بستن

ده روز به جاده ایمن فکر کن

گریشنا: چهاردهم تا بیست‌وپنجم آبان ماه به عنوان «دهه ایمنی راه‌ها و مسئولیت‌های ما» نامگذاری شده است. روابط عمومی اداره راه وشهرسازی شهرستان گراش،به همین بهانه، یادداشتی را در این زمینه برای گریشنا ارسال کرده است.

روابط عمومی اداره‌ی راه و شهرسازی گراش؛ با توجه به اهمیت و ابعاد گسترده‌ی تلفات ناشی از تصادفات و سوانح رانندگی و لزوم کاهش این اتفاقات و آگاهی بخشی کاربران جاده‌ای به مقوله ایمنی و اجرای قوانین مربوط، چهاردهم تا بیست‌و پنجم آبان، از سوی کمیسیون ایمنی راه‌های کشور به عنوان«دهه ایمنی راه‌ها و مسئولیت‌های ما» نامگذاری شده که محور فعالیت‌های این دهه بر فرهنگ‌سازی، آموزش و آگاه‌سازی عموم جامعه پایه‌ریزی شده است.

بر این اساس، هر روز از این دهه نیز با یک عناوینی مشخص شده است. چهاردهم آبان ماه؛ فرهنگ عمومی و ایمنی، پانزدهم؛ امداد و نجات در راه، شانزدهم؛ آموزه‌های دینی و ایمنی، هفدهم؛ سفر سالم با وسایل حمل و نقل عمومی، هیجدهم؛ راه و خودرو ایمن، نوزدهم؛ دانش‌آموزان و ایمنی، بیستم؛ مشارکت مدنی و ایمنی، بیست‌ویکم؛ عابران پیاده و ایمنی، بیست‌ودوم؛ موتورسیکلت‌سواری ایمن، بیست‌وسوم، خانواده و ایمنی، بیست‌وچهارم؛ بهداشت جسم و روان ایمنی، بیست‌وپنجم؛یادمان قربانیان سوانح رانندگی از جمله عناوین تعیین شده برای این دهه محسوب می‌شود.

indexسال گذشته ۱۷۹۹۴ نفر در کشور ما بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده اند. ۷۲ درصد از جان باختگان حوادث رانندگی، در راه‌های برون شهری جان خود را از دست داده‌اند و این در حالی است که کمتر از ۵۰ درصد تصادفات در راه‌های برون شهری رخ می‌دهد و این یعنی تصادفات در راه‌های برون شهری از شدت بالاتری برخوردار است.

عامل« ضربه به سر» دلیل اصلی فوت بیش از ۵۸ درصد از جان باختگان تصادفات جاده‌ای بوده است که علت اصلی آن عدم استفاده از کمربند ایمنی یا کلاه ایمنی می‌باشد.

سهم خودروهای سواری در تلفات جاده‌ای، بیش از ۵۰ درصد بوده است، در حالی که سهم اتوبوس‌های مسافربری در تصادفات کمتر از سهم خودروهای سواری و فقط ۱/۵درصد را شامل می‌شود.

بی‌تردید بالا رفتن ضریب ایمنی راه‌ها و کاهش موثر تلفات و خسارات رانندگی در کشور در گرو همکاری تمامی نهادهای ذیربط و عموم مردم می‌باشد.

ضرورت فرهنگ‌سازی و رعایت مقررات توسط رانندگان زمانی نمایان‌تر می‌شود که آمارها حاکی از آن است که بیش از ۷۵ درصد تلفات جاده‌ای مربوط به خطاهای «عامل انسانی» است.

اما این موضوع هیچگاه توجیهی برای کار متولیان امر در حوزه ایمنی راه نبوده و می‌بایست، با اعمال تمهیداتی آمارتلفات را تا حد امکان کاهش داده و این مهم از مطالبات جدی رهبر معظم انقلاب نیز می‌باشد.

بر ما لازم است که ودیعه‌ی گرانبهایی را که خداوند در قالب جان به ما و دیگران عنایت فرموده را بر اثر بی احتیاطی عامدانه به خصوص در تخلفات رانندگی به خطر نیندازیم و یادمان باشد زندگی دکمه بازگشت ندارد.

14 نظر

  1. متاسفانه اکثر این تصادفات و سوانح دلخراشی که در پی آن به وقوع میفتد بدلیل عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از جانب رانندگان هستش کما اینکه خرابی و نامرغوب بودن آسفالت جاده ها و عدم ایمنی مناسب خودرو های ساخت داخل هم کم بی تقصیر نیستند ولی با این حال از تمام نهادها و ارگان هایی که در جهت کاهش اینگونه حوادث انسانی دارن به صورت شبانه روز تلاش میکنند سپاسگذارم..

