هفت‌برکه – گریشنا: قصاب گراشی که گمان می‌رود به تب کریمه کنگو مبتلا شده است، در بیمارستان امیرالمومنین علی (ع) گراش تحت نظر است. دو شاگرد او پس از معاینات پزشکی، سالم تشخیص داده شده و از اورژانس مرخص شده‌اند. گوشت خریداری شده را نیز اداره دامپزشکی معدوم کرده است.

به گزارش هفت‌برکه، از ظهر امروز عکسی نگران‌کننده در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود. در این عکس، دو فایل با نوشته‌ی «مشکوک به تب کریمه کنگو» در بخش اورژانس بیمارستان گراش دیده می‌شود. پیگیری خبرنگار هفت‌برکه برای تایید یا رد خبر از روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی گراش شروع شد.

روابط عمومی دانشکده از قول دکتر گلستان، رییس بیمارستان، می‌گوید: «یکی از قصابان گراش در بیمارستان بستری شده است. ابتلای او به بیماری هنوز قطعی نیست، ولی احتمال قوی وجود دارد. نمونه‌های آزمایش او به تهران ارسال شده است.»

روابط عمومی دانشکده در مورد عکس مذکور توضیح می‌دهد: «این عکس احتمالا مربوط به معایناتی است که بر روی دو شاگرد این قصاب انجام شده است. این دو نفر خوشبختانه سالم بوده‌اند و با تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها و توصیه‌های مراقبتی، از بیمارستان مرخص شده‌اند.»

دکتر کورش ایزدی، سرپرست اداره دامپزشکی گراش، نیز در گفتگو با خبرنگار هفت‌برکه می‌گوید: «سه لاشه گوشت گاو که این قصاب به صورت غیر مجاز خریداری کرده بود، توسط کارشناسان اداره دامپزشکی به طور کامل معدوم شده است. اکنون هیچ گوشت آلوده‌ای در بازار نیست، و خوشبختانه هیچ مشکلی از نظر دامپزشکی در این خصوص وجود ندارد.»

گزارش‌ها نشان می‌دهد این قصاب، گوشت‌های آلوده غیر مجاز را از اوز تهیه کرده، و وقتی متوجه علایم بیماری شده، به بیمارستان مراجعه کرده است.

دکتر ایزدی این واقعه را زنگ هشداری برای قصابان و شهروندان محسوب می‌کند و می‌گوید: «باید توصیه‌های دامپزشکی را در این زمینه کاملا جدی گرفت. از همه‌ی همشهریان تقاضا داریم از خرید گوشت بدون مهر کشتارگاه که دایما از طرف اداره دامپزشکی کنترل می‌شود، خودداری کنند.»

رییس اداره دامپزشکی گراش به ضرورت وجود پیش‌سرد در کشتارگاه‌ها و قصابی‌ها هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «امیدوارم مسئولان برای راه‌اندازی پیش‌سرد برای کشتارگاه گراش نیز هر چه زود اقدام کنند. در صورت قرار دادن گوشت در پیش‌سرد، اگر ویروسی هم در آن وجود داشته باشد از بین می‌رود.»

توصیه‌های بهداشتی در این زمینه را در این خبر (اینجا) بیشتر بخوانید و جدی بگیرید. تب کریمه کنگو در سال ۱۳۸۳ در گراش یک قربانی گرفت. گزارش خبرنگار هفت‌برکه را از این واقعه تلخ مرور کنید (اینجا).

 

تکمیل خبر: بر اساس گزارش‌هایی،  یک فرد اوزی که مشکوک به داشتن این بیماری بوده، به بیمارستان لار ارجاع داده شده است. به نظر می‌رسد این مورد ابتلا نیز به همین لاشه گاو که در اوز ذبح شده است مرتبط باشد.

Tabe Kerimeh Kongo