بستن

هواشناسی اخطار داد: سیل می‌آید

هفت‌برکه (گریشنا): هفته آخر بهمن، روزهای پربارانی برای جنوب استان فارس پیش‌بینی می‌شود. بارندگی از آخر وقت یکشنبه آغاز می‌شود و تا جمعه ادامه خواهد داشت. به همین دلیل، اداره کل هواشناسی فارس اخطاریه سیل صادر کرد.

محمود آذرآیین، کارشناس هواشناسی، می‌گوید بررسی نقشه‌های هواشناسی بیانگر مهیا شدن تدریجی تمامی عناصر و پارامترهای جوی برای شکل‌گیری و رخنه سامانه فعال بارشی به استان‌های نیمه جنوبی کشور است. این سامانه می‌تواند تا ۱۵۰ میلی‌متر بارش در پی‌ داشته باشد.

آذرآیین در مورد دلایل شدت بارش در هفته آخر بهمن‌ماه گفت: «فراهم شدن شرایط دینامیکی برای رخداد بارش‌های سیل آسا و خروج پربندهای جنب حاره‌ای از ایران و عربستان و عقب‌نشینی آن به سمت دریای عرب و حرکت پادساعتگرد آن موجب تزریق منبع عظیمی از رطوبت و آب‌های قابل بارش در ستون جو به منطقه ما می‌شود و همراهی این شرایط با شکل‌گیری یک مرکز کم ارتفاع فعال جوی بر روی دریای سرخ، باعث شکل‌گیری یک سامانه قدرتمند بارشی بر روی مناطق جنوبی ایران خواهد شد.»

پی‌بینی می‌شود باران آخر وقت یکشنبه ۲۴ بهمن‌ماه آغاز شود و چند روز ادامه داشته باشد. این کارشناس هواشناسی در مورد وضعیت هفته آینده می‌گوید: «برای شهرستان گراش انتظار داریم از آخر وقت یکشنبه بارش‌ها آغاز شود و تا جمعه به تناوب ادامه داشته باشد. به دلیل عمیق شدن سامانه و تداوم بارش‌ها، انتظار داریم در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، سبب آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی شود.»

همچنین پیش‌بینی شده است از دوشنبه تا جمعه هفته آینده با توجه به تشکیل توده‌های تندری در برخی مناطق جنوبی کشور، شاهد افزایش ناگهانی سرعت وزش باد باشیم. از مهرماه تاکنون در گراش ۷۰ میلی‌متر باران باریده است، اما پیش‌بینی می‌شود این سامانه ۱۵۰ میلی‌متر باران داشته باشد و در بعضی نقاط جنوب فارس باران تا ۳۰۰ میلی‌متر نیز برسد. به همین دلیل جاری شدن سیلاب‌های فصلی تقریبا قطعی است.

Baran-Map

مقایسه نقشه‌های بارش ۲۰ آبان سال پیش که گراش ۱۱۲ میلیمتر آمد و نقشه‌های امسال این سامانه نشان می‌دهد یکی از شدیدترین بارش‌های سال‌های اخیر را پیش‌روی داریم.

۲۰ بهمن اداره کل هواشناسی اخطاریه شماره ۲۱ امسال را صادر کرد: «براساس توصیه‌های هواشناسی، از کشاورزان درخواست می‌شود که دامداران و عشایر کوچ‌نشین از چرای دام‌ها و نزدیک شدن به حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها به ویژه برای روزهای دوشنبه و سه شنبه جدأ خودداری کنند. همچنین لازم به ذکر است، گلخانه‌داران و زنبورداران برای محافظت از محصولات خود اقدامات لازم را انجام دهند. توصیه دیگر این که از سمپاشی و محلول پاشی طی روزهای یادشده اجتناب شود.»

توجه به موارد زیر از سوی کارشناسان توصیه شده است:

⚠ پاک‌سازی کانال، آبراهه، مسیل، رودخانه، راه‌های خروج آب ساختمان‌ها و دهانه پل‌ها در سطح شهرها

⚠ کنترل ایمنی مربوط به مقاومت تاسیسات و خطوط انتقال نیرو، خودداری از تردد در مجاورت ساختمان‌های نیمه‌کاره، فرسوده و درختان کهنسال، تقویت سقف‌های موقت و روکش نایلونی خزانه‌های کشاورزی

⚠ اجتناب از تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها و همچنین جلوگیری از چرای دام در مناطق مستعد سیل و رعد و برق و همچنین سفر به استان‌های یاد شده تا پایان هفته

⚠ آمادگی کامل نیروهای اهلال احمر، اورژانس، آتشنشانی، شهرداری و همچنین نیروهای مردمی

baran9

8 نظر

  1. باسلام.
    کانال رودخانه بندوشیخ (رودخانه پئت) بدلیل عدم لایروبی طی چند سال اخیر، با کوچکترین بارندگی با معضل گرفتگی کانال و در نتیجه کندی حرکت سیلاب و اسیب به منازل مسکونی مجاور کانال در کل مسیر بخصوص درتلاقی این رودخانه با خیابان بسیج میگردد.حال که قرار است ۱۵۰ میلیمتر باران نازل شود؛ پس وامصیبتا.

  2. سوره الأعراف , الآیه ۵۷:

    او کسی است که بادها را بشارت دهنده در پیشاپیش (باران) رحمتش می‌فرستد؛ تا ابرهای سنگین‌بار را (بر دوش) کشند؛ (سپس) ما آنها را به سوی زمینهای مرده می‌فرستیم؛ و به وسیله آنها، آب (حیاتبخش) را نازل می‌کنیم؛ و با آن، از هرگونه میوه‌ای (از خاک تیره) بیرون می‌آوریم؛ این گونه (که زمینهای مرده را زنده کردیم،) مردگان را (نیز در قیامت) زنده می‌کنیم، شاید (با توجه به این مثال) متذکّر شوید!

  3. ان شاءالله که خداوند در رحمتش رو بروی ما باز کند
    بارندگی رحمت خداست .خدایا شکرت
    امیدوارم که بارش باران برامون رحمت باشه نه زحمت
    بله خیلی سایت های معتبر هشدار سیل دادن . ان شاءالله که باعث خوشحالی مردم منطقه جنوب باشه .نه غضب خدا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 نظر
scroll to top