بستن

آتش یک خانه را در شهرک آزادگان بلعید

هفت‌برکه – گریشنا: سه ساعت تلاش آتشنشانان برای مهار آتش‌سوزی در یک منزل مسکونی در شهرک آزادگان، خانه را از سوختن در آتش نجات نداد، اما باعث شد این حادثه تنها سه مصدوم به خاطر مسمومیت داشته باشد.

به گزارش هفت‌برکه، صبح امروز ۲۶ فروردین ۹۷، منزل یوسف زحمتکش در پشت آهن‌فروشی ۱۱۰ دچار آتش‌سوزی شد. این حادثه تلفات جانی و سوختگی در پی نداشت، اما به گفته دلخوش، مسئول آموزش اورژانس ۱۱۵، باعث شد دو تن از اهالی و همچنین یک تن از آتشنشانان دچار مسمومیت ناشی از تنفس دی‌اکسید کربن شوند. این افراد با کمک نیروهای اورژانس ۱۱۵ از تنگی نفس و مسمومیت نجات یافتند.

روابط عمومی آتشنشانی گراش درباره این حادثه نوشته است: «طی تماس تلفنی با سامانه ۱۲۵ مبنی بر آتشسوزی منزل مسکونی، بلافاصله خودروی آتشنشانی با دو مامور آتشنشان به محل اعزام شدند.»

مولایی، رییس آتشنشانی گراش، در مورد زمان حادثه می‌گوید: «خودروی اول در ساعت ۱۰ و ۵۷ دقیقه به محل حادثه شتافت و خودروی دوم نیز بیست دقیقه بعد عازم شد.»

در ادامه گزارش روابط عمومی آتشنشانی آمده است: «پس از بررسی راه‌های اطفاء حریق، خوردوی اول شروع به عملیات اطفاء حریق نمود. اما پس از نیم ساعت نبرد با آتش، آتشنشانان تشخیص دادند که نیاز به آب بیشتری برای اطفاء حریق دارند. آنها با تماس با مرکز اعلام پشتیبانی نمودند و به عملیات خود تا زمان رسیدن خودروهای پشتیبان ادامه دادند. پس از حدود ۷ دقیقه، خودرو اول آتشنشانی (ده تن) در محل حاضر شد و خودرو سوم و چهارم نیز پس از ۲۰ دقیقه در محل حاضر و شروع به آبرسانی به خودروی عملیاتی نمودند.»

دو خودرو تانکر فضای سبز شهرداری نیز به کمک ماشین‌های آتشنشانی شتافتند، تا پس از حدود ۳ ساعت، یعنی حدود ساعت ۱۴، عملیات مهار آتش به سرانجام برسد.

مولایی درباره‌ی دلیل شروع آتش‌سوزی اظهار نظر نمی‌کند و آن را به بررسی‌های بیشتر موکول می‌کند.

ناصر دلخوش، مسئول آموزش اورژانس ۱۱۵ گراش، در گفتگو با خبرنگار هفت‌برکه درباره‌ی کمک‌رسانی اورژانس در این حادثه می‌گوید: «ساعت ۱۲:۳۷ این مورد آتش‌سوزی را به ما اعلام کردند و نیروهای اورژانس بلافاصله در محل حاضر شدند. خوشبختانه شاهد تلفات جانی یا سوختگی نبودیم، و سه نفر دچار مسمومیت و تنگی نفس به خاطر استنشاق دی‌اکسید کربن شده بودند. دو نفر از این مصدومین از اهالی منزل و یکی از نیروهای آتشنشانی بودند »

دلخوش تاکید می‌کند: «این که نیروهای آتشنشانی در این حادثه مصدوم شده‌اند، نشان می‌دهد این نیروها از تجهیزات مناسبی برخوردار نیستند.» او به حادثه‌ای که چند ماه پیش در ساختمانی در خیابان امام، جنب بانک ملی، اتفاق افتاده بود و باعث مسمومیت آتشنشانان شده بود اشاره می‌کند و می‌گوید: «وقتی در کمتر از شش ماه دو مورد مصدومیت برای این نیروها پیش می‌آید، یعنی تجهیزات آتشنشانی برای پرسنل واقعا کم است و مسئولین باید بیشتر به فکر این افراد باشند.»

دلخوش همچنین به زیاد شدن ماموریت‌های اورژانس اشاره می‌کند: «در طول هفته گذشته، تعداد ماموریت‌های ما به سه برابر میزان میانگین افزایش یافته است، که بیشتر آنها به خاطر ضرب و جرح و مصرف الکل و مواد روان‌گردان بوده است. همین دیروز ما و نیروهای انتظامی مجبور شدیم سه بار به خاطر یک فرد به همین منطقه شهرک آزادگان مراجعه کنیم.»

او می‌گوید از این آمار دو نتیجه‌ی مهم گرفته می‌شود: «یکی این که مسئولین باید به این مساله توجه بیشتری کنند تا آمار این اتفاقات بالاتر نرود. و دیگر این که مسئولین به فکر تهیه‌ی امکانات و نیروهای بیشتری برای اورژانس ۱۱۵ باشند. ما اکنون فقط یک تیم آماده برای حوادث داریم، که در مواقع ضروری کفاف نمی‌دهد.»

