بستن

شهرک فرهنگیان به نام شاعران شد

گریشنا:در آخرین نشست کمیته نام گذاری معابر شهر گراش، شهرک ایمان، شهرک شیخی و شهرک فرهنگیان نام‌گذاری شدند.

بر اساس خبر منتشر شده در سایت شهرداری؛ طی تصمیمات این کمیته، خیابان ورودی اصلی شهرک فرهنگیان، خیابان “حافظ” نامیده شد و سه خیابان اصلی این شهرک به ترتیب خیابان های “رودکی”، “عطار” و “خیام” نامیده شدند.

دو ورودی  اصلی شهرک ایمان نیز به نام “شهید محمد بهمنی” و ” شهید محسن بهمنی” نام گذاری شدند و خیابان ورودی شهرک شیخی نیز به نام خیابان “شهید شیخی” نام گذاری گردید.

همچنین بلوار اصلی این منطقه که این سه شهرک را به هم متصل می‌کند، با توجه به اهمیت آن به نام بلوار “شهید رجایی” نام گذاری شد در حالی که این عنوان برای خیابان سمت راست بلوار سپاه انتخاب شده بود که طی تصمیمات این کمیته به “خیابان تمیز” تغییر نام پیدا کرد و بلوار اصلی آن منطقه به شهید رجایی رسید.

خیابان تمیز سالها است در میان عامه مردم به نام خیابان تمیز معروف است و علت نام گذاری آن نیز به خاطر توافقات آقای فرج اله تمیز با شهردار وقت مبنی بر صرف نظر آقای تمیز از دریافت حق تخریب منزل و کارگاه ایشان توسط شهرداری جهت تعریض خیابان و صرفا نام گذاری خیابان به نام خیابان تمیز بوده است و پس از چندین جلسه و پیگیری موضوع از طریق اسناد و مدارک موجود این خیابان تمیز نام گرفت.

 میدان ورودی گراش نیز که در آینده بزرگترین میدان شهر خواهد بود نیز “میدان ولایت” نام گرفت و به پیشنهاد شورای شهر خیابان جنب بوستان یاران که پیشتر بلوار “اله قلی اقتداری”  نامیده می شد،  بلوار “اله قلی خان مقتدری” نام گرفت چرا که این شهردار محبوب گراش در میان مردم به “اله قلی خان” معروف بوده است.

 کمیته نام گذاری معابر شهر گراش متشکل از نماینده های فرمانداری شهرستان، شهرداری، اداره پست، اداره تبلیغات، اداره بنیاد شهید و امور جانبازان، بخشداری، شورای اسلامی شهر، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره آموزش و پرورش و چند تا از معتمدین شهر می باشد.

sharak

20 نظر

  1. خوبه بگردین و اسامی افراد معروف و بزرگ گذشته گراش رو هم پیدا کنید. جای دوری نمیره که نام افراد محترم و مخلص که برای گراش کارهایی رو انجام دادن به یادگار بمونه. ادمهای بزرگی بودن در گذشته و هستن در حال که همه جوره در خدمت مردم بودن.

    1. این موضوع همیشه مد نظر کمیته بوده و تا کنون چندین خیابان با این نام ها کار شده.مثل بلوار اله قلی خان و بلوار شیدای گراشی و خیابان هفت برکه. اگر پیشنهاد خاصی برای خیابان خاصی دارید منتظر نظر شما هستیم و می تونید با روابط عمومی شهرداری تماس بگیرید و مطرح کنید.
      سپاس از شما

  2. آقایون مسوولین، آیا با نامگذاری جدید و تغییر نام منطقه، مشکلات عدیده‌ای که الان با آن گریبانگیر هستیم، حل خواهد شد؟
    ٱیا مشکل کثیفی منطقه حل میشود؟
    آیا مشکل گازرسانی حل میشود؟
    آیا مشکل رودخانه حل میشود؟
    آیا فضای سبز ایجاد میشود؟
    آیا مشکل قطع بودن پایه های برق حل میشود؟
    آیا مشکل وجود تقاطع خطرناک در کنار مدرسه حل میشود؟
    آیا مشکل جدول تازه ساختی که ۴ سال طول کشید! و ته آن مشخص نیست، حل میشود؟
    آیا مشکل سندهای زمین این منطقه که بین شهرداری و مسکن بکش بکش داره، حل میشود؟؟

