بستن

نادرپور: تا رفع همه مشکلات ترمینال بسته می‌ماند

گریشنا: یک هفته از تعطیلی ترمینال گراش می‌گذرد.افرادی که از روز یازدهم آذر ماه قصد مسافرت داشتند با در بسته‌ی پایانه مسافربری شاهد گراش روبه‌رو شدند. و این افراد برای عبور و مرور خود یا به ایستگاه‌های لار و اوز می‌روند و یا به صورت تلفنی با راننده‌های گراشی که به صورت آزاد کار می‌کنند هم‌سفر می‌شوند.

مشکلات فراوان ترمینال به نظر نمی‌رسد به سرعت قابل رفع باشد. سوال‌های زیادی در مورد ترمینال و ریشه مشکلات آن وجود دارد و این که آیا نتیجه همه این بحث به جز مشکلات برای مردم و مسافران است؟ برای یافتن دلیل تعطیلی ترمینال به سراغ مسئولین گوناگون رفتیم تا ببنیم مشکل کجاست.

Terminal

نادرپور:سه دلیل تعطیلی ترمینال

به گزارش خبرنگار گریشنا؛ نادر نادرپور مالک پایانه مسافر شاهد در مورد تعطیلی یک‌باره ترمینال به ما گفت:«از سال ۶۸ ایده‌ی ساخت ترمینال را در سر داشتم تا این که در سال ۷۲ اقدام به راه‌اندازی شرکت مسافر‌بری میهن دوست کردم. بعد از پیگیری‌های زیاد بالاخره بیست سال قبل، یعنی سال ۷۳  توانستم مجوز ساخت ترمینال را هم، از وزارت راه و ترابری بگیرم. و از همان سال کار ساخت ترمینال، آغاز شد تا سال ۷۷ که گواهی پایان کار و عدم خلافی را از شهرداری گرفتم. تا آن زمان برای ساخت ترمینال چهارصد میلیون تومان هزینه کرده بودم و برای گرفتن وام صد میلیونی به وزارت خانه مراجعه کردم که نتیجه‌ی آن، پرداخت وام تکلیفی در سه مرحله به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان از طریق بانک ملت بود. احداث ترمینال، امتیازی بود که راه را برای شهرستان شدن گراش نیز هموارتر کرد.»

نادرپور، عمده‌ترین دلایل تعطیلی ترمینال را در سه مورد خلاصه کرد و اظهار داشت:« به بهره‌برداری نرسیدن ترمینال پس از بیست سال از سوی سازمان حمل و نقل و راه و ترابری، ارائه نشدن خدمات از قبیل آب، برق، آسفالت و … از سوی شهرداری و فرمانداری و عمل نکردن بانک به تعهدات خود و عدم مشارکت با سرمایه‌گذار و شکایت و ممنوع‌الخروج کردن من به دلیل پرداخت نکردن اقساط در صورتی که من هیچ بدهی به بانک ندارم و این وام به صورت وام تکلیفی از سوی سازمان حمل و نقل بوده است. این عوامل باعث شد تصمیم به تعطیلی ترمینال بگیرم.»

او در پاسخ به این سوال که این تعطیلی تا کی ادامه خواهد داشت، بیان کرد:« تا زمانی که همه مشکلات مرتفع شود و در صورت حل نشدن مشکلات علی‌رغم میل باطنی خود که عمر و همه‌ی سرمایه‌ی خود را برای احداث ترمینال گذاشته‌ام مجبور به فروش امتیاز آن خواهم شد.»

فرمانداری به دنبال حل مشکل

از زمان تعطیلی ترمینال برای بررسی مشکل پیش آمده جلساتی نیز در فرمانداری برای حل مسائل متعدد ترمینال گراش برگزار شده است.

قاسم فرسوده،معاون فرماندار گراش در این مورد گفت:«من شخصا از ۱۶ سال پیش پیگیر موضوع بوده‌ام و برخی مشکلات از ۱۶ سال پیش انباشته شده است. این ترمینال برای کل منطقه جنوب فارس نیازسنجی شده و بر اساس آن مجوز صادر شده است. اما همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد شرکت‌های مسافربری شهرهای همجوار در لار، اوز و خنج به این ترمینال نقل مکان نکردند. همین مساله باعث عدم راه‌اندازی کامل ترمینال و مشکلات بعدی شده است.»

