بستن

ابهام‌های مرگ کارگر افغان

گریشنا: تعیین علت حادثه تصادف و مرگ فیروز قاسمی، کارگر نوزده ساله افغان، همچنان در دست بررسی است.

به گزارش خبرنگار گریشنا؛ فیروز قاسمی بیست ساله و محب ملازهی نوزده ساله، دو کارگر غیر مجاز افغانی که ۱۹ تیرماه کمی زودتر از شب‌های قبل کارشان در یکی از ساختمان‌های نزدیک مسکن مهر به پایان رسید، حوالی ساعت ۱۷ دقیقه نیمه‌شب محل کار را ترک کردند. در راه برگشت به خانه در بلوار سرداران، ماشین گشت نیروی انتظامی به آن‌ها فرمان ایست می‌دهد، اما این دو کارگر به دلیل پلاک نبودن موتورسیکلت و نداشتن مدارک اقامت، از فرمان پلیس سرباز می‌زنند و فرار می‌کنند.

Afghan

معمای اسپری فلفل

ادامه ماجرا اما روایت‌های متفاوتی دارد. یکی از وابستگان این دو کارگر افغانی می‌گوید: «در حین تعقیب و گریز، نیروی انتظامی برای متوقف کردن موتورسیکلت از اسپری فلفل استفاده کرده است که این موضوع باعث بر هم خوردن تعادل راننده و منحرف شدن او به سمت جدول شده است.»

فردای حادثه، در تماس با سرهنگ عبدالعظیم انصاری فرماندهی انتظامی شهرستان گراش، از او پرسیدیم آیا نیروی انتظامی از اسپری فلفل استفاده کرده است یا نه. او پاسخ داد: «در این روز هیچ طرحی برای جمع‌آوری اتباع بیگانه نداشته‌ایم و هیچ کسی در این مورد دستگیر نشده است. بررسی دوربین‌های مداربسته فروشگاه‌های موجود در مسیر هم نشان می‌دهد که تعقیبی در کار نبوده است.» سرهنگ انصاری استفاده از اسپری فلفل توسط پرسنل نیروی انتظامی را رد می‌کند و مدعی است اصلا تعقیب و گریزی در کار نبوده است.

روز حادثه، طی تماس تلفنی با جلال ایزدی، سرپرست مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی گراش، او می‌گوید: «بر اثر این حادثه راننده از ناحیه‌ی سر دچار آسیب و خونریزی شدید می‌شود و بلافاصله جان خود را از دست می‌دهد و سرنشین دیگر نیز که دچار شکستگی دست شده بود در حال حاضر در بیمارستان بستری است.»

ایزدی در جواب به سوال ما در مورد استفاده از اسپری فلفل اظهار می‌کند: «وضعیت مصدومین به گونه‌ای نبود و نیست که بشود این مساله را  در حال حاضر تشخیص داد. اما سرنشین و مصدوم این حادثه ادعا می‌کند که نیروی انتظامی در حین حرکت از اسپری فلفل استفاده کرده است. اما فعلا ما نمی‌توانیم دلیل قاطعانه‌ای برای این ادعا داشته باشیم.»

برای پیگیری این موضوع به بیمارستان می‌رویم، اما مسئول حراست بیمارستان مانع از دیدار ما با مصدوم می‌شود. به همین دلیل انتشار این خبر چند روز به تاخیر می‌افتد تا موفق شویم به صورت غیر مستقیم با سرنشین دیگر موتورسیکلت گفتگو کنیم.

در راهروی بیمارستان چند نفر از دوستان و هم‌وطنان مصدوم را می‌بینیم. آن‌ها می‌گویند: «فیروز تنها هشت ماه بود که برای کار به صورت غیر مجاز به ایران سفر کرده و به گراش آمده بود. خانواده‌اش در افغانستان زندگی می‌کنند و ما آنها را مطلع کرده‌ایم. قرار است جسد او به افغانستان برگردانده شود. ما این موضوع را از راه قانونی و انجام دادخواست و شکایت پیگیری می‌کنیم.»

روایت کارگر افغان

در راه بازگشت از بیمارستان، یکی دیگر از دوستان مصدوم را می‌بینیم و شماره تماس مصدوم را از او می‌گیریم، طی تماس تلفنی که با محب ملازهی مصدوم حادثه داشتیم، او این حادثه را این‌طور شرح می‌دهد: «کار در مسکن مهر که به پایان رسید، در نزدیکی‌های قصر یخی می‌بینیم که ماشین گشت پشت سر ما است. سرعت موتورسیکلت را بیشتر کردیم و گشت نیز سرعت ماشین را بیشتر کرد. اما ما سعی در فرار داشتیم که ماشین گشت جلوی ما می‌پیچد و یکی از سربازهای داخل ماشین اسپری فلفل را به سمت ما می‌پاشد. من سریع سرم را برگرداندم، اما اسپری به صورت و چشمان فیروز ریخته شده بود و باعث شد به نرده‌های میله‌ای در پیاده‌رو برخورد کنیم و سر محب به میله‌ها خورد.»