    منتظر بودید شهردار بره نامگذاری‌ها رو عوض بدل کنید؟

    با همین هزینه ای که بابت این جلسه تغییر نامها پرداخت کردید، اگر صرف کاشتن ۲ تا درخت میکردید حداقل امید داشتیم ۳ سال دیگه ۴ تا شاخ و برگ و ریشه داره که…

    کاش کمی به فکر حل مشکل مردم بودید

    1. جناب آقای خواجه
      کمیته نام گذاری معابر کارش حل یکی از مشکلات شهره که با توجه به رشد جمعیت و بزرگتر شدن شهر شماره گذاری و نام گذاری معابر جهت داشتن آدرس دقیق جزء ضروریات هستش. حالا ممکنه خیلی جاها مشکل داشته باشیم منتها می تونیم حداقل این یک مشکل رو نداشته باشیم.
      نام گذاری این معابر هم با حضور شهردار انجام شده و هزینه ای هم صرف این جلسات نمی شه . لطفا قبل از اینکه بخواهید کسی رو متهم کنید و یا سرزنش کنید، کمی به اطلاعاتتون اضافه کنید.

      جهت کاشت درخت و گل و گیاه هم یه سر به داخل شهر بزنید. نیروهای فضای سبز در حال حاضر دارن همینکارو می کنن.
      سپاس

      1. جناب روابط عمومی
        چند ماه پیش هم همین حرفها بود و شما آقای ابولحسن حسینی، فرمودی شهرداری پیگر مشکلات شماست.
        اصلا شهرداری میدونه این منطقه چه مشکلاتی داره که بخواد پیگیر بشه؟؟؟؟
        این قول و قرارهای بی ارزش و این روند بخواد ادامه پیدا کنه شهرداری گراش باید بصورت قانونی جوابگوی ساکنین منطقه به مقامات بالاتر باشه.

  3. اقای خواجه شما هم تا میتونید گیر میدید و از زمین و زمان ایراد میگیرید آستین بالا بزن و سکان یکی از ادارات بدست بگیر و انطور که شایسته است رفتار کن !

    1. آقای محمود
      جهت اطلاع باید عرض کنم شما مثل اینکه در جریان خیلی از امور نیستی.
      و در مورد این شهرک، شما در این منطقه نیستی و از مشکلات عدیده‌ی اینجا خبر نداری. پس لطفا دخالت نفرما.

  4. ای کاش خیابانی نیز بنام مرحوم دکترشیبانی رییس سابق بیمارستان گراش که عمر خود راصرف خدمت به مردم گراش کرد می شد

  5. نام گذاری معابر به صورت فعلی و با مشورت افراد فرهنگی شهر نسبت به قبل خیلی بهتر شده.
    جا داره در تصمیم گیری های بعد از نام شخصیت های تاریخی بیشتر استفاده بشه مثل : آ اسدالله که در دوره خودش کارهای زیادی برای گراش انجام داده. یا فتحعلی خان یا حتی دکتر اقتداری که از مشاهیر شهر به حساب میاد.
    مگه قرار نبود میدان ورودی اسمش گریش باشه؟

  6. چرا ماها مرده پرستیم باید کسی که برای شهر ما کاری کرده یابزرگ شهرمون است باید بمیرد تا بعد مرگش اسمش رو روی میدان یا بلوار شهرمون بذاریم.خب چرا تا زنده هستند این کارو نکنیم
    مثلا بلوار کنار بوستان یاران بعد از فوت اله قلی خان اسمش رو گذاشتن بلوار اله قلی خان

  7. شاغلام جان حیفه که اطلاعات گذشته رو از بزرگترها نپرسی و بی اطلاع باشی کمی بپرس و با اطلاعات کامل حرفت رو بزن!