فرسوده گفت: «ما به دنبال رفع مشکلات مالک ترمینال هستیم ولی اگر مالک همچنان اصرار بر بسته بودن ترمینال داشته باشد مجبور هستیم برای رفاه حال شهروندان چاره‌ بیاندیشیم.»

فرسوده در پاسخ به این سوال که چرا در حال حاضر مالک ترمینال، تصمیم به تعطیل کردن آن گرفته است،می‌گوید: «در حال حاضر وضعیت ترمینال به نقطه خاصی رسیده است. زیرا زمان تمدید مجوز ترمینال است و تمدید مجوز شرایط خاصی دارد. از طرف دیگر بانکی که تسهیلات در اختیار مالک قرار داده برای وصول مطالبات دست به اقدام قانونی زده است.»

سازمان پایانه‌ها: قطع خدمات باید با اطلاع قبلی باشد

برای بررسی این موضوع، گفت‌وگویی نیز با مسئول نمایندگی سازمان حمل و نقل و پایانه‌های لارستان داشتیم، او به ما توضیح می‌دهد؛«مدیر عامل شرکت مسافربری میهن‌دوست گراش،از ساعت ۹ صبح یازدهم آذر، بدون اطلاع قبلی به سازمان حمل و نقل و پایانه‌ها و فرمانداری، اقدام به قطع سرویس‌دهی و بستن در ترمینال مسافربری کرده و تاکنون مدیر عامل شرکت دلایل تعطیلی و عدم سرویس دهی را کتباً به سازمان حمل و نقل و پایانه‌ها اعلام نکرده است و با توجه به اینکه رسته فعالیت شرکت، خدماتی است و قطع ناگهانی خدمات باعث بروز مشکلات برای مردم و مسافرین می‌شود؛ حداقل انتظار این است که درصورت عدم تمایل به فعالیت، بایستی این اقدام با اطلاع قبلی صورت گیرد تا سازمان حمل و نقل تمهیدات لازم جهت عدم بروز مشکلات برای مردم شهرستان را اتخاذ کنند.»

سوال بعدی ما این است که، چرا تاکنون پایانه مسافربری به مرحله بهره‌برداری نرسیده و راه‌اندازی نشده است؟
او در این رابطه بیان می‌کند:«سرمایه‌گذار بایستی قبل از سرمایه‌گذاری دلایل توجیه اقتصادی را تهیه کرده و درصورتی که طرح توجیه اقتصادی دارد، آن را اجرا کند. تاسیسات پیش‌بینی شده در پایانه مذکور، بیش از حداقل امکانات مورد نیاز برای تاسیس یک شرکت مسافربری است و این مورد باعث شده که طرح توجیه اقتصادی نداشته و سرمایه‌گذار قادر به تکمیل پروژه نباشد.»

می‌پرسیم،چرا تاکنون سایر شرکت‌های مسافربری منطقه در پایانه شاهد گراش، مستقر نشده‌اند؟
«پاسخ این سوال این است که، هر شرکت مسافربری، مجاز به صدور صورت وضعیت از مبداء حرکتی است که در متن اساسنامه شرکت قیدشده است. بنابراین به صورت پیش‌فرض شرکت‌های مسافربری نمی‌توانند محل فعالیت خود را به شهر دیگری غیر از آن چه در اساسنامه قید شده تغییر دهند. این بدان معنی است که سایر شرکت‌های مسافربری که محل فعالیت آنها شهری غیر از گراش باشد، نمی‌توانند در شهر گراش مستقر شوند. البته شرکت‌های مسافربری درصورت تمایل می‌توانند برای تاسیس شعبه یا نمایندگی در شهر گراش درخواست کتبی خود را به اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های استان فارس ارائه کنند تا پس از کارشناسی درصورتی که تاسیس چند شرکت مسافربری در یک شهر دارای توجیه فنی و اقتصادی باشد و متقاضی حداقل امکانات مورد نیاز را ارائه نماید، اقدامات بعدی برای صدور مجوز و استقرار شعبه یا نمایندگی شرکت صورت پذیرد. البته تاکنون به دلیل زیاد نبودن تعداد مسافران و همچنین فعالیت یک شرکت مسافربری در شهر گراش، سایر شرکت‌های مسافربری منطقه درخواست تاسیس شعبه در شهر گراش را ارائه ننموده‌اند.

