بستن

در تحصیل؛دختران گراشی موفق تر هستند

موفقیت تحصیلی در دختران بیشتر است یا پسران؟ ضریب هوشی دختران بیشتر است یا پسران؟ دختران بیشتر نیاز به تحصیلات بالا دارند یا پسران؟ اینها نمونه سوالهایی است که می شود در پاره ای محافل خودمانی و حتی محافل علمی شنید و یا بحث می شود.فمنیستها در چند دهه گذشته  مردان را مورد اتهام قرار می دادند مبنی بر اینکه مردان هوش خود را نسبت به زنان بیشتر تصور می کنند و یا چون بازار کار بیشتر در اختیار مردان است٬ پس مردان بیشتر نیاز به تحصیلات بالا دارند و اتهامهایی از این دست. اما آنچه امروزه ما شاهد آن هستیم این است که ضریب هوشی در پسر و دختر متفاوت ولی  برابر است.!

این بدین معنی است که هوش به مقوله های مختلفی مانند هوش کلامی٬ عددی٬ فضایی و غیره تقسیم می شود که در جنسیت پسر و دختر متفاوت است و در سر  جمع مساوی است! به عنوان مثال در اغلب مواقع هوش کلامی دختران بیشتر از پسران و در هوش فضایی پسران بر دختران برتری دارند و در نهایت وقتی در تستهای هوش گروهی از پسران با دختران مورد آزمایش قرار می گیرند بیشتر به این نتیجه نزدیک می شویم که ضریب هوشی پسر ان بر دختران برتری ندارد.

امروزه وقتی موفقیت تحصیلی پسران و دختران را در گراش مورد توجه قرار می دهیم با یک دید کلی به این نتیجه می رسیم که دختران موفق تر هستند (اگر موفقیت و یا شکست را با افت تحصیلی یکی حساب کنیم). یعنی افت تحصیلی دانش آموزان پسر نسبت به دختر بیشتر است.

حال چرا این گونه است؟ 

برخی اعتقاد دارند که به خاطر محیط فرهنگی خاصی که بر گراش حاکم است دختران بیشتر در خانه می مانند و برای پر کردن اوقات بیکاری خود که شده٬ کتابهای درسی خود را بیشتر مطالعه می کنند! و پسران بیشتر وقت خود را بیرون از خانه و در محیط های دیگر مانند استادیوم و خیابان و غیره می گذرانند و کمتر وقت خود رابه مطالعه اختصاص می دهند.

و یا بی علاقگی پسران ممکن است به این خاطر باشد که مشاغل سنتی و صنعتی مانند سابق وجود ندارد و کمتر مورد توجه است. و مشاغل خدماتی مانند انواع شغل های مرتبط با کامپیوتر و فناوری اطلاعات و یا فروشندگی در فروشگاه ها را دختران بیشتر می پسندند و انگیزش برای فعالیت در سایر شغل های خدماتی در دختران بیشتر دیده می شود که همین عاملی برای بی رغبتی در پسران می تواند باشد چون نسبت به آینده شغلی خود نگران و بی اعتمادند. حال آن که دختران بدون دغدغه مشغول تحصیل می شوند.

مدیر گروه مطالعات فرهنگی رادیو فرهنگ سردبیر نشریه افسانه ویِژه گراش شاعر، پژوهشگر فرهنگ عامه، تاریخ و ادبیات در جنوب فارس مدیر انتشارات همسایه مدیرعامل موسسه فرهنگی هفت برکه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top