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

11 نظر

  1. ضمن عرض سلام و خسته نباشید خدمت همه نجاتگران اتش نشانی و اورژانس
    این اتش سوزی منو یاد اتش سوزی قبل سال انداخت
    اونجاهم خیلی از تجهیزات کم داشتن از شواهد پیدا بود
    فکر کنم تا جون کسی یا نجاتگری رو نگیره این سیستم و شهرداری و و شورا اجرای شرداری و شورا شهر درست بشو نیست وجدانشون از خواب بیدار نمیشه .
    باید چند تا حادثه با مشکل روبه رو بشن تا بیدار شن نمیدونم ولی اگه لازم یاد اوریه. لازمه بگم :
    حادثه های زیادی داشتیم مامور مسول امر !!!!!! :
    غرق شدگی پشت گلزار شهدا
    سقوط قنات تنگه لاغر
    سقوط چاه فاضلاب کنار چمن مصنوعی برق روز
    اتش سوزی کنار بانک ملی
    اب گرفتگی منازل ایام بارندگی
    و…….

  2. خسته نباشید خدمت استاد دلخوش
    حرف شما کاملا درست
    حال چه شخص یا اشخاصی مسول پیگیری این مسایل هستن ؟
    ایا گروه یا واحد خاصی برای برسی
    تجهیزات ؟
    امکانات؟
    امادگی جسمانی؟
    اموزش؟
    اطلاعات کافی ؟
    کار امدی کافی ؟
    عکس العمل به موقع؟
    ؟
    و
    در حال حاضر در شهرستان گراش وجود داره؟
    چه ارگانی مسول پاسخ گوی به این سوال های که سوال اکثر افراد جامع هستش هستن ؟؟؟
    از همه مهمتر ستاد بحران گراش کجاست ؟ فرمانداری،شهرداری
    ایا این نوع حادثه جز بحران نیست ؟

    و سوال اخر از خود شما و اقای مولای ریس اتش نشانی
    ایا بهتر نیست در هنگام وقوع حوادث این دو یگان در ساعت اولیه حادثه کنار هم حضور داشته باشن و در بهترین زمان عکس العمل نشون بدن ؟؟
    البته حضور بعد دو ساعت اورژانس شاید بی اطلاعی باشه :
    و یا شاید حضور نداشتن اورژانس نداشتن تیم دوم در صورت اطلاع داشتن از حادثه

    ممنون وسلام

  3. با سلام و خسته نباشید خدمت آتشنشانان و دست اندرکاران
    بنده امروز خودم از نزدیک و به عینه شاهد ماجرا بودم
    خدایی بچه های آتشنشانی با تمام وجود خودشون رو به دل آتش زده بودن و داشتن تلاش میکردن که آتش رو خاموش کنن.
    بنده به نوبه خودم از آتشنشانان تقدیر و تشکر میکنم و از خداوند متعال عمر با عزت براشون خواستارم.اجرتون با خدا

  4. با سلام.
    واقعا مواردی که دوستان گفتن حائز اهمیت زیادی هست
    آتشنشانان با عین حالی که در تمام موارد عملیاتیشون با تمام وجود تلاش میکنن ولی باید لوازم مورد نیازشون مهیا باشه تا بتونن عملیاتشون رو با موفقیت انجام بدن.
    تشکر میکنیم ارز بچه های آتشنشانی و اورژانس که در محل حاضر بودن و کارشون رو با مشقت زیادی انجام دادن.
    خدا قوت

  5. سلام خدا قوت به ٱتش نشانی گراش بنده بیمارستان بـود ٱتش نشان مسدوم ٱوردن باید میدیدید چه اشکی میریخت دکتر سوال گرفت مشکلات چه است چرا گریه میکنی گفت خیلی تلاش کردم کمتر خسارت ببینه خانه نشد ناراحتم از این موضوع باید قدرچنین ٱتش نشان بدانیم فقط خواستم تشکر کرده باشم ازاین نیر با احساس ٱتش نشانی شهرگراش اقامنصورهرامی وهمکاران ایشان تشکر کنم خدا نگهدارتان باش پرستار

  6. با سلام.
    از آتشنشانان ایستگاه شماره ۱ آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری گراش آقایان حسین مولایی،منصور دهرامی،جواد زحمتکشان،علی اکبری و جواد معصومی گراشی که در آتشسوزی منزل مذکور تمام تلاش خود رو کردن تقدیر و تشکر میکنم
    خداوند از شما راضی و خشنود باشد.اجرکم عندالله

  7. وقتی اینقدر تلاش و زحمت و حس وظیفه شناسی در یک آتشنشان زیاده،جا داره ک یه خسته نباشید خشک و خالی در حد توان از این عزیزان داشته باشیم.دمتون گرم و خدا قوت بر همچین مردی

  8. ضمن عرض خسته نباشید خدمت یکایک آتشنشانان خدوم وتکنسین های زحمتکش
    مردم ما باید بدانند که بی احتیاطی درمنزل علاوه برجان خودشان وخانواده شان ممکن است جان آتشنشانان ودیگر افرادی که جهت کمک به محل حادثه آمده اند را به خطر میاندازند .
    این حوادث واقعا قابل کنترل وپیشگیری است اگر مردم بخواهند .اون هم با یه آموزش ساده ویک کپسول آتش نشانی که فکرنکنم قیمتش از یکصد هزار تومان بیشتر باشد ونحوه استفاده آن هم به صورت تصویری روی کپسول کشیده که یک فرد بیسواد هم بتواند از آن استفاده کند .
    ولی متاسفانه مازمانی به فکر وسایل ایمنی میافتیم که یا جانی ازدست رفته باشد یا خسارت زیادی دیده باشیم .

  9. سلام.با توجه به اینکه تموم خونه زندگی یه همشهری شریفمون توی اتیش سوخته الان بهترین کار یه دست یاری هست که بطرفشون دراز کنیم .هر کی هر چه در توانش هست چه نقدی چه کالای مورد نیاز کمک کنه مطمئنا جای دوری نمیره.با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 نظر
scroll to top