بستن

حمله مگس انبه به باغ‌های مرکبات گراش

هفت برکه(گریشنا): مگس میوه انبه به باغ‌های گراش حمله کرد. این مگس در مرکبات تخم‌گذاری و باعث از بین رفتن مرکبات می‌شود.

به نقل از روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان گراش: با شناسایی آفت قرنطینه‌ای مگس میوه انبه در باغات مرکبات شهرستان و ارسال نمونه‌های آلوده و تائید آن، امیری، مدیر حفظ نباتات فارس، از این باغات بازدید کرد.

چهارم آذر ماه، در خصوص وضعیت حفظ نباتات شهرستان و کشت مکانیزه مزارع،جلسه‌ای با حضور امیری، مدیر حفظ نباتات استان و پرهیزی، رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه کشاورزی و شکری، مسئول مکانیزاسیون استان و مسئولین واحدهای مربوطه شهرستان، در محل مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان گراش تشکیل شد.

در این جلسه کشت مکانیزه و وضعیت حفظ نباتات در شهرستان مورد بررسی قرار گرفت و عباسی، مسئول حفظ نباتات شهرستان از کارهای انجام شده در مورد ردیابی و امحاء آفات قرنطینه‌ای مگس مدیترانه‌ای، شپشک سیاه زیتون، جاروک لیموترش و وضعیت کنونی باغات آلوده به مگس میوه انبه، گزارشی ارائه داد.

عباسی، مسئول حفظ نباتات بعد از بازدید از باغ‌های شهرستان، تمام باغ‌های شهرستان حتی درختان نارنج را به مگس انبه آلوده دانست و در ادامه گفت: «از اقدامات انجام شده در این رابطه، تشکیل ستاد ردیابی با کمک کارشناسان جهاد کشاورزی و کلینیک گیاه‌پزشکی جهت شناسایی حوزه گسترش آفت و جلوگیری از انتشار بیشتر، نصب کارت زرد در کانون آلودگی، نصب تله‌های حاوی متیل اوژنول برای به دام انداختن مگس‌ها، محلول پاشی ضلع جنوبی تنه درختان با پروتئین هیدرولیزات و مالاتیون، همگی در سطح ۷ هکتار و جمع آوری تمامی میوه‌های آلوده و معدوم‌سازی آن‌ها، عنوان کرد.»

با وجود حمله‌ی آفت‌ها به باغ‌های مرکبات پیش‌بینی می‌شود درختان مرکبات نسبت به سال‌های گذشته کم‌تر ثمر دهند. مهندس دلیر، مسئول باغبانی شهرستان می‌گوید: «نمی‌توان به صورت دقیق گفت که میزان خسارت چقدر است چون امکان دارد یک باغبان در شروع آفت سریع اقدام به آفت‌کشی کند و میوه‌ها خسارت کمتری ببینند و باغدار دیگر به دلیل بی‌اطلاعی خسارت بیشتری ببیند. ما نمی‌توانیم از همه باغ‌ها بازدید داشته باشیم به همین دلیل باغداران در صورت دیدن آفت می‌بایست به اداره جهاد کشاورزی مراجعه کنند تا ما برای از بین بردن آفت، آن‌ها را راهنمایی کنیم. هزینه‌ی آفت‌کشی هم با خود باغداران است.»

afat2

 

 

 

 

 

 

6 نظر

  1. طبیعت رو اگر نابود نکنند خودش از خودش دفا میکنه
    وقتی شکارچی های بی عقل تمام پرندهای رو برای خنده میکشن این مگسها هم زیاد میشن و به همین شکل به باغ ها حمله میکنند

    1. درود
      حرف شما در کل درست هست اما غیر از این خیلی مسائل دیگه هم هست که ماها نا آگاهانه و جاهلانه رعایتش نمیکنیم که خیلی خیلی فاجعه بار است.
      مثلا اگه اصول قرنطینه ای کشورها و شهرستانها رعایت بشه هرگز این اتفاقات نمیوفته.
      این مگس از طریق انبه های آلوده از پاکستان وارد ایران شده، هرمزگان اولین منطقه ای بوده که آلودگی توش پیدا شده حالا داره یواش یواش از جنوب به بالاتر کشیده میشه.
      چند سال پیشم با وارد کردن نهالهای زیتون ارزون قیمت از مرز عراق فاجعه ی مگس مدیترانه ای رقم خورد.
      فردا پس فردا هم باید منتظر فاجعه ی انسانی باشیم که با ورود غیر قانونی بامبوهای آلوده از تایوان و تایلند و… به کشور باشیم.
      میبینید ماها بخاطر جهل و سهل انگاریهامون خیلی اشتباهات در حق سرزمین و خودمون انجام میدیم که چوبشم آخر خودمون میخوریم و ناله و شکایتش الکی دامن بقیه رو میگیره.
      پناهش بر خدا و التماس تفکر

  2. ربطی به موضوع نداره ولی خواستم تبریک بگم: امروز ۱۰ دسامبر روز جهانی حقوق بشر مبارک.
    شعار امسال: حمایت از حقوق بشر فردی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 نظر
scroll to top