بستن

بیشتر دو تابعیتی‌ها اهل جنوب کشور هستند

هفت‌برکه (گریشنا): بر اساس اعلام وزیر اطلاعات بیشتر چهل هزار ایرانی دو تابعیتی اهل جنوب ایران هستند. به نظر سید محمود علوی این افراد عمدتا متدین و علاقمند به ایران هستند.

موضوع ایرانیان دو تابعیتی هر از چند وقتی مطرح می‌شود. با توجه به قانون داشتن تابعیت دوگانه برای ایرانیان ممنوع است. اما وزیر اطلاعات می‌گوید: «از نظر قانون جمهوری اسلامی ایران، بر اساس قانون مدنی سال ۱۳۰۷ فردی که تابعیت دوم می‌گیرد، اموال غیرمنقول او باید توسط دادستانی فروخته و پولش به او واگذار شود تا در آن کشور سکونت یابد. علوی خاطرنشان کرد که از سال ۱۳۰۷ تاکنون فقط یک مورد این قانون اجرا شده که مربوط به قبل از انقلاب بوده است.»

علوی که اصالتا اهل لامرد درجنوب فارس است در مورد تعداد ایرانیان دو تابعیتی گفت: درحال حاضر حدود۴۰ هزار ایرانی دوتابعیتی در سطح دنیا داریم. بخش عمده ای از انها شهروندان جنوب کشور هستند که در شیخ نشین ها تابعیت گرفته اند . بسیاری هم در کشورهای اروپایی و کانادا و امریکا زندگی می کنند که عمدتا افرادی متدین و علاقمند به ایران هستند. بخش زیادی از انها در دفاع مقدس صدها میلیون تومان به جبهه ها کمک کردند و برخی هم اعتبار و ثروت علمی برای ایران به شمار می ایند مانند پروفسور سمیعی.

مساله‌ای که باعث داغ شدن دوباره مساله ایرانیان دوتابعیتی شده است. حضور این افراد در دولت است. وزیر اطلاعات در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی دولت گفت: «یک عضو فعلی دولت که سابقا دارای گرین کارت بوده است از این دسته افراد است که می توانسته درخواست تابعیت از امریکا کند ولی شرف ایرانی بودن را بر تابعیت امریکایی ترجیح داده است. تا زمانی که فردی از گرین کارت استفاده می کند تبعه امریکا شناخته نمی شود چون رفت وامدش با پاسپورت ایرانی است. گرین کارت فقط به او اجازه تردد بدون ویزا را می‌دهد.»

متن کامل این خبر را در سایت دولت بخوانید.

alavi

 

2 نظر

  1. این افراد حتما محترم و متشخص هستند ولی در اینکه بیشتر آنان حس ایراندوستی داشته باشند سخت درستی نمی‌باشد. به هر حال ما با بسیاری از آنان در ارتباط هستیم و میشناسیم. بیشتر آنان حتی از اینکه بگویند اصالت ایرانی دارند ننگ دارند. البته ایشان در مقام یک مسئول سخنان درستی بیان کرده اند. به هر حال وظیفه آنان است که به همه شهروندان ایران احترام بگذارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top