رانندگان و مسافران سر در گم

بخشعلی محمودی یکی از راننده‌های ثابت ترمینال است او می‌گوید:« تعطیلی ترمینال برای راننده‌ها نیز مشکلاتی را به وجود آورده است. من در مسیر برگشت از اصفهان بودم که از دفتر با من تماس گرفته شد و خبر دادند که ترمینال تعطیل شده است. در حال حاضر زیر نظر و به درخواست سازمان حمل و نقل و پایانه‌ها با شرکت مسافربری نور اوز همکاری می‌کنم. مثلا من روزانه سی تا چهل تماس تلفنی از سوی مسافران در گراش دارم که قبل از رساندن آن‌ها به مقصد، دفتر اوز صورت وضعیت را برای ما صادر می‌کند. با تعطیلی ترمینال، مسافران و راننده‌ها در گراش واقعا دچار مشکل شده‌اند. من پیشنهاد کار از سوی دفاتر لار و اوز هم دارم اما ترجیح می‌دهم در گراش و برای شهر خودم خدمت کنم.»

محمودی در ادامه در مورد مشکلات ترمینال می‌گوید:« آسفالت نبودن قسمتی از ترمینال و نداشتن تاکسی تلفنی در خود ترمینال با توجه به محل ترمینال که خارج از شهر است، مثلا من شاهد بودم خود آقای نادرپور مجبور شده مسافرانی که ساعت ۴ صبح می‌رسند شخصا سوار بر مینی‌بوس کند و به منزلشان برساند و یا کامل نبودن امکانات دیگر از قبیل محل استراحت رانندگان و رستوران و … از جمله مشکلاتی است که وجود دارد.»

طی تماسی که با هاشمی، سرپرست شهرداری داشتیم او در یک مکالمه‌ی کوتاه به ما می‌گوید:« این مساله زیاد ربطی به شهرداری ندارد و با وجود این که آقای نادر‌پور به شهرداری بدهی دارند اما زیاد سخت نگرفتیم تا او دچار مشکل نشود و کار خدمت‌رسانی به مردم تعطیل نشود. در زمینه‌ی همکاری نیز باید بگوییم تا جایی که در راستای وظایف شهرداری باشد ما با ترمینال همکاری داشته‌ایم و خواهیم داشت. و قرار است قسمت خاکی ترمینال نیز به زودی آسفالت کنیم.»

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

18 نظر

  1. هدف از تعطیلی ترمینال وفضاسازی در سطح شهروبزرگنمایی تعطیل شدن ترمینال این است که زحمات نادرپور به ثمر شسته است وبااین کار قصد فروش ترمینال را دارد اگر تا بحال این کار را انجام نداده شاید شرایط فروش ان فراهم نبوده است در خرید ترمینال دقت کنید تمام ارزش ان زمینش هست ولا غیر اگر یکی دو ماه بگذرد وخریداری نباشد خودش راه اندازی می کند شما سبب تبلیغ فروش ترمینال نشوید.

    1. با سلام به ملت غیور گراش
      اقای هوشیار متاسفانه چند تا ادم مثل شما (…) بی‌اطلاع از طرف دیگران این متن را نوشته‌اید. بعضی‌ها امتیاز پایانه و شرکت مسافربری را تشخیص نمی‌دهند. این دو مقوله جدا از هم هستند. آیا می‌دانید دیگر امتیاز پایانه تا ۱۵۰ کیلومتر قبل و بعد گراش به هیچ شهری داده نمی‌شود؟ اگر می‌دادند لار و خنج خیلی وقت بود پایانه احداث می‌کردند متاسفم که از قانون حمل و نقل سر در نمی‌آورید. آقای نادرپور نیازی به پول تجار و امسال شما ندارد. و اگر تاکنون چنین اقدامی نکرده بخاطر رفاه حال مردم بوده. فقط کافی‌ است امتیاز پایانه مسافربری را در بازار بورس و سهام واگذار کند آن وقت خواهی دید ارزش چندین میلیاردی دارد.
      یکی از مهم ترین امتیازات پایانه؟
      ۱- واردات خودرو مسافربری اتوبوس مینی بوس و …. با ارز مرجع می‌باشد فکر نکنم کم‌تر کسی دنبال این امتیازها نباشد.
      ۲- این پایانه مسافربری بین‌المللی است. جهت اطلاعات بیشتر به کتاب زرد حمل و نقل مراجعه فرمایید.
      صرفا جهت اطلاع

