بستن

ماما، نقشی فراتر از کمک در زایمان دارد

هفت برکه(گریشنا): جشن روز ماماها با تاکید بر اهمیت این گروه در طرح تحول سلامت برگزار شد.

به گزارش هفت برکه، یکشنبه شانزدهم اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ ساعت ده صبح به مناسبت روز جهانی ماما از چهار ماما نمونه کشوری و شهرستان گراش با حضور دکتر احمد عبداللهی، دکتر رادفر، دکتر حیدری و دکتر در سالن دانشکده علوم پزشکی تقدیر شد. اجرای استندآپ کمدی، اجرای موسیقی سنتی توسط گروه نغمه و لالایی گراشی با صدای خانم خدادادی از برنامه‌های اجرا شده در این مراسم بود.

در این مراسم از فریبا فرجی، مامای نمونه کشوری در بیمارستان، الهام فولادی ماما نمونه شهرستان در زایشگاه، نجمه دلیر ماما نمونه کشوری در شبکه بهداشت و عاطفه فرج‌پور، ماما نمونه شهرستان در شبکه بهداشت تقدیر شد.

دکتر عبداللهی اولین سخنران این مراسم بود که با تبریک روز ماما از تلاشش همه ماماهای شهرستان گراش قدردانی کرد.

دکتر محمد رادفر، معاون اجرایی معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی گراش در این مراسم گفت: «جامعه از طیف گسترده‌ای از خدمات مامایی بهره‌مند می‌شود شاید در گذشته ما وقتی کلمه ماما را به زبان می‌آوردیم در ذهن فقط زایشگاه و تولد یک نوزاد مجسم می‌شد ولی الان در واقع از بدو تولد تا پایان عمر خدمات مامایی گسترده شده است مخصوصا بعد از آغاز طرح تحول سلامت این خدمات گسترده‌تر شده است. به عنوان مثال در حال حاضر بیش از نیمی از مراقبین سلامت مشغول به کار کارشناسان گروه مامایی هستند که خدمات و پیگیری‌های را از بدو تولد تا پایان عمر بر عهده دارند و حتی لازم می‌شود گاهی تلفنی یا حتی به دم در منزل بروند و پیگیری را انجام دهند. دریکی از بسته‌های مهم بخش‌های طرح تحول سلامت و ترویج زایمان طبیعی، نقش گروه مامایی بسیار بسیار چشم‌گیر است.  اگر آموزش‌های قبل از دوران بارداری، حین بارداری و بعد از بارداری از لحاظ فکر برای مادران باردار نباشد دچار مشکل می‌شوند.»

دکتر منوچهرحیدری، معاون درمان دانشکده علوم پزشکی گراش با اعلام این خبر که بخش LDR بیمارستان به زودی افتتاح می‌شود خاطر نشان کرد: «ماماها از افراد بسیار خدوم و زحمتکش جامعه هستند. حقیقتا از این افراد با وجود استرس و فشاری که تحمل می‌کنند، کمتر قدردانی می‌شود که امروز سعی کردیم با برگزاری این مراسم این کار را انجام دهیم.» (درباره LDR بیشتر بدانید)

حسن‌زاده: ماماها هنرمند هستند

مژده حسن‌زاده، مسئول زایشگاه بیمارستان امیرالمومنین (ع) گراش با اشاره نقش ماماها در کاهش سزارین گفت: « ماماها مسئولیت مریض را برعهده دارند، شاید یک پرستار بتواند بگوید که دکتر شما این مورد را نگفت ولی ماما نمیتواند این حرف را بزنند، یک ماما مسئول جان دو نفر است. ما خودمان برای مریض تصمیم می‌گیریم و بهترین نقش را قبل از رسیدن پزشک اجرا می‌کنیم. ماماها هنرمندانی هستند که سه سال است بعد از اجرای طرح تحول سلامت، زایمان طبیعی را در جامعه انجام دهند که این واقعا هنرمندی است. قبلا انجام سزارین یک نوع کلاس برای مادران حساب می‌شد و زایمان طبیعی را برای مردم بدبخت و بیچاره و روستاییان می‌دانستند که امکان سزارین ندارند و اگر کسی می‌گفت من فرزندم با زایمان طبیعی به دنیا آمده است می‌گفتند آخی نمی‌توانستی سزارین کنی؟»

حسن‌زاده با بیان اینکه چشم انداز سال ۹۷ به حداقل رساندن سزارین شکم اول است گفت: «در سال ۹۷ تصمیم داریم سزارین را برای مادرانی که شکم اول هستند کاهش ۷ تا ۸ درصدی نسبت به سال قبل داشته باشیم و تداوم روش‌های کاهش درد زایمان طبیعی(زایمان بدون درد طبیعی) که در سال قبل ۴۴ مورد را داشتیم.»

او در پایان گفت: «استفاده از خدمات LDR حق مسلم مردم ما است که شهرهای اطراف نزدیک به خودمان این بخش افتتاح شده است و مادر باردار این را می‌فهمد که دیگر نمی‌شود به روش سنتی چند تخت در کنار هم باشد و همه مشغول زایمان طبیعی باشند. مریض توقع ماما همراه و خصوصی دارد که در روش سنتی این کار قابل اجرا نیست.»

همچنین در پایان مراسم از جلال ایزدی از اورژانس ۱۱۵  به خاطر همکاری با بخش زایشگاه بیمارستان و از چند پرسنل دانشکده علوم پزشکی که در سال ۹۶ زایمان طبیعی داشتند تقدیر شد.

خبرنگار حوزه شهری و اداری هفت‌برکه عضو هیات مدیره انجمن دوببله و گویندگی گراش

3 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 نظر
scroll to top