بستن

جلسه اضطراری شورای شهر برای حمام دهباشی و خانه علیپور

هفت برکه (گریشنا): با آسیب‌های جدی که در بارندگی‌های اخیر به بناهای تاریخی شهر وارد شد، برای حفظ این آثار و تسریع در کار مرمت آن، شورای شهر گراش جلسه‌ی اضطراری تشکیل داد.

بخش خصوصی وارد می‌شود

در طی تماس خبرنگار هفت برکه با عبدالرضا هرمزی، نایب رییس و سخنگوی شورای شهر، او می‌گوید: «برخی از آثار تاریخی در وضعیت نامناسبی قرار دارد و برای شروع کار مرمت بناهای تاریخی، حمام دهباشی در اولویت قرار دارد. در جلسه‌ای که با نمایندگان انجمن دوستداران میراث فرهنگی و  انجمن ایکوموس داشتیم، قرار شد در مرحله اول برای جلوگیری از آسیب‌ و تخریب بیشتر به دلیل بارش‌های روزهای اخیر، سقف حمام توسط اعضای ایکوموس با نایلون پوشش داده شذ و در مرحله‌ی بعد که در تلاش‌ایم تا پانزده، بیست روز دیگر به اتمام برسد، نصب چین‌کو بر روی سقف حمام دهباشی است. این کار حدود هفت تا هشت میلیون تومان هزینه‌بر خواهد بود. خوشبختانه نصف این هزینه از طریق کمک‌های مردمی جمع‌آوری شده و مابقی هزینه‌ی آن نیز از طریق شورا تامین خواهد شد.»

هرمزی در ادامه می‌گوید: «در طرح نهایی اما کار باید به صورت اساسی و ریشه‌ای انجام شود و به همین دلیل بخش خصوصی را وارد گود کردیم. آقای صلاحی نیز در این بخش مشارکت زیادی با ما داشت. سرمایه‌گذار نیز، هم مبلغ مرمت و بازسازی را که حدود شصت میلیون تومان هزینه خواهد داشت تقبل خواهد کرد، و هم در زمینه‌ی تغییر کاربری آن و تبدیل آن به چای‌خانه و رستوران هزینه را بر عهده خواهد گرفت. در قبال آن، اوقاف و شورا و شهرداری نیز مشارکت خواهد داشت و با خرید زمین جلو حمام دهباشی، مشکل قسمت ورودی حمام را مرتفع خواهند کرد.

Miras Hamam Dehbashi

سقف خانه علیپور نیاز به مرمت دارد

مهندس هرمزی درباره خراب شدن بخشی از سقف خانه تاریخی علی‌پور نیز می‌گوید: «کار حفاظت و مرمت خانه‌ی علی‌پور نیز با پوشش دادن سقف خانه‌ی علی‌پور با نایلون آغاز شده است. این کار که توسط انجمن ایکوموس انجام شد موقتی است و از آن‌جایی که این ملک متعلق به شهرداری است، قرار است شهرداری با پایان بارندگی بلافاصله در زمینه‌ی مرمت اصولی سقف‌ این خانه با هماهنگی اداره‌ی میراث فرهنگی و انجمن ایکوموس اقدامات لازم را انجام دهد. برای مرمت اساسی و تبدیل این مکان به جایی برای سکونت توریست‌ها نیز با بخش خصوصی هماهنگ شده و سرمایه‌گذار قول مساعد داده تا بعد از اتمام طرح حمام دهباشی، طرح خانه‌ی علی‌پور را هم دنبال کند.»

Miras Alipoor

اوقاف و میراث باید پیگیری کنند

هرمزی از دغدغه شورا برای مرمت خانه شهیدان عظیمی نیز خبر می‌دهد: «مقدمات مرمت خانه‌ی شهیدان عظیمی نیز انجام شده است. ما به درخواست رئیس اداره‌ی میراث فرهنگی، مقداری از هزینه کاه‌گل را برای شروع مرمت در اختیار این اداره قرار دادیم و برای ایزوگام یا کاهگل سقف این خانه نیز خود اداره‌ی میراث فرهنگی می‌بایست تصمیم بگیرد و پیگیر کار باشد و در کنار آن شورا نیز قول می‌دهد بخشی از هزینه‌ی آن را تامین کند.»

سخنگوی شورا در ادامه می‌گوید: «در مسیر هفت‌برکه به برکه حاج‌اسدالله، طرح جدید گریتینگ در حال اجرا است؛ اما برای مرمت خود برکه‌ی حاج اسدالله که سقف آن امکان ریزش دارد، چون بحث وقف مطرح است، اداره‌ی اوقاف به طور جد باید ورود پیدا کند تا با همکاری اداره‌ی میراث فرهنگی و اوقاف، کار مرمت این طرح نیز به سرانجام برسد. البته ما نیز اعلام آمادگی می‌کنیم تا سهمی را در پیشبرد کار عهده‌دار شویم.»

سخنگوی شورای شهر در مورد اهمیت موضوع می‌گوید: «میراث فرهنگی همیشه از اولویت‌های شورای شهر بوده است، اما ضروری است که نهادهایی که مسئول هستند با برنامه‌تر و سریع‌تر عمل کنند. هر وقت که فعالان میراث فرهنگی به شورا مراجعه کرده‌اند، تا حد امکان با آن‌ها همکاری داشته‌ایم زیرا میراث فرهنگی را هویت شهر می‌دانیم. حفظ میراث هر چند مستقیما به شورا مرتبط نیست، اما همیشه از دغدغه‌های ما بوده است.»

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

5 نظر

  1. احسنت،درود خدا بر دوستداران میراث فرهنگی دست شورا شهر و شهرداری درد نکنه که به فکر هستند . و همچنین دست دوستان انجمن دوستداران میراث فرهنگی و همچنین جناب آقای اسدی ریاست محترم اداره میراث فرهنگی

  2. با سلام چرا باید چیزی رو از دست بدیم بعد بفکر بیافتیم ؟الان هم مردم چشم انتظار مرمت هسنندولی کی میخواد این کار عملیاتی و شروع بشه خدا میدونه بازم ازتون ممنونیم

  3. ما هم چن سال قبل این پیشنهاد رو دادیم که به بخش خصوصی بدن واسه سرمایه گذاری .. ولی کو گوش شنوا.. الان که دیگه در استانه نابودی هستش به فکر افتادن تا بدن به بخش خصوصی .. چرا مسؤلین ما اینجورین ؟؟؟!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 نظر
scroll to top