سید محمد فاطمی‌نژاد

بندرعباس با آنکه دارای حیات نسبتاً‌ طولانی است،‌ متأسفانه از سابقه تاریخی آن اطلاع دقیق و جامعی در دست نیست، تنها کتابی که به نام بندرعباس، سال‌ها پیش نوشته شده کتاب بندر عباس و خلیج فارس تألیف مرحوم محمدعلی کبابی معروف به سدید السلطنه است که بعد از وفات او با همت هوشنگ ستایش و احمد اقتداری منتشر شد.

بندرعباس تا سال ۱۲۹۳ خورشیدی در محدوده اداری ایالت فارس قرار داشت و این وضعیت تا سال ۱۳۱۶ خورشیدی ادامه داشت. سپس از فارس جدا و شهری از شهرهای استان کرمان به حساب آمد. در سال ۱۳۳۶ به عنوان مرکز فرمانداری کل بنادر و جزایر دریای عمان، شناخته شد و مستقل گردید.

در کتاب حاضر علاوه بر شهر بندرعباس به آبادی‌ها و نقاطی که قلمرو سیاسی و اداری بندرعباس قدیم قرار داشته و به نحوی در حوادث و وقایع آن موثر بوده‌اند نیز پرداخته شده است.

کتاب فوق در هشت فصل نگاشته شده است و آمار جمعیت آبادی‌ها و به دنبال آن اسناد و تصاویری از بندر عباس ارائه شده است، همچنین نمایه اعلام نام‌ها و جای‌ها نیز از ویژگی‌های این اثر است.

انتشارات همسایه در تهران این کتاب را در ۳۴۴ صفحه که مصور نیز می‌باشد منتشر کرده است.

احمد سایبانی نوسینده این اثر بوده و بندرعباس و هلال طلایی در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه به قیمت ۶۰۰۰۰ ریال در بازار کتاب عرضه شده است.