  8. گمون وباور کاکاجی براین است که برای نامگداری بایستی بماندگاری اسم. با مسما بودن .محلی بودن .هدف اسم .طبیعت اسم وچه اسمی برای کجاو به چه منظوری باشد توجه بیشتری شود .حال چه نوع اسمی .کدام اسم .از کجا پیدا کرده وبرای کجا نامگداری کنیم . مثلا میدانی بزرگی از سمت اوز بگراش ساخته شده .خوب کسی می کوید وحدت .چون این اسم روزانه بدلیل مسایل سیاسی ویا فرهنگی در جاهای مختلف مطرح می کنند پس دنبال جو موجود بایستی رفت؟ .کاکا می گوید نه چون این اسم برای گراش با مسما نبست زیرا ما با اوزیها اختلافی نداشته که وحدت کنیم یعنی با استفاده نامناسب بگیم ما جدا هستیم حالا بیا وحدت کنیم جای این اسم مثلا بگویم تنگ مسجد (با کسره دال عین تلفظ محلی)هم مکان جغرافیایی است هم گراشی و هم اوزی ودیگران آن مکان با همین اسم تاریخی می شناسند یا بگویم اناخ که مالکیت تازیخی آن برای گراش بماند . جای می خواهیم کسانی که اسم گراش در زمان وتاریخ منطقه بالا یرده اند استفاده کنیم می توانیم از اسامی مثل دواشی .فتحعلیخان .زادان خان .مشکال عوض (استوار) .حاج شیخ احمد انصاری(البته اسم آخری باید با اجازه خودشان باشد) گاهی لازم است از اسم خیرین بزرگ استفاده کرد .مثلا حاج اسدالله .جاج شیخ احمد .دواشی . گاهی اولین ها مهم هستند .مثلا دکتر بیات .یا سینایی(اولین معلم مدرسه مدرن) یا خانم اقتداری برای مدرسه دخترانه . گاهی برای پاسداری از یک اسم ومکان خاص مثلا بۀر گال .چک چک. کووند کلات پۀت ( اسمها فارسی نکنیم با لهجه گراش) .البته نامهای پزرگان ایران زمین واسامی با مسمای درخت وگل وطبیعت وامثالهم زیباست اما اگر محلی باشد بهتر است .مثلا احمد اقتداری یا گل یش کری .گل خوری . اسم شهدا جای خود دارد ولی روی دلیل وبرهان خاص یا در سطح و در حوالی خانواده اشان باشد. یعنی جو گیر نشویم وبا متانت وفکر نامگذاری شود .به سن کاکاجی نمی رسد می گویند حوالی سالهای انقلاب مدرسه اسدی که بنام بانی واقفش بوده بنام چهارده معصوم ثغیر داده اند درست است که ما گراشیها به این اسم ارادت داریم ولی جایز نبوده اسم بانی تغیر دهیم .می گویند سالها آن مدرسه در نظام حکومتی پیشین به همین نام اسدی یا دبستان اسدی خوانده می شده .با تغیر این اسم هم نام بانی شاید فراموش شود وهم خاطره پدر بزرگانمان از اولین مدرسه گراش فرامش خواهد شد .مگر مدرسه دینی خان در شیراز تغیر داده اند ؟ نه . به این می گویند جو زدگی وبیفکری. پیشنهاد آخر کاکا برای نام گذاری وانتخاب اسم. یاید درخواستی از علاقمندان شود که برای فلان مکان چه نامی پیشنهاد می کنید و به چه دلیلی . هم کار راحت میشود وهم افکار عمومی بدست خواهد آمد

  9. با تشکر از کمیته نام گذاری و روابط عمومی .امید که سریع تر تابلوها نصب شود که برای آدرس دادن مشکلی نباشد. پیشنهاد می کنم که خیابانی که در آن سه دبیر ریاضی و یک دبیر ادبیات ساکن هستند به نام ” خیام ” نام گذاری شود که هم ریاضی دان بود و هم ادیب. برای پارک هم نامی هماهنگ با نام شهرک باشد مثلا : “قلم ” ، ” کتاب” ، ” دانش ” و ” فرهنگ “

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 نظر
scroll to top