بستن

بیضی‌نگار: دومین اختراع معلم ریاضی گراشی ثبت شد

هفت‌برکه (گریشنا): نام محمدعلی فرجی و مهندس قدرت‌الله فانی به عنوان مخترعین دستگاه بیضی‌نگار ثبت شد.

گواهی‌نامه ثبت اختراع «بیضی‌نگار با مکانیزم ۴ خورشید، تسمه و اهرم‌بندی چهار بازویی» به مالکیت فرجی و فانی از سوی اداره ثبت اختراعات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور صادر شد. فرجی چهار سال قبل نیز اولین اختراع خود را با عنوان «سینوس‌یاب و کسینوس‌یاب دیجیتالی» به همراهی مرتضی کارگر به ثبت رسانده بود (خبر در سایت هفت‌برکه).

محمدعلی فرجی، کارشناس ارشد آنالیز ریاضی از دانشگاه دولتی شیراز و دبیر ریاضی دبیرستان‌های ولی عصر (عج) و محبی گراش است. مهندس فانی نیز سمت ریاست اداره برق گراش را به عهده دارد. تمام مراحل تحقیق و ساخت این دستگاه در بنیاد علمی پژوهشی نوآوران جوان گراش که تحت حمایت مسجد صاحب‌الزمان (عج) فعالیت می‌کند انجام گرفته است.

mohammad-ali-faraji در گفتگو با خبرنگار هفت‌برکه، فرجی از محکم‌کاری انجام شده برای ارتقای سطح این اختراع می‌گوید: «ما تاییدیه‌ی صنعتی و علمی و نوآورانه بودن این اختراع را از دانشگاه شیراز گرفتیم. در نتیجه اگر بتوانیم آن را صنعتی کنیم، می‌توان هر جایی از آن برای ترسیم بیضی استفاده کرد.»

این مخترع جوان گراشی درباره‌ی مراحل این اختراع نیز می‌گوید: «ایده‌ی این کار به ۷ یا ۸ سال قبل برمی‌گردد. بیضی‌نگارهای زیادی در ایران و جهان ساخته شده‌اند، اما چیزی که من در ذهن داشتم، تفاوت‌های زیادی با نمونه‌های قبلی داشت و کارآیی بیشتری داشت. در مسیر مطالعه و تحقیق برای این بیضی‌نگار، ایده‌ی اختراع اول یعنی سینوس‌یاب و کسینوس‌یاب دیجیتالی به ذهنم رسید و به آن سمت متمایل شدیم. تا این که در مهرماه سال ۱۳۹۱ آن را به ثبت رساندیم. اما ایده‌ی بیضی‌نگار را هم دنبال کردم، تا این که موفق شدم در مدت یک سال، کار طراحی و اثبات ریاضی طرح را به انجام برسانم و با کمک مهندس فانی، دستگاه را بسازیم. ما شهریورماه سال گذشته اظهارنامه را ثبت کردیم، و مهرماه امسال اختراع ثبت شده است.»

او در مورد مکانیزم این دستگاه به روابط عمومی مدیریت آموزش و پرورش توضیح داده است: «این وسیله مانند یک پرگار حول یک محور تکیه‌گاه می‌چرخد و یک بیضی رسم می‌کند. البته اساس این حرکت، استفاده از خاصیت منحنی‌های معروفی به نام منحنی‌های هیپوسیکلوئیدی است که با به کارگیری مکانیزم ۴ خورشید، تسمه و نوعی اهرم‌بندی خاص این کار انجام می‌شود.»

فرجی نقش پررنگ بنیاد علمی نوآوران جوان گراش را در ساخت و ثبت این اختراع و همچنین اختراع قبلی‌اش یادآوری می‌کند، و لازم می‌بیند از حمایت‌های هیات امنای مسجد الزمان (عج) که در تمام مراحل این اختراع با او همراه بوده‌اند تشکر کند.

faraji-ekhtera03

 

faraji-ekhtera

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

7 نظر

  1. ماشاالله اقای فرجی واقعا دبیر خیلی خوبی برای ما بودن انشاءالله در راه اختراعات بعدی هم موفق باشند به امید دست آورد های بیشتر

  2. با عرض تبریک فراوان و ارزوی موفقیت روزافزون برای معلم عزیزم جناب استاد فرجی

    میتونم بگم ایشون رو بهترین معلم دوران تحصیلم میدونم,فردی باهوش ,جدی و پر تلاش در عرصه ی علم

    یک کتک ریزی هم سال اول راهنمایی ازشون خوردم که نوش جونم.

    به امید موفقیت همه ی جوانان گراشی.

  3. ایول به اقای فرجی و مهندس فانی. هر دو جوان و پرتلاش با سطح علمی فوق العاده بالا.
    هر دو به طریقی دارن برای مردم خوب و فهیم گراش تلاش میکنن.
    خسته نباشین .خداقوت موفق تز باشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 نظر
scroll to top