بستن

دیدار گراشی‌ها با تاریخ فداغ

هفت برکه (گریشنا): بیست و چهار نفر از گردشگران گراشی در فرصتی دوازده ساعته به فداغ  رفتند و با آثار باستانی و آداب و رسوم این روستا آشنا شدند.

به گزارش روابط عمومی انجمن ایکوموس: هفتم فروردین ماه، کمیته‌ی گردشگری انجمن ایکوموس تیم گردشگری خود را که برای بازدید از آثار باستانی این روستا از قبل ثبت نام کرده بودند از ساعت هشت صبح تا ساعت بیست به فداغ گردی برد. بیست و چهار نفر حاضر در این تیم گردشگری از سد گمپو، قلعه دولو، آسیاب آبی و چهار طاقی فداغ بازدید کردند و همچنین شانس شرکت در یک مراسم عروسی سنتی و هم‌صحتبی و آشنایی با آداب و سنن وغذاهای محلی اهالی این دهستان را داشتند.

غلام‌رضا آرمان مهر، دبیر کمیته‌ی گردشگری ایکوموس که به عنوان راهنما با این گروه همراه بود می‌گوید: « ما در طول سال برای علاقه‌مندان به آشنایی با آثار باستانی شهر تورهای گراشگردی برگزار می‌کنیم و هفتم فروردین هرسال نیز مراسم بازید ویژه‌ داریم که امسال با توجه به ضرورت معرفی پتانسیل‌های منطقه وهمچنین اهمیت توجه به توابع شهرستان، تصمیم گرفتیم تا بازدید ویژه امسال را به آثار تاریخی و فرهنگی فداغ اختصاص دهیم. بهبود و افزایش روابط میان مردم گراش و فداغ از دیگر اهداف ما بود.»

او در ادامه بیان می‌کند:« اتفاق تازه‌ای که امسال افتاد این بود که علاوه بر بازدید از آثار تاریخی، آیین‌های منطقه‌ای و رسم و رسوم محلی مثل مراسم جشن عروسی و غذاهای محلی و … نیز مورد بازدید قرار گرفت. جای خوشحالی بود که اهالی فداغ استقبال خیلی خوبی از گردشگران گراشی داشتند. از جان‌پناه، ریئس شورای دهستان فداغ، مسعود خرم دل، پیمان تقی‌نژاد و خانواده‌ی خرم‌دل که در این سفر یک روزه ما را همراهی کردند نیز تشکر می‌کنم.»

آرمان‌مهر همچنین این مژده را می‌دهد که با توجه به استقبال همشهریان از گردشگری در فداغ امکان برنامه‌ریزی برای برگزاری مجدد این تور وجود دارد.

fedgh6

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

5 نظر

  1. با سلام؛
    فرهنگ بومی شناسی کار پسندیده ای است ؛و حفظ آنها و نشر آنها کار پسندیده تر،بنده به عنوان بازدید کننده از عکسهای گرفته شده دو نکته را خواستم خدمت دستندرکاران عرض کنم،اول اینکه اگر عکسایی از آثار بطور مشخص تر قرار میدادید بهتر بود تا اینکه در بیشتر تصاویر گردش گردشگرها در کادر باشد و در بعضی عکسها کلا أثر تاریخی به عنوان پس زمینه یا در گوشه و حاشیه استفاده شده باشد،تا نشان دادن آن به بیننده،مثلا عکسی که از گودال یا قنات گرفته شده،و..دوم اینکه در ذیل عکسها نام أثر تاریخی نوشته شود به بیننده کمک بیشتری میشود مثلا عکسی که در انتها گذاشته شده و آقای پورشمسی از صحنه ای عکس برداری میکنند،که نشان از کناره رودی است یا آبگیر یا که شاید فقط مقداری آب باران جایی جمع شده تا نشان از دریاچه و …داشته باشد،اگر توضیحی چند کلمه ای داده میشد بهتر بود،نکته ای هم خارج از مطالب عرض میکنم شاید برای عکاسان عزیز جالب باشد،و اینکه عکس اول که جناب پورشمسی از گروه زیر دیواره سد گرفتند عکس قشنگیست و قشنگتر برای بنده بیننده که خود نیز عکاسی میکنم اینکه در گوشه راست تصویر دختر خانمی پشت به دوربین نشسته و به صورت عادی توجه بیننده به آن جلب نمیشود،جالب اینجاست همین تصویر را در عکس های پایانی و در حالی که دختر خانم رو به دوربین نشسته در همان جا و حالت مشاهده میکنید با این تفاوت که عکس گرفته شده از جناب رستم پور بوده ،و کیفیت عکس ها نیز میتواند بهتر باشد.با تشکر

  2. با سلام ضمن تشکر از تمام دست اندر کاران و همه افرادی که تشریف فرما شدن به فداغ و امیدواریم که این روز به همه ی ایشان خوش گذشته باشد،باز هم تشکر میکنیم از کسانی که زحمت های فراوانی کشیده اند و انشالله هر ساله این کار خوب و نیک برگزار شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 نظر
scroll to top