بستن

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی: گراش می‌تواند مرکز قرآنی جنوب ایران باشد

گریشنا (هفت‌برکه): در دومین همایش قرآنی خادم‌القرآن حمید رایگان، از حافظان قرآن و برگزیدگان مسابقات ویژه همایش تقدیر شد.

به گزارش فاطمه ابراهیمی، دومین همایش قرآنی زنده‌یاد حمید رایگان صبح روز جمعه ۲۲ آبان‌ماه برگزار شد. آیین اختتامیه این همایش با حضور ویژه حجت الاسلام و المسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، و جمشید جعفرپور، نماینده مردم لارستان خنج و گراش، فرماندار و جمعی از مسئولین شهرستان در سالن اجتماعات دانشکده علوم پزشکی گراش برگزار شد.

13940822 (13)

حجت الاسلام سعید بصیری، مسئول موسسه فرهنگی مجمع القرآن فاطمیون گراش، اولین سخنران این همایش بود. او ضمن عرض خوش‌آمد به میهمانان گفت: «این موسسه از سال ۱۳۷۲ به همت مرحوم حمید رایگان فعالیت‌های قرآنی را شروع کرد و تا به امروز همچنان مستمر به فعالیت‌های خودش ادامه می‌دهد. پیشرفت این موسسه مرهون اخلاص زنده‌یاد خادم قرآن حمید رایگان است. در این سال‌ها حدود هفت هزار نفر با فعالیت‌های موسسه مرتبط بوده‌اند. از سال هشتاد و هشت فعالیت‌های قرآنی را به صورت متمرکز و تخصصی‌تر در مدرسه قرآنی بشارت برای نوجوان و جوان‌های قرآنی شروع کرد و از دو سال قبل، مدرسه شبانه‌روزی قرآنی واحد خواهران و برادران فعالیت خودش را شروع کرد و تا به امروز سی نفر حافظ کل، بیست و پنج نفر در حال حفظ و پانزده نفر از بانوان خانه‌دار را در حفظ سه‌ساله تربیت کرده است.»

جعفرپور، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، دومین سخنران این همایش قرآنی گفت: «تقارن برگزاری این همایش با روز جمعه افتخاریست برای من که در این محفل حضور داشته باشم. شهرستان گراش همواره یکی شهرستان‌های پیش‌گام در امور دینی مثل ساخت مساجد، حسینیه و فعالیت‌های قرانی در جنوب فارس بوده است. به مدد خیرین علاقه‌مند به مسائل مذهبی، بار خدمات بر دوش مردم و افتخاراتش برای همگی است.» جعفرپور در خصوص تمرکز فعالیت‌های قرآنی این شهر در جنوب فارس گفت: «محوریت و مرکزیت فعالیت‌های قرآنی با اتمام دانشکده علوم قرآنی گراش می‌تواند سرآغازی برای شروع این فعالیت‌ها باشد». وی در پایان سخنانش گفت: «با افزودن و ایجاد سطح چهار حوزه علمیه خواهران این شهر می‌توان یک مرکزیت و محوریت تخصصی‌تر برای فعالیت‌های قرآنی به وجود آورد.»

فرودی فرماندار گراش نیز در جمع حاملان قرآنی به ایراد سخن پرداخت و گفت: «آشنایی با فرهنگ قرآن می‌تواند به ما در مبارزه با دشمنان انقلاب اسلامی و در راه رفاه و آبادانی کشور اسلامی کمک کند. در جوامع امروز مردم و مسئولین باید برای توسعه فرهنگ قرآنی تلاش کنند و آن را جهت‌دار کنند. متاسفانه کسانی هستند که با تفاسیر غلطی که از مفاهیم قرآن پیدا می‌کنند جنایاتی را در حق قرآن و جامعه اسلامی انجام می‌دهند. کودک و نوجوانان را قتل عام و بعضی از مناطق را بمب‌گذاری می‌کنند و انسان‌ها را زنده‌زنده آتش می‌زنند. علت فهم نادرست این مفاهیم نیز استفاده از اساتید و معلمین گمراه است.» فرودی همچنین در بهره‌مندی از قرآن گفت: «مفسران واقعی قرآن، پیامبران و اهل بیت هستند و با رجوع به آنها باید خضر راه باشیم. از این طریق جامعه به رفاه و پیشرفت می‌رسد و شما حاملان قرآنی با تمسک به قران در شریط فعلی به سربلندی جامعه کمک کرده‌اید.»

حجت الاسلام و المسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرانی کشور، نیز در سخنان خود گفت: «حرکت و فعالیت‌های قرآنی اگر به صورت جمعی باشد اثرات بیشتری نسبت به حرکت فردی دارد. قرآن انسان را از چاه طبیعت به اوج معرفت و معنویت می‌رساند. خیری که اموالش را در راه قرآن صرف می‌کند باید بداند در بهترین جای ممکن مالش را خرج کرده است.» محمدی در پایان سخنانش به این نکته اشاره کرد که برای توسعه فرهنگ قرآنی، رشد متوازن سه اصل اساسی باید رعایت شود. اصل توسعه معرفت قرآنی، اصل توسعه ایمان و اصل رفتار قرانی.

محمدی با بررسی فعالیت قرآنی در گراش گفت: «شهر قرآنی و روستای قرآنی کشور در استان فارس قرار دارد. گراش نه تنها می‌تواند مرکز قرآنی جنوب فارس بلکه می‌تواند محور فعالیت‌های قرآنی جنوب کشور باشد.»

در این همایش در دو بخش از برگزیدگان تقدیر شد. ابتدا برگزیدگان مسابقات فرهنگی و هنری تقدیر شدند و در مرحله دوم از حافظان مدارس قرآنی مجمع‌القرآن تجلیل شد.

حمید بهرامی دبیر دومین همایش زنده‌یاد حمید رایگان در مصاحبه‌ای با گریشنا گفت: «حاملان قرآنی از شهرهای گراش، شهرکرد، لارستان، داراب، باغان و کهنویه در طرح حفظ یک‌ساله حضور داشته‌اند و امیدواریم این همایش روزی در سطح بین المللی اجرا شود.» بهرامی همچنین افزود: «فکر می‌کنم با توجه به سطح تبلیغات و انتظار ما، حضور شرکت‌کنندگان در مسابقات مختلف این همایش کمرنگ بود.»

منیره‌سادات معصومی، کوچک‌ترین حافظ قرآنی این همایش، در مصاحبه با خبرنگار گریشنا گفت: «از این که امروز قرار است معرفی بشوم احساس خوبی دارم. امروز برای من مثل جشن فارغ‌التحصیلی است.» منیره‌سادات به برگزاری مسابقات قرانی در مدرسه‌ای که خودش درس می‌خواند اشاره کرد و گفت: «حفظ جزئ سی را برای همکلاسی‌هایم گذاشتم و امیدوارم یک روزی آنقدر بزرگ شوم که خودم چنین همایش‌هایی را برگزار کنم.»

مرضیه خواجه‌پور، مسئول روابط عمومی مجمع القران واحد خواهران، نیز در مصاحبه با خبرنگار گریشنا گفت: «این نقاشی‌هایی که بر دیوار لابی سالن آمفی تئاتر می‌بینید، نقاشی‌های برتر تمام مدارس ابتدایی گراش است که به همین مناسبت برگزار شده بود.» خواجه پور همچنین به این نکته اشاره کرد که تمامی حاملان قرآنی خواهر با حجاب سبز رنگ در این همایش حضور دارند تا از میهمانان عادی متمایز باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top