گریشنا: چهاردهم تا بیست‌وپنجم آبان ماه به عنوان «دهه ایمنی راه‌ها و مسئولیت‌های ما» نامگذاری شده است. روابط عمومی اداره راه وشهرسازی شهرستان گراش،به همین بهانه، یادداشتی را در این زمینه برای گریشنا ارسال کرده است.

روابط عمومی اداره‌ی راه و شهرسازی گراش؛ با توجه به اهمیت و ابعاد گسترده‌ی تلفات ناشی از تصادفات و سوانح رانندگی و لزوم کاهش این اتفاقات و آگاهی بخشی کاربران جاده‌ای به مقوله ایمنی و اجرای قوانین مربوط، چهاردهم تا بیست‌و پنجم آبان، از سوی کمیسیون ایمنی راه‌های کشور به عنوان«دهه ایمنی راه‌ها و مسئولیت‌های ما» نامگذاری شده که محور فعالیت‌های این دهه بر فرهنگ‌سازی، آموزش و آگاه‌سازی عموم جامعه پایه‌ریزی شده است.

بر این اساس، هر روز از این دهه نیز با یک عناوینی مشخص شده است. چهاردهم آبان ماه؛ فرهنگ عمومی و ایمنی، پانزدهم؛ امداد و نجات در راه، شانزدهم؛ آموزه‌های دینی و ایمنی، هفدهم؛ سفر سالم با وسایل حمل و نقل عمومی، هیجدهم؛ راه و خودرو ایمن، نوزدهم؛ دانش‌آموزان و ایمنی، بیستم؛ مشارکت مدنی و ایمنی، بیست‌ویکم؛ عابران پیاده و ایمنی، بیست‌ودوم؛ موتورسیکلت‌سواری ایمن، بیست‌وسوم، خانواده و ایمنی، بیست‌وچهارم؛ بهداشت جسم و روان ایمنی، بیست‌وپنجم؛یادمان قربانیان سوانح رانندگی از جمله عناوین تعیین شده برای این دهه محسوب می‌شود.

indexسال گذشته ۱۷۹۹۴ نفر در کشور ما بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده اند. ۷۲ درصد از جان باختگان حوادث رانندگی، در راه‌های برون شهری جان خود را از دست داده‌اند و این در حالی است که کمتر از ۵۰ درصد تصادفات در راه‌های برون شهری رخ می‌دهد و این یعنی تصادفات در راه‌های برون شهری از شدت بالاتری برخوردار است.

عامل« ضربه به سر» دلیل اصلی فوت بیش از ۵۸ درصد از جان باختگان تصادفات جاده‌ای بوده است که علت اصلی آن عدم استفاده از کمربند ایمنی یا کلاه ایمنی می‌باشد.

سهم خودروهای سواری در تلفات جاده‌ای، بیش از ۵۰ درصد بوده است، در حالی که سهم اتوبوس‌های مسافربری در تصادفات کمتر از سهم خودروهای سواری و فقط ۱/۵درصد را شامل می‌شود.

بی‌تردید بالا رفتن ضریب ایمنی راه‌ها و کاهش موثر تلفات و خسارات رانندگی در کشور در گرو همکاری تمامی نهادهای ذیربط و عموم مردم می‌باشد.

ضرورت فرهنگ‌سازی و رعایت مقررات توسط رانندگان زمانی نمایان‌تر می‌شود که آمارها حاکی از آن است که بیش از ۷۵ درصد تلفات جاده‌ای مربوط به خطاهای «عامل انسانی» است.

اما این موضوع هیچگاه توجیهی برای کار متولیان امر در حوزه ایمنی راه نبوده و می‌بایست، با اعمال تمهیداتی آمارتلفات را تا حد امکان کاهش داده و این مهم از مطالبات جدی رهبر معظم انقلاب نیز می‌باشد.

بر ما لازم است که ودیعه‌ی گرانبهایی را که خداوند در قالب جان به ما و دیگران عنایت فرموده را بر اثر بی احتیاطی عامدانه به خصوص در تخلفات رانندگی به خطر نیندازیم و یادمان باشد زندگی دکمه بازگشت ندارد.