30285365 1058101دکتر سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای نکوداشت استاد دکتر عبدالمجید ارفعی اوزی به اوز می آید. به نقل از وبسایت بنیاد بازشناسی لارستان کهن، با پیگیریهای انجام شده توسط دکتر جمشید جعفرپور نماینده منتخب محترم مردم لارستان، خنج و گراش در مجلس شورای اسلامی و اعلام ایشان دکتر حسینی در مراسم نکوداشت دکتر ارفعی که توسط بنیاد بازشناسی لارستان کهن روز دوشنبه هفتم فروردین ماه ۱۳۹۱ برگزار می‌شود حضور خواهد داشت. این بزرگداشت با همکاری کمیسیون ملی یونسکو در ایران، انجمن مفاخر کشور و هیات امنای دانشگاه پیام نور مرکز اوز برگزار می‌شود. بنابه گزارش دبیر مراسم این نکوداشت در تالار پروین اعتصامی دانشگاه پیام نور مرکز اوز و با حضور جمعی از زبانشناسان و باستان‌شناسان برجسته‌ی ایرانی از یک عمر تلاش استاد ارفعی در راه علم و دانش سپاسگزاری خواهد شد.

132309435Cاستاد دکتر عبدالمجید ارفعی تنها متخصص ایرانی زبان‌های آکدی و ایلامی و از انگشت شمار ایلام شناسان جهان و از آخرین بازماندگان مترجم خط میخی ایلامی در جهان است.

بسیاری از لوح های گلی تخت جمشید با تلاش ایشان ترجمه شده است و کتاب گل نوشته‌های باروی تخت جمشید ایشان کتاب سال نیز شناخته شده است. گنجینه‌ی سترگی از مجلات، مقالات و کتابهای گوناگون درباره تاریخ ایران و جهان و گل نوشته‌ها و خط‌های خوانده شده با همت ایشان در بین سالهای ۱۳۵۴ تا ۱۳۵۷ خورشیدی گردآمده است که هم اکنون در پژوهشکده علوم انسانی نگهداری می‌شود.

تالار کتیبه های موزه ملی ایران نیز یادگار استاد می باشد که توسط ایشان و دو تن از دانشجویانش ساخته و آماده شده است. استاد ارفعی که سابقه همکاری با بنیاد پژوهشی پارسه و پاسارگاد و بنیاد پژوهشی شوش را در کارنامه خود دارد هم اکنون با همکاری دانشگاه تهران بر روی کتیبه بیستون کار می‌کند و قصد دارد برای نخستین بار در جهان از روی متن کتیبه و به سبک اصلی، آن را ترجمه کند. استاد نخستین مترجم استوانه کوروش بزرگ (منشور کوروش بزرگ) از زبان اصلی بابلی نو به فارسی بوده و بخشی از یک خط ناخوانده از لوح که دیگر مترجمان آلمانی یا انگلیسی نتوانسته بودند آنها را بخوانند با تلاش ایشان خوانده شده است و در کتاب ایشان با نام منشور کوروش بزرگ به چاپ رسیده است.