بستن

آنفولانزای خوکی به گراش نرسیده ولی مواظب باشید

گریشنا (هفت برکه): تاکنون موردی از ابتلا به آنفولانزای خوکی یا H1N1 در گراش مشاهده نشده است. اما توصیه دانشکده علوم پزشکی این است که مراقب این بیماری باشید.دکتر محمدنبی محمدی

به گزارش روابط عمومی علوم پزشکی گراش، معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گراش در مورد شیوه شیوع بیماری آنفولانزای خوکی توضیح داد: آنفلوانزای خوکی (H1 N1) یک بیماری حاد تنفسی به شدت واگیر در خوک‌هاست که به وسیله چندین نوع ویروس ایجاد می‌شود. میزان مرگ و میر ناشی از آن در خوک‌ها نسبتا بالاست. این بیماری در اثر یک نوع جدید از ویروس که جهش ژنتیکی پیدا نموده است ایجاد می‌شود، که انسان‌ها را نیز مبتلا و در عین حال به راحتی از انسانی به انسان دیگر سرایت می‌کند. به این ترتیب، افرادی که هیچ گونه تماسی با این حیوانات ندارند نیز در معرض ابتلا قرار می‌گیرند.

علائم آنفولانزای خوکی بسیار شبیه به آنفلوانزای معمولی است و شامل تب، سرفه، گلودرد، بدن درد، سردرد، لرز و خستگی است و در بعضی افراد تهوع و استفراغ هم گزارش شده است. این بیماری ممکن است با علائم دیگری نیز همراه باشد. پزشکان فقط از روی علائم بالینی قادر به تشخیص قطعی آنفولانزای خوکی نیستند و تشخیص قطعی آن فقط با انجام تست آزمایشگاهی ممکن است. تفاوت این بیماری با سرماخوردگی، شدیدتر بودن علایم و سرعت بروز آن است؛ بدین معنی که فردی که دچار این بیماری است به صورت ناگهانی دچار تب، لرز و بدن درد می شود که همراه آن می تواند سرفه و آب‌ریزش بینی داشته باشد و در بچه‌ها با احتمال بیشتری اسهال و استفراغ دیده می‌شود.

دکتر محمدی، معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی گراش، در این مورد افزود: «بیماری آنفولانزای H1N1، از فروردین سال ۱۳۸۸ به صورت پاندمی (عالم‌گیری) آغاز شد و در اقصی نقاط دنیا هرساله در فصول سرد خود را نشان می دهد. آنفلوانزا در آمریکا در هر سال بین ۵ تا ۲۰ درصد مردم را مبتلا می‌نماید و هر ساله ۳۰۰۰ تا ۴۹۰۰۰ نفر به علت این بیماری فوت می‌کنند. بر اساس آمار وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور، آمار موارد فوت‌شدگان مربوط به این بیماری تاکنون  ۲۵ نفر ( ۲۲ نفر استان کرمان ، ۳ نفر استان سیستان و بلوچستان) بوده است، که تقریبا همه آنها مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای و مزمن بوده‌اند.»

محمد نوروزی، مسئول واحد بیماری‌های واگیر حوزه معاونت بهداشت، نیز در خصوص شایعه شیوع این بیماری در گراش  گفت: «در استان فارس و شهرستان گراش موارد فوت ناشی از این بیماری صفر بوده است و موارد بستری یا مراجعه کننده به بیمارستان امیرالمومنین علی (ع) شهرستان گراش موارد شبه آنفولانزا یا سرماخوردگی ساده بوده است.»

نوروزی در ادامه در مورد پیشگیری از این بیماری به شهروندان موارد زیر را توصیه کرد:

۱- از دست دادن و روبوسی تا حد امکان خودداری کنید.

۲- در صورت داشتن علایم سرماخوردگی، از حضور در اجتماعات بپرهیزید تا دیگران را بیمار نکنید.

۳- دست‌های خود را مرتب و با دقت با آب و صابون بشویید، به ویژه هنگامی که از بیرون به منزل بر می‌گردید.

۴- در مدارس سعی کنید دانش آموزان مبتلا به علایم سرماخوردگی را تا زمان بهبودی کامل به منزل هدایت کنید. این اصل باید در مهدکودک‌ها نیز رعایت شود.

۵- در صورت بروز علایم سرماخوردگی، با مصرف مایعات سبب تسریع در بهبود بیماری شوید.

۶- در صورت شدید بودن علایم به پزشک مراجعه نمایید.

خبرنگار حوزه شهری و اداری هفت‌برکه عضو هیات مدیره انجمن دوببله و گویندگی گراش

4 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 نظر
scroll to top