بستن

پربرکت‌ترین کمک: از دخترک افغانستانی به کودکان جنگ‌زده

هفت‌برکه (گریشنا): وقتی سمیرا، دختربچه افغانستانی ساکن گراش، همه‌ی ۲۵۰ تومان درون جیبش را به غرفه‌ی طرح تبسم در همایش هشتمین آفتاب اهدا کرد، نمی‌دانست روزی در همایشی در تهران از او تشکر می‌شود.

غرفه طرح تبسم که در دومین همایش هشتمین آفتاب در حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) گراش برپا شده بود، وابسته به اتحادیه بین‌المللی امت واحده است که در جهت حمایت از کودکان آسیب‌دیده از جنگ در کشورهای مختلف فعالیت می‌کند. الهام رسول‌نژاد، مسئول این غرفه در گراش، گزارشی از این اتحادیه و کار زیبای دختربچه‌ی افغانستانی برای هفت‌برکه فرستاده است که می‌خوانید.

الهام رسول‌نژاد: از برپایی غرفه طرح تبسم در گراش و کمک کودک مهاجر افغانستانی، تا ساخت مدرسه برای مهاجران روهینگیایی

کمتر از دو سال از برپایی غرفه طرح تبسم وابسته به اتحادیه بین‌المللی امت واحده در همایش هشتمین آفتاب در گراش می‌گذرد، طرحی که قصد دارد گامی در جهت حمایت از کودکان آسیب‌دیده از جنگ، بزرگ‌ترین قربانیان مناسبات ناعادلانه جهان بردارد، و تاکنون ۴۰۰ کودک را در هفت کشور (یمن، لبنان، سوریه، میانمار، ساحل ‌عاج، فلسطین و افغانستان) مورد حمایت قرار داده‌ است.

در مدت برگزاری همایش، دیوارهای غرفه تبسم روایت‌گر رنج‌های کودکانی بود که هر یک به نحوی در کشورهای مختلف زخم‌خورده از جنگ بودند. بچه‌ها بیش از دیگران درباره عکس‌های غرفه سؤال می‌پرسیدند اما شاید کودکان افغانستانی بیش از همه معنای آسیب از جنگ را می‌فهمیدند؛ چرا که نسل‌های مختلف افغانستانی‌ها با آوارگی و رنج غربت و هجرت، تحصیل و دردهای ناشی از نگاه‌ها و قوانین قومیتی و بیگانه‌انگارانه و حتی هویت مواجه بوده‌اند.

سمیرا، دختربچه افغانستانی مقیم گراش، اولین کسی بود که در کمک به کودکان طرح تبسم سبقت گرفت و همه آنچه را که در جیب خود داشت در صندوق ریخت؛ همه‌ی آن ۲۵۰ تک‌تومانی پربرکت را! و افسوس می‌خورد از اینکه اکنون فقط می‌تواند همین‌قدر کمک کند. احساس و رفتار همدلانه سمیرا واقعا قابل تقدیر بود و مایه دلگرمی برای همه کسانی که دوست دارند قدمی در این مسیر طولانی بردارند.

چهارشنبه هفته گذشته، در همایشی در سالن مهر حوزه هنری در تهران، از خیرین حامی طرح تبسم تقدیر شد و از پروژه‌های به ثمر نشسته طرح تبسم گزارشی ارائه شد. از مستند «شیشو ملا» نیز که گزارشگر وضعیت آوارگان روهینگیایی بود رونمایی شد. شیشو ملا به معنای «جمع کودکانه»، نام مدرسه‌ای است که به واسطه حمایت‌های خیرین ایرانی از جمله شهروندان گراشی در کمپ آوارگان میانماری ساخته شد. این مدرسه پذیرای ۱۰۰ دانش‌آموز است. مستند شیشوملا را که روایتی است از دردهای روهینگیا که به تبسم روهینگیا منتهی شد، می‌توانید در آپارات ببینید: اینجا.

سمیرا خانم هم به عنوان مهمان ویژه به همراه پدرش به این گردهم‌آیی دعوت شدند و از ایشان تقدیر شد. جالب اینجا بود که سمیرا فکر می‌کرد برای کمک او به زلزله‌زدگان کرمانشاه قرار است از او تقدیر شود. زیبایی نگاه او همین است که در نظرش مهربانی مرز نمی‌شناسد. زلزله‌زدگان ایران و کودکان رنج‌کشیده فلسطین، سومالی و میانمار و افغانستان تفاوتی ندارند. او کمک کردن را روا می‌داند، حتی اگر خانه آباء و اجدادی‌اش کم‌چراغ‌تر از خانه ما باشد.

از صفحه ویژه‌ی طرح تبسم در سایت اتحادیه بین المللی امت واحده دیدن کنید (اینجا) و در صورت تمایل، با گرفتن این کد دستوری، به این طرح کمک کنید: *۷۲۴*۱۲۱۲#

از طریق @Rabet_Tabassom و همچنین  @TabassomAdmin در تلگرام نیز می‌توانید با روابط عمومی این طرح در ارتباط باشید.

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

3 نظر

  1. بنی ادم اعضای بکدیگرند
    که در افرینش زیک گوهرند
    روح بلند سخاوت این کودک مهم است نه مقدار کمک چون همه داراییش را سخاوتمندانه داده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 نظر
scroll to top