بستن

نقشه‌هایی برای تنگ آب: دو سد و ۲۰۰ هکتار کشت کُنار

هفت‌برکه (گریشنا): ساخت دو بند سنگ و سیمان و کاشت بیش از ۲۰۰ هکتار درخت کُنار مهمترین بخش‌های طرح آبخیزداری تنگ آب گراش است.

ناصر حیدری پوری معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان جنگل‌ها کشور در گفتگو با کانال خبری رخداد گراش گفت: «پروژه مشارکتی تلفیقی، سازه‌ای و بیولوژیک آبخیزداری که به عنوان طرحی جامع برای اولین بار در کشور در حال اجراست. این طرح در شهرستان گراش به مساحت ۴۵۰ هکتار برای یک دوره دوساله تعریف شده است که فاز اول آن به مساحت ۲۰۰ هکتار در حال انجام است.»

وی یکی از اهداف اجرای این طرح را کنترل سیلاب و فرسایش خاک در حوضه تنگ آب عنوان کرد و افزود: این طرح شامل یک بند خاکی سنگ و سیمانی با سریزی به ارتفاع مفید ۹ و نیم متر و طول ۱۸ متر و گنجایش مخزن آن ۲۵۱۸۱ متر مکعب می‌باشد.

ابراهیم شهسواری رییس اداره منابع طبیعی گراش در مورد ویژگی‌های این پروژه گفت: در این طرح شامل نهال‌کاری، بذرکاری و ایجاد هلال‌های آبگیر است. تنگ‌آب یک منطقه تفریحی است و با اجرایی شدن طرح ظرفیت خوبی برای اکوتوریسم دارد. هدف این طرح ایجاد فضای سبز، جلوگیری از سیلاب‌های فصلی، ذخیره آب‌های زیرزمینی و کنترل ریزگردها است.»

شهسواری با تشکر از همکاری شورای شهر گراش در این طرح گفت: «این طرح شامل دو سازه اصلی است مقرر شده است ۳۵ درصد یکی از سازه‌ها را شورا تقبل کند و بند دیگر را هم شورا به طور کامل از طریق خیرین انجام خواهد داد.»

شهسواری از کاشت ۱۱۰ هکتار نهال در فاز اول امسال خبر داد: «تعهد امسال ما ۱۱۰ هکتار نهال‌کاری است که امیدواریم بتوانیم تا هفته منابع طبیعی امسال این بخش را به اتمام برسانیم.»

با توجه به مساله کم آبی شهسواری در مورد نحوه تامین آب این پروژه گفت: «در هشتاد درصد اراضی ما گونه‌ی بومی کُنار را کار کرده‌ایم. این گونه نیاز آبی کمی‌ دارد. در حال حاضر از چاه‌های همجوار کمک می‌کردیم و درخواست حفر چاه به سازمان آب منطقه‌ای فارس ارسال شده است. احداث بندها بخشی از آب را تامین می‌کند، احداث استخر هم می‌تواند در آینده در مهار سیلاب‌ها و تامین آب موثر باشد.»

شهسواری با دعوت از خیرین برای همکاری در پروژه‌های آبخیزداری گفت: «مساله‌ای آب برای ما یک مساله بحرانی است و باید برای مردم و خیرین این تغییر دیدگاه را داشته باشیم که در آینده بدون آب مشکلات زیادی خواهیم داشت. تخصیص اعتبار بر اساس مشارکت است و هر چه مردم مشارکت کنند دولت هم اعتبار می‌گذارد.»

رییس اداره منابع طبیعی در مورد ادعای مالکیت برخی افراد در محدوده تنگ آب گفت: «بر اساس نقشه‌های اراضی ملی است و ما روی اراضی ملی کار می‌کنیم. اگر کسی معترض است می‌تواند از طریق مراجع قانونی اقدام کند. در این منطقه به نظر ما ملک شخصی نیست.»

در محل اجرای این طرح‌ها سد تاریخی تنگ‌آب متعلق به دوره ساسانی وجود دارد. شهسواری می‌گوید این طرح آسیبی به سد وارد نمی‌کند: «با توجه به فاصله بندها تا محل سد تاریخی، این بندها هیچ اثری روی سد نخواهد داشت و در این مورد جای هیچ نگرانی نیست.»

کلنگ عملیات اجرایی پروژه سد تنگ آب ۱۹ بهمن‌ماه ۱۳۹۶ به زمین زده شد. عملیات پروژه مشارکتی، تلفیقی، سازه‌ای و بیولوژیک آبخیزداری تنگ آب شهرستان گراش با حضور ناصر حیدری‌پور معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان جنگل‌ها کشور، محمدعلی فتاحی اردکانی مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها، مهرزاد بوستانی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس، معاون فرماندار گراش، رئیس شورای اسلامی شهر گراش، بخشداران بخش‌‌های ارد و مرکزی، مسئولین دستگاه‌های اجرایی شهرستان و اقشار مختلف مردم آغاز شد.

در حاشیه این مراسم مهرزاد بوستانی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس در گفتگو با کانال خبری رخداد گراش گفت: بند خاکی روستای آغصه از توابع بخش ارد شهرستان گراش با اعتباری بالغ ۱.۲ میلیارد تومان در هفته منابع طبیعی به بهره برداری می‌رسد.

 

 

خبر منتشر شده در شماره ۷۲ نشریه افسانه گراش

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top