بستن

خانه روی آب، چه کسی جواب می‌دهد؟

گریشنا: شکستگی لوله‌ی آب در خیابان شهید غلامی باعث آب‌گرفتگی و ترک خوردن دیوارهای سه منزل در این منطقه شد.

به گزارش خبرنگار گریشنا: حوالی ساعت ۷ دیشب، تجمع افرادی جلوی دو منزل در خیابان شهید غلامی نظر هر رهگذری را به خود جلب می‌کرد. کوچه و اسباب و اثاثیه‌ی خیسی که در وانت‌بار تعبیه شده بود، نشان می‌داد ساکنین دو منزل شب پردردسری را پشت سر می‌گذرانند. نزدیک‌تر می‌رویم، فردی جلوی در ورودی در حال صحبت کردن با تلفن است از مکالمه‌اش مشخص است دارد از آتش‌نشانی درخواست کمک می‌کند، لحن صدایش عوض می‌شود و این‌بار با حالت عصبانی می‌گوید:«نیرو‌هایتان را سریع‌تر بفرستید،» اما جوابی که از اداره‌ی آتش‌نشانی می‌گیرد این است؛« این مورد جز وظایف اداره‌ی آتش‌نشانی تعریف نشده است، با اداره‌ی آبفا تماس بگیرید.»

وارد منزل عبدالحمید حسین‌پور می‌شویم، حیاط و اتاق‌های خانه پر شده از اسباب و وسایل، همسر او که نگرانی در چشم‌هایش موج می‌زد به سمت ما می‌آید و می‌گوید:« زیر‌زمین خانه پر شده از آب، بیشتر اسباب و اثاثیه‌هایم خراب شد، وسایل برقی، کارتن صابون، اسباب بازی و لوازم و تحریر و همه‌ی وسایلم را که در زیر‌زمین بود. امروز، بعد از ظهر که به زیر‌زمین رفتم با این صحنه روبه‌رو شدم و جا خوردم، سریع با اقوام تماس گرفتم که به کمکم بیایند و یکی از همسایه‌ها ساعت ۴ با اداره‌‌ی آبفا تماس گرفت اما هنوز خبری از آن‌ها نیست و آب همچنان دارد وارد زیر‌زمین می‌شود.»

abfa2

نیرو‌های مردمی، همسایه‌ها و اقوام سطل سطل در حال بالا کشیدن آب از زیر‌زمین هستند که ماشین آبی رنگ اداره‌ی آبفا بعد از تاخبر چند ساعته بالاخره می‌رسد و لوله‌ی ترکیده که در کوچه قرار دارد را میبندد. اما خبری از موتور آب و پمپ کف‌کش برای تخلیه‌ی آب نیست. با جباری رئیس اداره‌ آبفا در این رابطه تماس می‌گیریم او به ما پاسخ می‌دهد:« حتما نیر‌وهایی که آن ساعت در اداره بودند کشیک داشتند موتور آب و پمپ کف‌کش نیز دچار مشکل فنی است و کار نمی‌کند.»

یکی از در ورودی وارد منزل می‌شود و می‌گوید:« بیاین ببنین زیر زمین خانه‌ی همسایه چه خبره!» به آن سمت می‌رویم و می‌بنیم، آن‌جا نیز آب کل زیر‌زمین را گرفته است. و صاحب‌خانه حسین امانتی  می‌گوید:« همه‌ی تنباکو و زغال‌هایی که انبار کردم از بین رفته‌اند.»

نیرو‌های هلال‌احمر از راه‌ می‌رسند و با یک دستگاه موتور آب سعی می‌کنند آب‌های جمع شده را از زیر‌زمین‌های، دو خانه خارج کنند. آقایی به سمت‌ام می‌آید و می‌گوید:« به مسئولین بگویید تا کی قرار است این وضعیت درست شود؟ چند ماه قبل نیز بر اثر سوراخ شدن لوله‌ی آب در کوچه، حمام خانه‌ام نشست کرد و کج شد. زنی نیز در تایید حرف او می‌گوید:« هر دو ماه یک بار این اتفاق در این کوچه می‌افتد و چون ماشین‌های سنگین نیز از کوچه عبور و مرور می‌کنند، لوله‌های فرسوده می‌شکنند و این قضیه تکرار می‌شود.»

abfa4

رئیس اداره‌ی آبفا در این‌باره می‌گوید:«تعویض شبکه و اصلاح کل لوله‌های فرسوده‌ی شهر،حدود یک میلیارد تومان هزینه خواهد داشت. ما بر اساس اولویت‌بندی و میزان نابسامانی به صورت پراکنده در حال تعویض شبکه هستیم و سعی داریم مشکل این منطقه را نیز تا یکی دو ماه دیگر با تعویض شبکه به طور کامل حل کنیم.از خانواده‌های که به خاطر اتفاق دیشب دچار خسارت مالی شده‌اند نیز حمایت مالی خواهیم کرد و چون اداره زیر نظر بیمه است با فرستادن کارشناس از اداره بیمه و خود اداره‌ی آبفا و  تعیین میزان خسارت مبلغی به آن‌ها پرداخت خواهد شد.»