  2. عیبی نداره بگو تعطیل باشه
    واقعا واسه بلیط فروشی دوتا اتوبوس نیازی نیست اونجا باز باشه.بلیط فروشی رو بدن تحویل دکه تاکسی برگ سبز.
    مکان فعلی ترمینال هم شخم بزنن واسه کاشت صیفی جات.
    اگه زودتر تعطیلش کرده بود حداقل تو این گرونی.گوجه میکاشتن تو این وضعیت بازار سودِ خوبی هم عایدشون میشد

  3. گراش هست دیگر شهر بی در پیکر
    مگر نماینده ایران خودرو تعطیل نکرد مگر کارخانه یخ سازی گراش تغیر کاربری ندادن در گراش زمین را از دولت بخاطر شرکت یا هر چیزی دیگر خریداری می‌کنند با قیمت مفت آخرش هم با قیمت هنگقتی به فروش می‌رسانند و مسئولی نیست به این موارد رسیدگی کند.

  4. به نظر من بهتر جای ترمینال فعلی با دارا بودن ۳ سالن بزرگ و محوطه (حیاط) مناسب به دانشگاه پیام نور تبدیل بشه و تا دانشجویان گراشی (پیام نور که تعدادشون هم کم نیست ) مجبور به رفتن به لار و اوز نباشند و کم کم در دراز مدت با جذب دانشجو ترمینال هم رونق خواهد گرفت
    “” البته ترمینال در یک سالن کوچک میتونه کارش راه بیفته “”

  5. میگم این خیرینی که مسجد و مدرسه میسارند نمیتونند کمکی و سرمایه ای جور کنند ؟ مردم عریزمان از مدرسه و مسجد اضافی واجبتر نیستند؟
    این هم یک کار خیر.

  6. ولی ترمینال گراش کیفیتش پایین بود،هم از لحاظ نظم در ساعت حرکت،هم از لحاظ کشیدن سیگار توسط بعضی راننده ها،هم از لحاظ تاخیر در رسیدن به مقصد وهم پذیرایی

  7. با تشکر از اقای نادر پور بابت پشت کارش البته از اقای ایشون شناخت چندانی ندارم که…..
    و اما اقای فرسوده ؛ اگر دراین ۱۶سال فقط سالی یک قلوه سنگ از پیش روی ترمینال برداشته بودین این کوه عظیم پیش روی تنها ترمینال منطقه نبود
    و اما مسئول نمایندگی سازمان حمل و نقل و پایانه‌های لارستان ؛ این طرح توجیه اقتصادی نداشته که مجوزشو سازمان حمل و نقل مجوزش رو به گراش داده؟ با این حرفشون خیلی کسا رو زیر سوال بردند
    و اما شهرداری ؛ راست میگن ربطی به شهداری نداره که اشغالهای ترمینال جمع اوری کنند یا جاده ترمینال رو جارو کنند و….. وظیفه اقای نادرپور و کار کنان ترمینال باید جمع کنند (با پراید) ببرند بیرون بریزن

  8. آفرین به این دوستمون که فرمودند گراش شهر بی در و پیکر،علاوه بر کارخانه یخسازی و ایران خودرو،شرکت کپسول در بلوار سپاه و بعد واگذاری زمین بزرگ در روبرو ایران خودرو که الان به چند قطعه بزرگ سند صادر شده و قطعات چند ملیارد تومانی به فروش میرسانند و زمین واگذاری بر خیابان اصلی ورودی شهر برای گاوداری که یک راس گاو هم ندارد

  9. جناب گراشی سرافراز
    اگر با دقت این چند تا پیام رو بخونی متوجه میشوی که این پایانه بین المللی با سابقه بیش از بیست سال هم از دید مردم جایگاه خوبی ندارد وقتی اتوبس ساعت ده شب قرار حرکت داره ولی ساعت یک بامداد میااد ترمینال .راننده هم پک پک سیگارش تا کاراندیش ول نمی شه بالای سرش هم ندشته لطفا از کشیدن سیگار داخل اتوبوس صرف نظر کنید معلوم نیست خودشو مسخره‌ میکنه یا مسافرا مهم نیست پایانه میهن دوست بین المللی باشه یا نه
    مهم اینه که نظم و انظباط کاری حکم فرما باشه تو این بیست سال دلمون خوش بود وقتی میریم کاراندیش اسم گراش تو سالن وجود داشته که با این تصمیم این هم نیست برا من خیلی بهتره برم لار بعد با تاکسی بیام گراش

