اشاره: از ۲۱ تا ۲۷ خرداد هفته جهاد کشاورزی است. مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان گراش از اولین ادارات مستقر شده پس از ارتقاء گراش است که از سوی مسئولین شهرستان به عنوان یکی از فعال‌ترین ارگان‌های شهرستان شناخته می‌شود. مهندس اسدی، مدیر این مجموعه به مناسبت هفته کشاورزی گزارشی از عملکرد این مدیریت را در این مدت به صورت کلی گفته است.

asadi keshavarzi

بخش کشاورزی از جمله رکن‌های اساسی و مهم اقتصاد و امنیت کشور از نظر حفاظت و بهره‌برداری اصولی از منابع طبیعی، اشتغال، تولید و صادرات، توسعه پایدار، توسعه تحقیقات و فن‌آوری‌ها و بخصوص جلب مشارکت‌های مردمی است. از همین رو مجموعه مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان گراش هم از بدو استقرار، با تلاش و همت پرسنل و پشتیبانی مسئولین و مردم شریف شهرستان، در جهت رسیدن به اهداف فوق، اقدامات و فعالیت‌های گوناگونی را انجام داده که از مهم‌ترین این فعالیت‌ها، ابتدا انتخاب محل مناسب برای استقرار اداره و تامین نیروی انسانی و تجهیزات مورد نیاز بوده. پیگیری، تصویب و ابلاغ چارت سازمانی مدیریت شهرستان و راه‌اندازی اتوماسیون اداری از جمله سامانه سوخت، برای تایید سوخت مورد کشاورزان، سیستم vpn برای تسریع در روند کار اداری و ارسال نامه‌ها، راه‌اندازی سامانه صادرات برای بهره‌بردارانی که خواهان صادرات محصولاتشان هستند و تهیه و تامین و نظارت بر نهاده‌های بخش کشاورزی مانند بذر، کود، سم و خوراک دام‌ها از دیگر فعالیت‌های این مدیریت بوده.

راه‌اندازی پرتال خبری شهرستان در زیرسایت سازمان جهاد کشاورزی استان هم با توجه به اهمیت اطلاع رسانی از اقدامات دیگر بوده. هم‌اکنون پرتال خبری این مدیریت یکی از فعال‌ترین مراکز استان است. در کنار این تعامل خوبی هم با جراید و سایت‌های خبری محلی و استانی و صدا و سیمای مرکز فارس برای انعکاس اخبار و فعالیت‌ها داشته‌ایم.

×××

در خصوص ارتباط با بهره‌برداران و تسریع در ارائه خدمات به آنان اولین قدم، راه‌اندازی سامانه بهره‌برداران بوده که شامل جمع‌آوری اطلاعات تمام بهره‌برداران و شناسنامه‌دار کردن آنان بود. در قدم بعدی راه‌اندازی تعاونی تولید فدک گراش با همکاری و استقبال کم‌نظیر بهره‌برداران بود که می‌تواند تمام امور کشاورزی اعضا را با انتخاب هیئت رئیسه توسط بهره‌برداران، پیگیری کند و در همین ماه گذشته هم تشکیل نظام صنفی امور کشاورزی با برگزاری انتخابات برای تعیین اعضای هیئت مدیره با حضور بیش از ۱۵۰ نفر از بهره‌برداران انجام شد که برای اولین بار، کشاورزان شهرستان هم همانند سایر صنوف دارای تشکل صنفی هستند که در آینده نزدیک می‌توانند از خدمات این تشکل بهره ببرند. در همین خصوص کارگزار بیمه محصولات کشاورزی و دامی شهرستان با همکاری بانک کشاورزی برای ارائه خدمات بیمه به بهره‌برداران مستقر شده است.

بخش دیگری که بسیار مهم بوده و سازمان هم روی آن تاکید دارد، طرح جامع بانک اطلاعات اراضی کشاورزی (کادستر) به منظور هویت بخشی به کشاورزان شهرستان است. در آینده زمین‌های هر یک از فعالان این بخش مشخص می‌شود و صاحب شند خواهند شد که به مدیریت بهتر بر اراضی کمک خواهد کرد.

×××

برای بهتر شدن کیفیت محصولات دو واحد کلینیک گیاه‌پزشکی فدک در گراش و اسراء ارد راه‌اندازی شده که توسط بخش خصوصی و با نظارت مدیریت جهاد کشاورزی فعالیت می‌کنند. کار این دو واحد، نظارت فنی عملیات کشاورزی و نظارت بر آفت‌ها و بیماری‌های گیاهان از جمله ردیابی بیماری‌های قرنطینه‌ای جاروک لیموترش و آفت پسیل در مرکبات است. از طرفی تشکیل کمیته فنی برای نظارت کارشناسان بر مراحل کاشت، داشت و برداشت کلیه محصولات کشاورزی است که توصیه‌های فنی را برای بهتر شدن تولیدات به کشاورزان منتقل کنند. از جمله نظارت بر تولید بیش از ۵۰۰ تن کمپوست به منظور افزایش ماده آلی خاک و تولید محصول سالم و ارگانیک در مزارع جالیز هم از فعالیت این کمیته است.