ساعت ۲ نیمه شب است و کوچه خلوت شده است خبر می‌دهند، خانه‌ی حسین‌پور با وجود بستن منبع شکستگی آب، هنوز از دیوار ، آب در حال نشات است و ترک‌خوردگی‌های دیوار بیشتر و بیشتر می‌شود.

امروز، صبح پانزدهم فروردین ماه، بار دیگر با اداره‌ی آبفا تماس می‌گیریم و جباری این‌بار نیز به ما این اطمینان را می‌دهد که لوله‌ی شکسته شده در حال تعمیر است و تا چند ماه دیگر کل شبکه در این منطقه تعویض خواهد شد. اما صاحبان دو منزل به ما اطلاع می‌دهند که تا این ساعت(۱۲:۲۰) دقیقه، آب هنوز قطع نشده و در حال نشات است.

باید منتظر باشیم و ببنیم آیا تا دو ماه دیگر وعده‌های رئیس اداره‌ی آبفا عملی خواهد شد و یا در مرحله‌ی حرف باقی خواهد ماند.

abfa1

 

 

 

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

12 نظر

  1. تا کی میخوان این مسولین بیخال تو اداره بشینن و منتظر همچین اتافاق های بشن که چند خانواده رو تو یک روز بدبخت کنن

    لوله های فرسوده رو قبل از همچین حادثه ای تعویض کنید
    جلوی ماشین های سنگینی که دارن هر روز از کوچه تردد میکنن بگیرید
    لوله که مناسب و خوب نیست
    آسفالت ها هم که به درد نمیخوره و مهندسی شده و زخیم نیسن به اندازه یه پوست پیاز اسفالت میکنن واسه دلگرمی مردم

    آخه تا کی این وضعیت؟؟؟

  2. فرسودگی شبکه آب رسانی ،هدر رفتن آب شیرین ،خسارت مالی
    مثلا ما در شرایط بحران آب قرار داریم و بعد آبفا به بیمه بودن مینازه و پرداخت خسارت ها و بعد هم در شرایط کم آبی میگن مردم کمتر مصرف کنید .آیا فقط مردم مقصرند ؟

  3. تاوقتی نظارتی روی کار تنها شرکت آسفالت درگراش نباشه اونهم بدلیل اینکه تقزیبا همیشه دمب ناظرین بدلیل بدهکاری به این شرکت پیششون گیره،جزاین انتظاری نمیشه داشت.

    آخه اولش طبق یه قانون نانوشته ومسخره میگن نصف هزینه آسفالت باساکنین هست ولی باآسفالت نامرغوب واغماض نسبت به سایرخلافهاتقریبا تمام هزینه رومیگیرن.واینجاست که دیگه استانداردونظارت وامثالهم بادهوامیشه وبازهم این مردم هستندکه متضررخواهندشد.

  4. واااای نگاه محلمون چی شده البته این چیزا تو این محله عادی شده تقریبا دوماه یکبار لوله های تو کوچه میترکه هیچکس هم نمیاد به داد این آبهای که داره هدر میره برسه دقیقا روبرو همین خونه یه کوچه بزرگه که به سمت خیابان شهدای گمنام میره چند ماه یکبار همش لوله هاش میترکه کسی هم نمیاد درستش کنه:-I

  5. بک سال قبل از یک خانه مجاور خانه بنده اب بیرون میامد شخص بنده اول رفتم که صاحب خانه رو پیدا کنم که متوجه شدم که صاحب خانه شیراز زندگی میکنند و منزل خالی از سکنه هست رفتم اداره ابفا گزارش دادم و براشون توضیح دادم که دو روز هست که اب از منزلی داره بیخود هدر میرود ولی جنابان مسئول به خنده جواب من دادن که برود ما فقط ایشون رو جریمه میکنم
    بعد از پرسجو بنده بعد از چهار روز شخصی رو پیدا کردم که صاحب خانه رو میشناخت و ایشون کلید خانه رو گیر اورد و اب قطع کردن
    چه جوری هست برای جریمه کردن اشخاص انشاب دادن به باغ های شهری هیچ مشکلی ندارین ولی برای تعویض لوله های شهری مشکل دارید
    اصلا اداره های ابفا گراش مسئول دلسوز ندارد که پیگیر مشکل کم لوله ها و ادر رفتن اب و چاهای غیر مجاز باشد
    خیلی صحبتها درباره این اداره هست که اگر گفته شود در این شبکه پخش نمیشود بهتر و بهتر هست گفته نشود

