بستن

تعطیلی پناهگاه خلقت، بازگشت سگ‌ها به شهر

هفت‌برکه (گریشنا): پناهگاه خلقت تعطیل شد؛ پناهگاهی که از بین تمام راه‌حل‌ها، بهترین گزینه برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد از سطح شهر محسوب می‌شد. تعداد زیاد سگ‌ها در محلات بار دیگر اعتراض‌های مردمی را شدیدتر کرده است و مسئولین با برگشت به روی پله‎‌ی اول، باز هم به دنبال راهی برای پایان دادن به این مشکل هستند.

به گزارش خبرنگار هفت‌برکه، پیش از این خبر افتتاح پناهگاه در مردادماه ۱۳۹۶ منتشر شد (خبر در گریشنا). چند ماه قبل، در آبان‌ماه ۹۶ نیز حبیب بهار درباره‌ی گلایه‌ها و مشکلاتی که در پناهگاه خلقت با آن دست و پنجه نرم می‌کرد با گریشنا صحبت کرده بود (خبر در گریشنا). توقع او این بود که شهرداری حداقل حقوق کارگران خودش را تامین کند، در غیر این صورت او مجبور به تعطیل و رها کردن سگ‌ها می‌شود. گلایه‌‌های او ثمربخش نبود و بهار در دومین ماه زمستان، از بین ۲۰۰ سگی که در این پناهگاه نگهداری می‌شدند، ۱۵۰ قلاده سگ را رها و ۵۰ قلاده را به صورت رایگان به افرادی که متقاضی نگهداری سگ‌ها بودند تحویل داد. و بدین ترتیب عمر این پناهگاه که امیدی بود برای حل مشکل سگ‌های ولگرد به یک سال هم نکشید.

بهار می‌گوید: «پرداخت نشدن حقوق کارگران از یک طرف و انداختن بار مسئولیت امنیت این کارگران در محل کار از طرف دیگر تصمیم را برای تعطیل کردن این پناهگاه جدی‌تر کرد. در حال حاضر نیز تصمیمی برای فعال کردن مجدد پناهگاه ندارم، اما به شهرداری قول داده‌ام در صورت پیدا کردن افرادی برای راه‌اندازی پناهگاه جدید، تجربیاتم را در اختیارشان قرار دهم و همکاری کنم.»

ابوالحسن حسینی، روابط عمومی شهرداری اما می‌گوید: «شهرداری گراش هنوز هم در حال رایزنی با آقای حبیب بهار به عنوان کسی که داوطلب شده تا سگ‌های ولگرد را از سطح شهر جمع‌آوری کند، است و امیدواریم این رایزنی به نتیجه برسد. مشکل از آن‌جایی نشات می‌گیرد که زمانی که قرار بود حقوق کارگران پناهگاه پرداخت شود، هم‌زمان شد با تودیع و معارفه شهردار قبل و شهردار فعلی؛ و این موضوع مشکلاتی را در پرداخت حقوق کارگران به وجود آورد که می‌بایست این مسائل حل شود.»

روابط عمومی شهرداری ادامه می‌دهد: «با این وجود، شهرداری گراش برای حل این موضوع و ساخت پناهگاه دیگر زمینی را انتخاب کرده که در مرحله‌ی فنس‌کشی است. یک داوطلب دیگر نیز برای این موضوع مراجعه کرده است. ما درصدد حل این مشکل هستیم و به زودی خبرهای تکمیلی را به مردم می‌رسانیم.»

ساخت پناهگاه سگ‌ها مورد توجه و اقبال شهرهای همجوار نیز قرار گرفت، تا جایی که بارها مسئولینی از شهرهای همسایه از بهار تقاضای همکاری داشتند و حتی ایده انتقال سگ‌ها از شهرهای همجوار در پناهگاه خلقت نیز مطرح شد. اما هنوز هم افرادی هستند که برای حل مشکل جمع‌آوری سگ‌های ولگرد راه‌حل‌های دیگری مانند کشتن و عقیم‌سازی را پیشنهاد می‌دهند.  عده‌ای نیز عقیده دارند بهداشت شهری، جمع‌آوری به موقع زباله‌ها و همکاری شهروندان در پاکیزه نگه داشتن شهر، در کمتر شدن تعداد سگ‌های ولگرد بی‌تاثیر نیست.

با توجه به افزایش سگ‌های ولگرد و مشکلاتی که در زمینه بهداشتی و امنیتی برای شهروندان در شهر به وجود آمده است، شدت یافتن اعتراض‌های مردمی دور از انتظار نیست. در این شرایط باید منتظر بمانیم که شهرداری در چه مدت زمانی، چه راهکاری برای رفع این موضوع در نظر می‌گیرد.

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

3 نظر

  1. چرا مسولان بهداشت و دانشکده که کلی ادعا دارند و فقط بلدند از پول خیرین تکنولوژی وارد گراش کنند و حتی بچه آدم متولد کنند چرا هیچ اقدامی بلند نیستند خودشون ابداع کنند که چند تا حیوان نازا کنند!؟

  2. کار بجا و پیندیده ای کردن اقای بهار که این پناهگاهو ساختن ولی سوالی دارم از ایشون چرا اون ۵٠قلاده رو هم ولش نکرده ؟اخه بعضی از سگها واسه اونا درامد زا بوده و با فروشش کلی سود کردن اونایی هم که به درد نمیخورده رو هم ولش کردن فک کنم از اول برنامه این بوده هم باجمع کردن سگها یه جا و گلچین کردنشون یه درامدی باشه از اون ور هم از شهرداری شاید کمکی بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 نظر
scroll to top