از طرفی ایجاد مزارع و باغات الگویی مقاوم به خشکسالی با توجه آب و هوای منطقه و کم‌آبی در برنامه‌های مدیریت جهاد بوده. ما تلاش می‌کنیم گونه‌های زراعی و گیاهی‌ای را اینجا ترویج کنیم که مقاوم با وضعیت منطقه باشند. در کنار این، تشویق و ترغیب کشاورزان شهرستان به اجرای متدهای نوین کشاورزی از جمله آبیاری‌های نوین نیز همواره از برنامه‌های ما در این مدیریت بوده.

×××

یکی از کارهایی که از بدو شروع به کار مدیریت در حال اجرا بوده، برگزاری کارگاه و کلاس‌های آموزشی- ترویجی برای افزایش سطح دانش کشاورزان، باغداران و دامداران شهرستان بوده. در این مدت ۴۲ دوره آموزشی برای آقایان و خانم‌ها برگزار شده که به میزان۱۶۰۰ نفر‌روز بوده. این میزان هم اینگونه است که به صورت مثال اگر دو نفر در سه جلسه آموزشی شرکت کرده باشند به آن ۶ نفرروز گفته می‌شود.

×××

در بخش مطالعاتی، انجام مطالعات فنی از قنات‌هایی بوده که در ارد و فداغ داریم و خط انتقال آب در بخش ارد بوده که انجام شده و موفق به جذب اعتبارات لازم از سازمان برای انجام کارهای زیربنایی شده‌ایم.

از جمله این اقدامات انجام عملیات آبی و خاکی از جمله تسطیح لیزری ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی، احداث جاده به طول ۱.۵ کیلومتر برای دسترسی به مزارع در ارد و طرح احیا و مرمت قنات حسن‌آباد فداغ و انتقال آب این قنات با خط لوله‌ای به طول ۴۴۰۰ متر بوده که باعث استفاده بهینه از منابع آب می‌شود که برخی از این طرح‌ها تا پایان سال زراعی جاری تکمیل خواهد شد.

استفاده از طرح‌های کشاورزی حفاظتی نیز برای اولین بار در شهرستان انجام شده. روش‌های بی‌خاک‌ورزی و کم‌خاک‌ورزی برای استفاده بهینه از منابع آب و خاک و کاهش هزینه تولید در این مزارع که در سال گذشته در سطح بیش از ۴۰۰ هکتار انجام شده است. با مشاهده ثمرات اینگونه کارها، بی‌شک کشاورزان به انجام عملیات‌هایی نظیر این به جای استفاده از روش‌های سنتی ترغیب خواهند شد.

×××

با توجه به شعار سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، یکی از اهداف سازمانی ما ایجاد مشاغلی در کنار سایر بخش‌های کشاورزی بوده و مدیریت به بحث مشاغل خانگی توجه ویژه‌ای داشته. تاکنون به ۳۴ نفر از فعالان این بخش تسهیلات بانکی اعطا شده که به میزان ۱۲۷ میلیون تومان بوده. افرادی که علاقه‌مند به فعالیت در این بخش هستند می‌توانند با مراجعه به این مرکز و انجام کارهای مربوطه، فعالیتی که در کنار کارهای خود دارند را به عنوان شغل خانگی ثبت کنند.

×××

بر اساس چارت سازمانی، تا ۳۰ نفر را می‌توان جذب کرد و مورد نیاز است که به سازمان هم درخواست داده‌ایم که نیروهای جدیدی به مجموعه اضافه شود. نیروی موجود در مدیریت جهاد به دو شکل جذب می‌شوند. از یک راه تا الان ۵ نفر سرباز سازندگی جذب کرده‌ایم. تعداد بیش از ۱۵ نفر را هم به صورت ناظر باغات و زراعت جذب کرده‌ایم که تمامی آنها نیروهای فنی هستند.  به خاطر شیوه کار جهاد کشاورزی، نیروهای مورد نیاز کلا تخصصی است و چندان نمی‌شود بر اساس بومی بودن آنها تقسیم‌بندی کرد. هر چند بومی بودن آنها هم به شکلی اجرا می‌شود. اما چون در خود شهرستان، نیروهایی که سابقه کار در این بخش داشته باشند را نداریم، بیشتر برای بخش‌های خصوصی مانند کلینیک گیاه‌پزشکی از این نیروها که رشته تحصیلی کشاورزی داشته‌اند استفاده کرده‌ایم.

×××

تکمیل چارت سازمانی و جذب نیروهای بیشتر از طریق سازمان جهاد کشاورزی و پیگیری تامین اعتبار برای اجرای طرح‌های مختلف بخش کشاورزی از برنامه‌های آینده ما است. ادامه عملیات زیربنایی آبی خاکی از جمله طرح قنات حسن‌آباد فداغ و اجرای روش‌های آبیاری نوین و تسطیح لیزری نیز ادامه خواهد داشت.

از سوی دیگر ما پیگیر راه‌اندازی مجتمع دامپروری در شهرستان به منظور ساماندهی دامداری‌ها خواهیم بود. در قسمتی دیگر پیگیری راه‌اندازی مجتمع گلخانه‌ای هم انجام می‌شود.