بستن

ساخت جاده چک‌چک یکی از خواسته‌های مهم مردم گراش

حجت عابدی: طرح ساخت و احداث جاده چک چک یکی از خواسته های دیرینه مردم گراش و  روستاهای تابعه شهرستان بود که از یک طرف امکان ارتباط شهرهای جنوبی از جمله لامرد و منطقه تجاری عسلویه به شهر گراش را امکان پذیر می‌ساخت و از طرف دیگر روستا‌های تابعه شهرستان گراش را در یک مسیر قرار می‌داد که از لحاظ تقسیمات سیاسی این طرح برای دسترسی آسان‌تر روستاهای تابعه گراش به مرکز شهرستان یک امر ضروری است.

سنگ اول در راستای ایجاد این طرح در زمان مدیریت حسین مهروری بخشدار سابق گراش در سال ۸۸ با کمک هیات امناء و خیرین محترم برداشته شد. اولین خیر این طرح حاج حسین خان اقتداری اولین دهیار گراش بود. در این راستا همکاری و حمایت همه جانبه صاحبان محترم زمین‌های زراعی،‌ جناب آقای حسنی نماینده محترم مردم شهرستان گراش در مجلس شورای اسلامی و نظر مثبت وزیر محترم وقت راه و ترابری جناب آقای دکتر بهبهانی باعث شد که طرح مطالعاتی این پروژ کلید بخورد.

اجرای این پروژه با دلسوزی تمام هیات امناء، ‌نماینده مردم در مجلس، ‌فرمانداری، ‌شورای اسلامی شهر و دیگر مسئولین گراش همراه شد تا اینکه توانست برای سال ۹۰ اولین گام های اعتباراتی جهت احداث اخذ کند که امیدواریم این اعتبارات در سال های آتی دوچندان و هرچه سریع تر شاهد بهره برداری این طرح باشیم.

کارشناسان اداره راه و ترابری بر این باورند که با اجرای این پروژه راه‌های مناسب برای مناطق جنوبی این استان و کشور به خاطر وجود برنامه‌های گسترده توسعه صنعتی در این محدوده به وجود خواهد آمد و اتصال ایمن شهرستان‌های لار، گراش، خنج و لامرد و به دنبال آن شهرها و روستاهای محدوده بین این چند شهرستان جزو اهداف پروژه راه چک چک است که ضمن کوتاه شدن زمان سفر، امکان بهره‌برداری صنایع پیش‌بینی شده متعدد در منطقه طرح، به مرزهای شرقی فراهم می‌شود.

 البته باید گفته شود در حال حاضر هیچ‌گونه راه ارتباط مستقیمی بین بخش‌ها، دهستان‌ها و روستاهای زیر پوشش شهرستان گراش به مرکز آن وجود ندارد و مسیر ارتباطی موجود از طریق بخش اوز از شهرستان لار میسر بوده که این امر باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای مردم و برخی ارگانها و نهاد های دولتی شده است.

خواسته مردم گراش و روستاهای تابعه این است که این طرح  به عنوان یکی از طرح‌های مهم  شهرستان دنبال شود و هرگونه بی‌توجهی نسبت به خواسته مردم پذیرفتنی نیست البته سخت کوشی اعضای هیات امناء محترم این پروژه برای مردم گراش پنهان نیست اما تلاش هیات امنا نیازمند دقت نظر مسئولین اداره کل راه و شهرسازی لار است که در این راستا ضمن مدد گرفتن از اعضای هیات امناء به عنوان بازوی اجرایی،‌ با  تصویب اعتبار مورد نظر انها را یاری کند. اداره کل راه و شهرسازی بعنوان مجری پروژه باید تعامل بالای در تسریع اجرای این طرح مهم داشته باشد.

 گفته می شود طول جاده در دست احداث، از گراش تا دوراهی ارد ۴۰ کیلومتر بوده که در حال حاضر طول جاده موجود از گراش به سمت اوز تا دوراهی ارد ۵۲ کیلومتر است که ۱۱ کیلومتر آن کوهستانی و به‌نام گردنه ورا مشهور است. از مزیت‌های این مسیر جدید، کوتاه شدن جاده به طول ۱۲ کیلومتر و همچنین هموار شدن جاده و حذف گردنه ورا برای محورهای اصلی شهرستان‌های خنج و لامرد به سمت شهرستان گراش و لار است و روستاهای کنار زیارت، دره پلنگی، دشت رحمان و منطقه عشایرنشین چک چک از جمله روستاهایی هستند که به دلیل نبود جاده عبوری، تردد برای مردم این روستاها به سختی صورت می‌گیرد و در فصل بارندگی با مشکلات بیشماری مواجه هستند که با احداث جاده جدید، مسیر عبوری برای این روستاها نیز فراهم می‌شود.

خبرنگار پایگاه خبری هفت‌برکه عضو انجمن شاعران و نویسندگان گراش داستا‌ن نویس

1 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top