DSC06542

بیش از ۳۰ تن هندوانه آناناسی برای اولین بار در گراش برداشت شد. با شروع فصل برداشت هندوانه در شهرستان گراش، برای اولین بار هندوانه زرد (آناناسی) توسط شرکت تعاونی گلخانه‌ای دروا به بازار عرضه شد. احمد محمد‌زاده مسئول این واحد تعاونی می‌گوید: در کنار کشت هندوانه‌های معمولی، امسال به وسعت کمتر از نیم هکتار را به کشت این هندوانه اختصاص دادیم که تا به حال حدود ۳۰ تن از این محصول برداشت شده است.

متاسفانه به نظر می‌رسد فروش این محصول و حتا محصولات دیگر کشاورزی، به دلیل نوسانات قیمت در کشور، مشکلات عدیده‌ای را برای بهره‌برداران کشاورزی به همراه داشته. چنان که به گفته محمد‌زاده، صدور این محصولات به کشورهای حوزه خلیج فارس مقرون به صرفه‌تر است. محمدزاده که از تولیدکنندگان محصولات گلخانه‌ای، نظیر توت فرنگی است، در بین صحبت‌هایش کشاورزان را به تجربه‌های جدیدتر در کشت محصولات کشاورزی، به خصوص صیفی‌جات دعوت کرد.

قیمت و ظاهر این نوع هندوانه، در بازار، تفاوت چندانی با هندوانه قرمز ندارد. بیش از پنجاه نوع هندوانه وجود دارد که «هندوانه‏ زرد» یکی از آنها است. این هندوانه در ایران بیشتر به نام «هندوانه آناناسی» معروف است.