بستن

کمد ۲: مغالطات، کاکوبند، ابد و یک روز

 هفت‌برکه گریشنا: «کمد» جایی است برای نگه داشتن کتاب، موسیقی و درام. اما اینها را نباید محبوس کرد، بلکه باید به اشتراک گذاشت؛ چون لذت ادبیات و هنر در شریک شدنش با دیگران است. به مناسبت تعطیلات نوروز، نویسندگان هفت‌برکه در این سلسله مطالب به معرفی محصولات فرهنگی مورد علاقه‌‌شان می‌پردازند و لذتی را که از خواندن، شنیدن و دیدن برده‌اند، به اشتراک می‌گذارند.

محمود غفوری: مغالطات، کاکوبند و ابد و یک روز

#کمدکتاب

یکی از تعریف‌های مغالطه به اشتباه انداختن مردم است که می‌تواند عمدی یا سهوی باشد؛ به عنوان مثال، وقتی کسی سخن را به گونه‌ای بیان می‌کند که مخاطب قابلیت پذیرش معنایی غیر از معنای واقعی آن را پیدا کند و گوینده به مقصود مورد نظر خویش برسد. بعضی از انواع مغالطه‌ها در زندگی روزمره، در بین گفتگوهای بین افراد، در جراید و نشریه‌ها، در سخنان بعضی از سیاستمداران و افراد مهم کشور دیده می‌شود. آشنایی با این مغالطه‌ها می‌تواند به دقت نظر ما در تجزیه و تحلیل این گونه مسائل بیافزاید.

علی‌اصغر خندان فهرستی از مغالطه‌ها را در کتابش «مغالطات» آورده است. او مثال‌های زیادی برای انواع مغالطه‌ها آورده که این مثال‌ها ساده و قابل فهم است و گاهی ته‌مایه طنز هم پیدا می‌کند. از ویژگی‌های این کتاب می‌شود به نثر ساده و روان آن اشاره کرد، طوری که حتی یک دانش‌آموز دبیرستانی که منطق هم نخوانده است، آن را می‌فهمد. نشر بوستان کتاب قم این کتاب را در سال ۱۳۹۰ منتشر کرده است. این کتاب را می‌توانید از کتابخانه‌ها یا مراکز خرید تهیه کنید.

#کمدموسیقی

آهنگ‌های گروه کاکوباند به نظر من منحصربه‌فرد هستند. در این آهنگ‌ها از ترانه استفاده نمی‌شود و بیشتر خلاقیت روی ضرباهنگ و ریتم موسیقی است. گاهی آواهای کلامی که معنای خاصی ندارد با موسیقی همنوا می‌شود که باعث جذابیت بیشتر آهنگ می‌شود. البته اگر طرفدار موسیقی بی‌کلام هستید، احتمالا از این سبک بیشتر خوشتان می‌آید، چرا که دیده‌ام گاهی انتقاداتی می‌شود مبنی بر اینکه چرا پس نمی‌خواند؟!

کاکوباند نام یک گروه موسیقی تلفیقی است. اولین آلبوم رسمی این گروه به نام «دعوت» در سال ۱۳۹۴ منتشر شد که مورد استقبال هموطنان قرار گرفت. من تا حالا چندین بار آهنگ Hoco Hoco از این آلبوم را گوش داده‌ام و به نظرم جزو بهترین آهنگ‌های این آلبوم است. امیدوارم شما هم از شنیدنش لذت ببرید.

 

#کمدفیلم

یکی از فیلم‌های بسیار خوبی که اخیرا در سینمای گراش مشاهده کردم، «ابد و یک روز» بود. فیلمی که در جشنواره فجر آن سال سروصدای زیادی به پا کرد و جوایز متعددی به دست آورد. هم از لحاظ داستانی و هم شخصیت‌پردازی، به نظر من این فیلم عالی بود. بازی بسیار خوب نوید محمدزاده در نقش یک معتاد و پریناز ایزدیار در نقش سمیه هنوز از یادم نرفته است. سمیه دختر جوانی بود که بار مشکلات خانواده را به دوش می‌کشید و در این فیلم نقش محوری داشت. کلا این فیلم از آن فیلم‌هایی است که اشک آدم را در می‌آورد!

نکته جالب توجه اینکه «ابد و یک روز» اولین فیلم سینمایی سعید روستایی است. با این حال این فیلم در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر برنده ۹ سیمرغ بلورین شد و توانست علاوه بر نظر منتقدین، نظر عموم مردم را نیز جلب کند و در نهایت جایزه ویژه تماشاگران را نیز مال خود کرد.

البته اگر در ایام نوروز دنبال فیلمی جذاب و شاد هستید که دورهمی با خانواده ببینید، این فیلم پیشنهاد نمی‌شود، چرا که داستان فیلم، تلخ است. ولی با این حال، این فیلم ارزش دیدن دارد و اگر تا حالا ندیده‌اید می‌توانید آن را به لیست فیلم‌هایی که بعدا می‌بینید اضافه کنید.

 

کمدهای قبل:

کمد ۱: لذت اشتراک کتاب، موسیقی و درام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top