  2. میگم دو وجب دیگه ازاون یک کیلومترواندی بین پلیس راه تاشهرآسفالت شده،آقای مهرابی عزیزنمیخوان دوباره یه بنردوکیلومتری درمدح وثنای رییس اداره کلشون بنویسن؟
    آقاازماگفتن.یوقت حضرت والاازتون دلگیرنشن که خدایی نکرده،خدایی نکرده،خدایی نکرده امسال شماروبهمراه دههانفردیگه بعنوان مدیرنمونه معرفی نکنن.
    جناب مهرابی،برادر،بزرگوار.
    آیاگذرحضرتعالی به شرق،شمال وغرب لارافتاده تاببینیدچه جاده های عریض وطویلی آنهم درمحدوده شهربعنوان کمربندی ولی بابودجه این اداره کل کشیده شده؟
    آیاگذرتان به جاده لار–بستک افتاده تاببینیداین اداره کل داره چه هزینه ای میکنه ولی برای جاده چک چک بودجه نداره؟
    آیاشمامیتوانیدبه مردم بگوییدبودجه سالیانه اداره راه وشهرسازی گراش چقدرودرمقابل اداره مشابه درلارچقدرهست؟
    آیاشمامیتوانیدبگوییدکه دردوران ریاست حضرتعالی چنددرصدازمجموع بودجه های این اداره کل صرف محدوده خدماتی حضرتعالی شده ودرمقابل چنددرصدحتی درخودشهرلارمصرف شده؟
    آیادرلاربرای صدهاکیلومترجاده وصدهاطرح عمرانی حتی یک بنرجهت تشکرزده شد؟
    آیااین طرح بسیاربسیارعظیم یک کیلومتری بین گراش ارزش چندبنربااون درازاوپهناروداشت؟
    آیااین طرح بسیارعظیم چندوجبی حکم آبنباتی که دست بچه ای میدن تاباهاش سرگرم شه وبه چیزهای مهمتری فکرنکنه روواسه شما نخواهدداشت؟
    ذاتااکثرمدیران وروسای ادارات گراش ناتوانی خوددرجذب اعتبارات دولتی وبنحوی سوء مدیریت خودرابعهده خیرین میاندازن امادراین میان خیر راه سازنشنیده بودیم که حضرتعالی درکشمکش درجهت معرفی این پدیده نادربه کشورهستین که البته شایدوشایدبیربط به مدیرنمونه شناخته شدن نباشد.راستی اون دههانفردیگه که همزمان باشمابعنوان مدیرنمونه شناخته شدن نیزبهمین دلیل بود؟
    راستی دلیل باریک شدن یکدفعه ای این جاده یاآزادرااااه یک کیلومتری درابتدای محدوده گراش چیست؟آیابرای تثبیت محدوده این دوشهرهست یادلیلی غیرمنطقی دارد؟
    اصلاآیانمیشدچندمتردیگه ازاون کوه روبرداشت وجاده رومستقیم کرد؟

    باورکنیدمابرای حضرتعالی وبخصوص خانواده بسیارشخیص وفرهنگیتان احترامی خاص قایل بوده وهستیم ولی برادرمن آیافکرنمیکنیدبااین اغماضهادرحق مردم ستمی خاموش مرتکب میشوید؟

  3. بنر نوشتند
    حالا مگه چی شده بود
    ۱۰۰ متر اسفالت کردن
    مگه وظیفشون نبود
    چرا از بیت المال خرج نوشتن بنر میکنیم اونم به صورت هماهنگ همه شهرهای زیر نظر اداره کل راه و ترابری لار
    واقعا مردم را چی فرض کردیم

  4. جالبه مواردی مطرح میشه که از پایه دروغه مثلا کی مهرابی واسه بالاسریش بنز زده که ما ندیدیم،
    مگه بودجه اداره کل میده که مثلا درصد گراش کمترباشه. یه تحقیق کنین میفهمین که بودجه به فرمانداری ها داده میشه و فرمانداری تقسیم میکنه،
    ضمنا بودجه فرمانداری لار چن برابر گراشه و….
    بقیه موارد خیلی من وارد نیستم برید از مهرابی خودش بپرسین
    چرت و پرت گفتن عاقبتی نداره

  5. این بنری که میگید نوشتن کجاست؟
    یه عکس ازش بگیرین بیارین ماهم ببینیم.
    نکنه ما کوریم یا شما جایی غیر از گراش زندگی میکنین.
    دروغی بگید که بشه باور کرد

  6. اقای محسنی بنر به این بزرگی کنار اداره برق نصب بود ندیدی؟!!!!!!!!!!!!!!
    عینک بدم خدمتت…….

  7. جهت اطلاع بنر کنار اداره برق که توسط شهرداری گراش و هیات امنا راه و شهرسازی گراش نصب شده بود،
    برو خر شهرداری رو بچسب نه اداره راه ر شهرسازی.
    نکنه تمام قضاوتهات هم همینطوری بوده

  8. علی مغازه دار بودجه گراش چقدره که مثلا تو لار خرج شده، بگید مردم هم متوجه بشن،
    راستی گریشنا چرا نظرات رو گزینشی میزنی؟؟؟؟؟؟!!!!!!!
    نظرو منو پاک نکن لطفا

  9. بودجه گراش خیلی بیشتر از اینهاء الان سال۹۳اصلا اداره راه و شهرسازی توگراش کاری انجام نداده!!
    ولی ببین تو لار چه کارهایی داره انجام میشه بلوار ها اسفالتها حتی روشنایی بلوارهای جدیدالاحداث هم راه و شهرسازی انجام داده.
    توگراش حتی۱۰۰متر هم اسفالت نشده.
    این ضعف راه و شهرسازی گراشه

نظرات غیر فعال

14 نظر
scroll to top