  6. آقا مجتبی شما برو بگرد تو تموم.ادارات گراش اگر یه مسعول درست وحسابی پیداکردی که اهل خداباشه وانصافا مسعولیت کاری که برعهده داره بارضایت مردم ودلسوزی خودش انجام بده به منم خبر کن.
    هرمسعولی فقط به فکرخودشو حقوقشه مردم براشون مهم نیست

  7. آقا مجتبی شما برو بگرد تو تموم.ادارات گراش اگر یه مسئول درست وحسابی پیداکردی که اهل خداباشه وانصافا مسئولیت کاری که برعهده داره بارضایت مردم ودلسوزی خودش انجام بده به منم خبر کن.
    هرمسئولی فقط به فکرخودش و حقوقشه مردم براشون مهم نیست.

  8. به نظر من هفت برکه بهمن فرمان آرا رو دعوت کنه گراش پاسخگو باشه در رابطه با خانه ی روی آب. ایکوموس و دست کش سفیدها با کمک هلال احمر از برکه ی کل بپرسن دردش چیه میخواد خودشو غرق کنه؛ شاید دچار افسردگی پس از تغییر شده.این از این. نگران آب شیرین برای نسل بعد نباشید من با لوله های پوسیده صحبت میکنم انقد حساس نباشن و حواس کارمندهای آبفا رو هنگام گذاشتن تعداد صفر جلو ارقام قبض ها پرت نکنه.
    سوال دیگه ای داشتین من در خدمتم.

  9. هشدار بی‌آبی برای ۷ استان ایران/ آب در بخش کشاورزی حیف‌ومیل می‌شود/ بی‌آبی در مهمترین استان کشاورزی نگاهی به سطح زیر کشت استان با تنش آبی شدید یا مواجهه با کمبود آب نشان می دهد اصلاح الگوی کشاورزی بیش از گذشته حس می شود.
    به گزارش خبر آنلاین : بی‌آبی، بلایی که می تواند مهلکتر و خانمان سوزتر از هر جنگی باشد. عاقبتی که معمولا همه ترجیح می دهند درباره اش حرفی نزنند. اما اوضاع آبی در همه مناطق ایران خوب نیست. جدیدترین آماری که وزارت نیرو منتشر کرده، نشان می دهد هیچ استان ایران اوضاع آبی خوبی ندارد.
    در طبقه‌بندی استان‌های کشور براساس شاخص پایش منابع آب از مهرماه تا اسفندماه سال ۹۳، هیچ استانی وضعیت مناسبی ندارد؛ وزارت نیرو استان‌های کشور را شش دسته مرطوب، نرمال، قابل تحمل، دارای تنش آبی، دارای تنش آبی شدید و کمبود آب طبقه‌بندی کرده است؛
    – استان‌های بوشهر، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، هرمزگان و یزد در رده مناطق مواجه با کمبود آب قرار گرفته‌اند.
    http://www.doe.ir/Portal/home/?news/196210/196226/441505/%D9%87%D8%B4%D8%AF%D8%A7%D8%B1%20%E2%80%8C%D8%A8%DB%8C%E2%80%8C%D8%A2%D8%A8%DB%8C%20%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C%20%DB%B7%20%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%20%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86/%20%D8%A2%D8%A8%20%D8%AF%D8%B1%20%D8%A8%D8%AE%D8%B4%20%DA%A9%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%B2%DB%8C%20%D8%AD%DB%8C%D9%81%E2%80%8C%D9%88%D9%85%DB%8C%D9%84%20%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B4%D9%88%D8%AF/%20%D8%A8%DB%8C%E2%80%8C%D8%A2%D8%A8%DB%8C%20%D8%AF%D8%B1%20%D9%85%D9%87%D9%85%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86%20%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%20%DA%A9%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%B2%DB%8C

  10. مجتبی ام
    تبریک ۲۰
    این اولین مطلب ارسالی توسط شما که فاقد غلط املایی می باشد قریب به یقین باید کپی باشد.
    شهروند گبراژی از شما تشکر میکند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 نظر
scroll to top