محب ملازهی در مورد ادامه ماجرا می‌گوید: «گشت که ما را در این وضعیت دید به راه خود ادامه داد. بعد از مدتی که مردم دور ما جمع شدند، ماشین گشت نیز برگشت و بعد یکی از مامورین سطل آشغالی که نزدیک ما بود را برگرداند تا وانمود کند که ما با سطل آشغال برخورد کردیم و بعد به سمت میله‌ها منحرف شدیم. به هر حال آمبولانس ما را به بیمارستان رساند. در صورت‌جلسه‌ای که آماده شده بود و از ما می‌خواستند که آن را امضا کنیم، نوشته شده بود که ما در حال گشت‌زنی بودیم که دیدیم تصادف شده است. اما ما آن صورت‌جلسه را امضا نکردیم و گفتیم که شاهد داریم. در صورت‌جلسه‌ی دوم نوشته شده بود که ما اسپری فلفل را به همراه خود داشتیم اما از آن استفاده نکردیم. قرار است دو کالبد‌شکافی به روی دوست‌ام فیروز انجام شود و نتیجه را اعلام کنند.»

دو ادعای متناقض رودروی هم قرار گرفته است. اکنون تصمیم با قاضی پرونده است که مشخص کند آیا تعقیب پلیس و استفاده از اسپری فلفل باعث منحرف شدن موتورسیکلت کارگران افغان شده است یا این که خود کارگران با مشاهده ماشین نیروی انتظامی فرار کرده و از مسیر منحرف شده‌اند.

14 نظر

  1. شاید این دو نفر دزد بودند یا ادم کشته بودند ایا نیروی انتظا می نباید انها را تعقیب کند؟
    و بعد از اینکه توقف نکردهاند اگر اینطور باشد نیروی انتظامی برای متوقف کرددنشان یا باید از اسلحه استفاده کند یا از گاز فلفل یا غیره حالا انها افتاده اند و سرشان به چیزی خورده که تقصیر نیروی انتظامی نیست
    می خواستند فرار نکنند بس از حالا نیروی انتظامی به هر کس شک کرد و طرف فرار کرد تعقیبش نکنند که شاید اتفاق بیفتد
    این یعنی ضعیف کردن نیروی انتظامی اصلا انها حق شکایت هم ندارند
    دیگر اگر شکایت نکنند مطمن باشید نیروی انتظامی ضعیف میشود و خلافکاران قوی

  2. آقا مهدی درسته اونا افغانی بودن و شاید اون بنده خداها شکایتشون هم به جایی نرسه
    ولی اگه خدایی نکرده یکی از اقوامتون یا یه گراشی همچین اتفاقی واسش پیش اومده بود اینطور اظهار نظر میکردی؟!

  3. آقا مهدی حالا شما هرجور دوست داری حساب کن اینا دزد ، اینا آدم کش درسته که نیروی انتظامی باید اینارو تعقیب کنه ولی اینم بدون کسی که راننده ماشین گشت نیروی انتظامی هست باید اونقدر توان داشته باشه و بتونه طوری این وسایل ها رو متوقف کنه که حداقل منجر به مرگ نشه ( موتورسیکلت)
    در ضمن چ افغانی و چ هر اتباع خارجی مجاز و غیرمجاز که تو ایران باشن این ها هم مثل من و شما یک انسان هستن و باید مثل آدم باهاشون برخورد کرد

  4. تا جایی که من خبر دارم مصدوم اسمش محب ملازهی بود نه فردی که فوت شده
    میشه برای اطمینان من و خوانندگان این خبر،گریشنا یه تحقیق مجددی کنه.

  5. کی جرات انتقاد داره؟؟خدا جای حق نشسته.خیلی بده خون کسی گردن کسی بیفته.تاوان پس خواهند داد

  6. چند خبر قبل تیتر خورده چاره ای جز کشتن سگ نیست یه چی تو همین مایه ها حدود ۵۰ تا کامنت امده و ملت اعتراض کردن
    الان یه افغانی فوت شده تعداد کامنت ها رو ببنید
    دو حالا داره یا خدای ناکرده یه انسان ارزشش از یه سگ کمتره
    یا ترس از ……
    بعد شما که می گین شاید خلاف کار بوده باشن و چرا فرار کردن
    متن رو بخونید نوشته شده کارگر ساختمان

  7. نامبرا
    من نمیگم اینا خلاف کار بودن فقط در جواب مهدی که بالا نظر داده بود گفتم به حساب شما یعنی به نظر و فکر شما اینا خلاف کار بوده باشن

  8. سلام اولا اون مصدوم اسمش محب ملازهی بوده ومتوفی فیروز قاسمی درضمن تاریخ و روز حادثه ذکر نشده همچنین تا جایی که من میدانم این دو نفر با لباس کار بودند درجواب کسی که گفته بود شاید دزد بودند یا… چند وقت پیش هم که برای دو نفر همشهری گراشی‌مون اتفاقی شبیه همین افتاد اونها چی اونها هم دزد بودند؟

نظرات غیر فعال

14 نظر
scroll to top