بستن

دومین سوگواره عکس عاشورا به نقطه پایان رسید

گریشنا: برگزیدگان دومین سوگواره عکس عاشورایی به انتخاب داوران و مردم جایزه‌ و لوح تقدیر گرفتند.

به گزارش فاطمه ابراهیمی برنامه اختتامیه دومین سوگواره عکس عاشورایی چهارشنبه پنجم آذرماه با ۲۰ ذقیقه تاخیر راس ساعت ۸.۲۰ شب، در سالن آمفی تئاتر دانشکده علوم پزشکی گراش شروع شد.

بعد از تلاوت قرآن، تله تئاتر کابوس سرخ بر پرده به نمایش در‌آمد. این تله تئاتر ۱ ساعته، به کارگردانی علی فخری محصول سال ۱۳۸۹ بود.

بعد از اتمام تله تئاتر، کیوان محسنی سرپرست خانه فرهنگ گراش، صحبت‌های خود را با بیان چند تفاوت بین تئاتر و تله تئاتر شروع کرد و گفت:«در تله تئاتر کارگردان تصمیم می‌گیرد که ما به کدام صحنه نگاه کنیم اما در تئاتر این تماشاچی است که تصمیم می‌گیرد به کدام صحنه بنگرد. در تله تئاتر به خاطر حضور باریگران و تماشاچی در مقابل همدیگر باعث ایجاد جو و به وجود آمدن شور آیینی می‌شود.»

محسنی همچنین اضافه کرد:«علی فخری، کارگردان فاخر و فرهیخته گراشی را بیشتر با تئاترهای عاشورایی‌اش می‌شناسیم. علی فخری کار هنری خود را از سال ۱۳۷۷ به طور رسمی آغاز کرده و تا به امروز ۴ نمایش عاشورایی و چند کار کودک و چندین کار در حوزه دفاع مقدس را در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده است.  نمایش طفل بزرگوار اولین کار عاشورایی و کابوس سرخ آخرین کار فخری به شمار می‌رود. در این بین بر شانه‌های زخمی زینب و غریبه شام نیز از کارهای او است.»

13930905 Soogvareh Aks (11)محسنی پیرامون کار فاخر و پذیرفته شده علی فخری در جشنواره تئاتر نیز گفت:«تئاتر “مرا صدا مزن مادر” که به صورت اصولی آماده شده بود از بهترین کارهای فخری است.» همچین او اضافه کرد:«مراحل اولیه یکی دیگر از تئاترهای فخری به نام” این غرفه از بهشت ” آماده شده اما به خاطر کمبودهای مالی این تئاتر ادامه پیدا نکرد.»

کیوان محسنی سخنانش را با اشاره به این که قدرت تاثیر‌پذیری هنر خیلی زیاد است و چه خوب است که آن‌ را در راستای کار عاشورایی به کار بگیریم به پایان رساند. جلسه نقد و برسی این تله تئاتر،سه شنبه ۱۱ آذر در محل خانه فرهنگ گراش ساعت ۸ شب برگزار می‌شود.

 بعد از آن، تریبون در اختیار محسن نعمت الهی رئیس سابق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گراش قرار گرفت. نعمت الهی صحبت‌های خود را با تشکر از تمامی عوامل اجرایی دومین سوگواره عکس عاشورایی شروع کرد. او در ادامه اظهار داشت:«سال قبل عکس‌های عاشورایی فقط در قالب یک نمایشگاه برگزار شد اما تصمیم بر این شد که هنرمندان شهرستان گراش که در حوزه عکاسی فعالیت دارند تخصصی‌تر فعالیت‌هایشان را پیگیری کنند و به معرض نمایش بگذارند و امسال این برنامه را گسترش دادیم و نمایشگاه را به سوگواره ارتقاء دادیم.»

نعمت الهی همچنین پیرامون وجود ظرفیت‌های عالی گراش و هنرمندان گراشی برای برگزاری سوگواره گفت: «گراش با توجه به موقعیت‌هایی که دارد می‌تواند به یک مرکز برای برگزاری سوگواره سراسری ویژه فرهنگ عاشورا تبدیل شود و امیدواریم سال‌های بعد در کنار سوگواره، بخش‌های دیگر هنری را اضافه کنیم.»

نعمت الهی در پایان گفت:«امسال قصد داشتیم در کنار سوگواره عکس، شب شعر عاشورایی هم برگزار کنیم اما به دلیل کمبود مالی این امر، امکان‌پذیر نبود. چرا یک سوگواره شعر نتواند برپا شود؟ خدمت در حوزه فرهنگ و ادب و شعر می‌تواند تاثیر بس زیادتر از هزاران کار دیگر داشته باشد. ما باید هنرمندان توانمند گراش را دریابیم. من به جز گراش در فضاهای زیاد دیگری مشغول به خدمت بوده‌ام اما هیچ کجا جوانان با ادب و هنرمندی مثل گراش ندارد. من به این فرهنگ و سنت ها احترام می‌گذارم و افتخار می‌کنم.»

بعد از پخش کلیپی از آثار نمایش دومین سوگواره عکس عاشورایی، عبدالله سراجی عضو هیئت داوران این سوگواره، بیانیه را قرائت کرد. و سپس علی اصغر امانی دبیر برگزاری این سوگواره نفرات برتر را اعلام کرد.

از ۲۴۲ اثر ارسال شده به سوگواره در بخش اصلی ۵۷ عکس و در بخش اینستاگرام از ۶۳۳ عکس ارسال شده ۹۰ عکس پذیرفته شد.

محمد علی نورانی نفر اول در بخش اصلی بود که مبلغ ۲۰۰۰۰۰۰ ریال به همراه لوح تقدیر، عبدالرضا راستگو نفر دوم که مبلغ ۱۵۰۰۰۰۰ ریال و لوح تقدیر و راضیه جنگجو نفر سوم این بخش بود که مبلغ ۱۰۰۰۰۰۰ ریال همراه با لوح تقدیر، دریافت کردند.

الهه وفایی فرد، الهه انصاری، یعقوب وفایی فرد، طاهره عالی‌زاده، محمد علی نورانی، زهره محسنی، فاطمه نجاتی، فاطمه صالحی، سارا زمانی، عبدالحمید امانی، نیز افرادی هستند که در بخش اینستا‌گرام، انتخاب شدند و به هر یک لوح تقدیر و مبلغ ۲۰۰۰۰۰ ریال اهدا شد.

13930905 Soogvareh Aks (17)

1 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top