  10. ==== پاسخ به جناب گراش سرافراز ====
    در مورد عدم صدور مجوز امتیاز پایانه تا ۱۵۰کیلومتر قبل و بعد از گراش: آیا امکان دارد، قانونی را که اشاره نمودید، دقیقاً ذکر کنید؟ چون درحال حاضر شهرداری هر شهر می تواند اقدام به تاسیس پایانه برای شهر خود کند. همچنین بخش خصوصی می تواند با هماهنگی و همکاری شهرداری ها، پایانه مسافربری تاسیس نماید و نیز هر شرکت مسافربری می تواند برای خود یک پایانه اختصاصی با رعایت ضوابط داشته باشد.

    ==== پاسخ به جناب اریایی ====
    ۱- سرمایه گذار، سرمایه گذاری کرده و تاسیساتی رو فراهم کرده. از قوانین و مقررات ادارات هم باخبر بوده (اگر باخبر نبوده، باید قبلش اطلاعات کسب می کرده). برداشتن قلوه سنگ ها برای به ثمر نشستن پروژه، وظیفه سرمایه گذار است و افراد مختلف فقط می توانند به سرمایه گذار مشورت و راهنمایی برسانند. اما اگر سرمایه گذار به مشورت ها گوش فرا ندهد تکلیف چیست؟

    ۲- آیا اگر شخصی به شما بگوید، در فلان کار ۵۰میلیون سرمایه گذاری کنید که سود خوبی دارد، آیا شما صرفاً -بدون تحقیق- به حرف آن شخص عمل می کنید؟ مگر تعداد کل مسافران منطقه چه تعداد است که نیاز به ساخت چنین ترمینالی بزرگی باشد؟

    ۳- وقتی عوارض شهرداری، پرداخت نشده (بنابر گفته سرپرست شهرداری که در انتهای گزارش اشاره شده) آیا باز هم شهرداری باید با تمام وجود وظایف خود را انجام دهد؟

    ۴- در گزارش اشاره شده که سرمایه گذار ۱۰ تا ۱۵ سال پیش، ۱۰۰میلیون تومان وام دریافت کرده. ۱۰۰میلیون در ۱۰ تا ۱۵ سال پیش پول هنگفتی بوده. حمایت از این بالاتر؟

    ضمناً گویا از امروز چهارشنبه – ۱۹ آذر ۱۳۹۳ ترمینال مجدداً باز شده.

  11. در جواب یک شهروند اگه راست میگی تو برو یک قانون بیار که میتونن ترمیتال تاسیس کنند.
    در واقع اگر شما جای اقای نادرپور بودید چکار میکردید ۲۵سال سخت نیست که نه اب داشته باشی نه یک روشنای واست بزنن نه اسفالتی کنن قانون میگه شهرداری باید کار کنه که سرمانه گذار عوارض بده خب اگه کار نکنه پس عوارض چی….
    گفته بودی ۱۰۰میلیون پول هنگفتی است اره ولی یکی مثل شما که از چیزی خبر نداره نباید پست های بیخود بزاره چون ۹۸میلیون دیگه متمم داشته ندادن.

  12. ترمینال مشکل برق نداره الکی اداره برقو قاطی ماجرا نکنید. مشکل روشنایی داره که تا تعیین تکلیف خیابان دسترسی از خ الله قلی خان اگه چراغهای زیر طاق رو روشن می کرد مشکل حل می شد.

  13. سلام به همگی
    چند راه کار:
    ۱. پایانه باید تعاونی اداره شودبا مشارکت مالک،راننده و مردم تا رونق یابد.
    ۲. خطوط مینی بوس، ون، تاکسی و … راه اندازی شود.
    ۳. برای جلب مشتری از شهرهای اطراف کیفیت و کمیت خدمات و سرویس افزایش یابد،حرکت و توقف و رسیدن به موقع موثر هست،برخورد مناسب لازم و کافی باشد،به مشتریان دایمی تخفیف داده شود،ادارات تعامل داشته باشند.
    ۴. مردم و مسوولین سعه صدر داشته باشند.

