بستن

مجمع سلامت، تلاشی برای مشارکت بیشتر مردم در تحول سلامت

هفت‌برکه- گریشنا: نخستین مجمع سلامت شهرستان گراش با شعار مشارکت مردم برای تحول سلامت برگزار شد.

سه‌شنبه ۲۸ فروردین سالن دفاعیه دانشکده علوم پزشکی میزبان مدیران شهرستان، پزشکان، خیرین، سمن‌ها به عنوان اعضای شورای سلامت شهرستان بود.نخستین مجمع سلامت شهرستان به ریاست فرماندار برگزار و باحضور دکتر محمد مهدی گلمکانی مدیرکل مولفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت وزارت بهداشت برگزار شد.

نخستین مجمع سلامت شهرستان گراش

سه خواسته اصلی: دستگاه پرتودرمانی، افزایش دانشجویان، درمانگاه شبانه‌روزی ارد

فرماندار با عذرخواهی بابت تاخیر در شروع مراسم، گفت: شهرستان گراش در حوزه نظام سلامت سرآمد و پیش‌قدم است. تصویب بودجه ۶۰ میلیاردی برای مجموعه دانشکده، شروع برخی پروژه‌ها به ویژه در ارد و فداغ و راه‌اندازی رشته‌های تخصصی در دانشکده‌ی علوم پزشکی نشانه پویایی بخش سلامت در شهرستان است.

فرماندار گراش را یک قطب درمانی در جنوب فارس دانست که خواهان وزارتخانه به این امر در برنامه‌ریزی‌ها شد: «ما با وجود جمعیت ۳۵ هزار نفری در شهر گراش، سالانه صد هزار نفر مراجعه به مراکز درمانی داریم.»

فرماندار گراش خواهان فعالیت بیشتر کمیته‌ی درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر شهرستان شد: «آمار تایید نشده حداقل دویست میلیون نفر معتاد در دنیا داریم. در ایران هم ما با این مشکل دست به گریبان هستیم. ۱.۵ درصد مردم شهرستاندچار اعتیاد هستند که از نرخ ۲.۵ درصد ملی کمتر است ولی با این وجود، باید برای همین حدود ۸۰۰ معتاد هم برنامه داشته باشیم.

فرماندار گراش در پایان صحبت‌های خود سه خواسته اصلی بخش بهداشت و درمان شهرستان را مطرح کرد: « کلینک تخصصی ساخته شده و یک دستگاه پرتودرمانی خریداری شده است و انتظار است که وزارت برای خرید دستگاه دوم همکاری کند. موضوع دوم دانشگاه با ۱۸۰ هکتار زمین و ساختمان‌های بسیار تنها ۵۰۰ دانشجو‌ دارد و ظرفیتی که خیرین ایجاد کرده‌اند به نحو اکمل استفاده نمی‌شود. خواهش ما این است که رشته‌های جدید و تخصصی در دانشگاه تاسیس شود. مطلب سوم مجوز درمانگاه شبانه‌روزی درمانگاه ارد دو سال پیش صادر شده ولی نیروی و تجهیزات آن تامین نشده است. ما مرتب مورد اعتراض قرار می‌گیریم و نیاز آن منطقه است که نیاز به عنایت ویژه وزارتخانه دارد.»

فرماندار در پایان سخن خود با لوح تقدیر از خدمات دکتر احمد عبداللهی در مقام رییس دانشکده علوم پزشکی گراش تقدیر کرد.

دکتر احمد عبداللهی رییس مستعفی دانشکده علوم پزشکی گراش با نمایش اسلایدهایی برخی از مسائل حوزه بهداشت و درمان را تشریح کرد. سخنان دکتر عبداللهی در خبر جداگانه منتشر خواهد شد.

دکتر گلمکانی: گراش می‌تواند یک الگو باشد

دکتر گلمکانی مدیرکل اجتماعی وزارت بهداشت با اشاره به ظرفیت‌های گراش گفت: «طبق اطلاعات، شهرستان گراش می‌تواند در بحث اجتماعی یک الگو و نمونه باشد. همان‌طور که در بحث درمان و دانشگاه الگو بوده است.»

گلمکانی با اشاره به رویکرد جدید وزارت بهداشت گفت: «گراش در زمینه مسئولیت‌پذیری

مدیر کل امور اجتماعی وزارت بهداشت در مورد ساختار تازه نظام سلامت گفت: «کانون سلامت محله نقطه شروع است. کار مدنظر ما چیزی شبیه به کانون فرهنگی مساجد، اما در حوزه سلامت است. افراد یک محله شناخت بیشتری نسبت به هم دارند و به خاطر همین مشارکت و مسئولیت‌پذیری بهتری نسبت به مسائل سلامت دارند. هدف نهایی از مجمع انتقال صدای مردم است.»

دکتر گلمکانی از خیرین دعوت کرد که به این بخش نیز توجه داشته باشند: «خیرین در بخش درمانی خیلی خوب عمل کرده‌اند. نقش این کانون‌ها همانند گروه‌های نجات هستند و امیدواریم خیرین به این شبکه هم کمک کنند.»

بخش عمده‌ای از برنامه نخستین مجمع سلامت شهرستان به بخش کلیپ‌های آموزشی اختصاص داشت. در پایان این برنامه از برخی افراد و نهادهای برگزیده در حوزه سلامت تقدیر شد: «مدیر آموزش و پرورش، خانواده فضلی برای اهدای عضو، دکتر تاجبخش به دلیل همکاری در کاروان سلامت هلال‌احمر، خانم جوشن مدیر آموزشگاه حضرت زینب (س) به دلیل رتبه برتر در طرح مروج سلامت، اصغر اسدی رتبه برتر مراکز تولیدی، گرامی مسئول بسیج دانشجویی به خاطر برگزاری اردوهای جهادی، خانم حسن شمس از گراش و ابراهیم منصوری از ارد برای همکاری داوطلبانه با مراکز بهداشتی، دکتر عصاره به خاطر خدمات مددکاری اجتماعی در بیمارستان گراش، تقدیرشدگانی بودند که هدایا و تندیس خود را از فرماندار، نماینده وزارت‌خانه و دکتر محمدی سرپرست دانشکده دریافت کردند.

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top