا شانه مکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 نظر
scroll to top