بستن

امدادرسانی به پژوهشگر فرانسوی در قلعه‌ میمون

هفت‌برکه – گریشنا: پژوهشگر فرانسوی که در بازدید از قلعه تاریخی دچار حادثه شده بود با کمک کوهنوردان محلی نجات پیدا کرد.

عبدالله فضلی بخشدار مرکزی گراش در مورد حادثه می‌گوید: «دکتر ژان کلود ووازن پژوهشگر فرانسوی، به همراه داوود ابراهیمی همکار ایرانی خود، على‌نقى امانى اهل فیشور، دکتر زاهدى دامپزشک اهل خنج وساکن لار، داریوش صبورایى اهل فیشور و نامدار قاسمى اهل لب اشکن به عنوان راه بلد و راهنما، بازدیدی از قلعه میمون داشتند. این گروه در مسیر بازگشت دچار مشکل شدند که پس از تماس فرماندار گراش نیروهای امداد و کوهنوردان محلی برای کمک فراخوانده شدند.»

بخشدار گراش ضمن استقبال از حضور گردشگران و پژوهشگران از آنان و راهنمایان درخواست کرد که با مقامات محلی برای بازدید هماهنگی داشته باشند.

بازیار دهیار روستای لب‌اشکن که در محل حضور داشته است. می‌گوید: «دکتر ژان کلود ووازن پژوهشگر فرانسوی به همراه چند نفر به قلعه میمون سفر کرده بود که در مسیر پایین آمدن از کوه دچار مشکل می‌شوند. با تماس مهندس خرم عضو شورای فداغ، من و تعدادی از کوهنوردان لب‌اشکنی به اتفاق آقای خرم و برادرشان و همراهی نیروی انتظامی به سمت قلعه میمون حرکت کردیم تا زمان رسیدن ما حادثه به خیر و خوشی به پایان رسیده بود.»

باقر حیدری از هلال احمر گراش گفت:«روز پنجشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۲ و ۵۳ دقیقه با توجه به درخواست امداد، نیروهای امداد کوهستان در مسیر فداغ بودند که با اعلام عدم نیاز به گراش برگشتند.»

قلعه میمون یک قلعه صعب‌العبور باستانی در دهستان فداغ و سه کیلومتری شمال روستای لب‌اشکن است. تاکنون تحقیقات باستان‌شناسی خاصی در این محل تاریخی انجام نشده است. بازیار گفت: «دکتر ووازن بعد از حادثه ساعتی مهمان ما بود و در مورد تاریخ و قدمت این دژ توضیحاتی ارایه کرد. او از امنیت ایران و مهمان نوازی مردم تشکر کرد.»

 

دکتر ژان کلود ووازن باستان شناس فرانسوی و مدیر نشریه پاریس-تهران است. او دارای مدرک دکترا در زمینه تاریخ و باستان شناسی است و پس از سفرهای متعدد به ایران کتاب قلعه‌ها و دژهای ایرانی را نوشته است. (معرفی در خانه کتاب)

قلعه میمون به نام‌های میمند و مَیمی نیز شناخته می‌شود. عبدالعلی صلاحی در کتاب جامعه‌شناسی گراش در معرفی این قلعه به فارسنامه ناصری ارجاع داده است: «کوهی است، فرسخی بیشتر شرقی قریه فداغ ناحیه مضافات شهر لار، آبش از آب‌انبار بارانی» در همان کتاب فارسنامه در بیتی منسوب به فردوسی در معرفی قلعه دیده‌بان که در نزدیکی فداغ واقع شده است، از این قلعه به نام «میمون‌دژ» نیز نام می‌برد: به جایت برم، کت نباشد نشان/ به میمون‌دژ و قلعه دیده‌بان»

 

 

 

 

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

1 نظر

  1. فکر کنم از فردا عده ای فرصت طلب در این دژ باستانی شروع به کاوش و تخریب کنند و بعد از سرقت اشیاء کشف شده و تخریب آن،مسئولان به فکر حفاظت از آن بیافتند که دیگر خیلی دیر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top