  14. جناب کدخدا،تخفیف که چشم آب نمیخوره ،حتی یه بار به خودم ثابت شد هزینش ۵۰۰ت از لار گرونتره،
    ولی همین که تو اتوبوس گراش در کنار بقیه همشهریان بودم خودش قوت قلب بود.
    حالا خداکنه ترمینال دوباره بازشه البته ایشالا با افزایش کیفیت همراه باشه.

  15. با سلام در جواب اقای گریش به اطلاع میرساند که بحمدالله ترمینال باز است و در خدمت شهروندان عزیز……و درجواب اقای شرکت برق این صحبت اقای فانی نیست لطفا بجای کسی حرف نزنید مشکل روشنایی و برق با همکاری اقای فانی مرتفع میگردد بزودی زود

  16. در پاسخ به جناب “محمد از گراش” که خواسته بودند قانونی رو ذکر کنیم که هر شهر می تونه برای خودش ترمینال داشته باشه.

    با جستجو در گوگل قانون زیر رو پیدا کردم. خدمت شما:

    “آئین نامه اجرائی ماده ۶ قانون اصلاح لایحه قانونی احداث پایانه های مسافربری وممنوعیت تردد اتومبیلهای مسافربری برون شهری در داخل شهر تهران”

    البته احتمالا مربوط به شهر تهرانه، اما فکر کنم قابل استناد برای سایر شهرها هم باشه. لطفا به واژه “هر شهر” در ماده های زیر توجه کنید که به نظر میرسه هر شهر می تونه برای خودش پایانه داشته باشه.

    ماده ۳- سازمان حمل و نقل و پایانه های کشورموظف است برنامه ها و نیازهای حمل ونقل مسافر “هر شهر” را جهت احداث ، تجهیز یاتوسعه پایانه های مسافربری ، به شهرداری (سازمان پایانه مسافربری شهرداری ) محل اعلام نماید.

    ماده ۳-تبصره ۳- شهرداری موظف به احداث پایانه مسافربری براساس ماده (۵) قانون عنوان این آئین نامه می باشند. تعیین اولویت و موافقت با تاسیس پایانه های مسافربری عمومی توسط بخش خصوصی ویا تعاونی با رعایت قوانین ومقررات مربوط با هماهنگی شهرداری با سازمان حمل ونقل و پایانه های کشور می باشد. شهرداری (سازمان پایانه های مسافربری شهرداری ) “هر شهر”، تسهیلات لازم را در جهت احداث پایانه های مسافربری توسط بخشهای خصوصی و یا تعاونی فراهم می نماید. سازمان حمل ونقل و پایانه های کشور نسبت به تامین اعتبار و تسهیلات مورد نیاز احداث پایانه توسط شهرداری ، بخش خصوصی و تعاونی ، از طریق منابع مالی در اختیار سازمان اقدام می نماید.

    ماده۴-تبصره۴-تبصره ۴: سازمان فعالیت پایانه های مسافربری با توجه به نیاز “هر شهر”، با هماهنگی سازمان حمل و نقل و پایانه های استان ، توسط مدیریت پایانه های مسافربری شهرداری تعیین واعلام خواهد شد.

    منبع:
    http://www.vekalatonline.ir/laws/20385/%D8%A2%D8%A6%DB%8C%D9%86-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7%D8%A6%DB%8C-%D9%85%D8%A7%D8%AF%D9%87-6-%D9%82%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%86-%D8%A7%D8%B5%D9%84%D8%A7%D8%AD-%D9%84%D8%A7%DB%8C%D8%AD%D9%87-%D9%82%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%AD%D8%AF%D8%A7%D8%AB-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B3%D8%A7%D9%81%D8%B1%D8%A8%D8%B1%DB%8C-%D9%88%D9%85%D9%85%D9%86%D9%88%D8%B9%DB%8C%D8%AA-%D8%AA%D8%B1%D8%AF%D8%AF-%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A8%DB%8C%D9%84%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B3%D8%A7%D9%81%D8%B1%D8%A8%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D9%88%D9%86-%D8%B4%D9%87%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84-%D8%B4%D9%87%D8%B1-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 نظر
scroll to top