درج خبری با عنوان «درآمد سالانه شهرداری گراش به ۸ میلیارد تومان رسید» با بازتاب‌های گوناگونی در بخش دیدگاه‌های سایت روبه‌رو شد. روابط عمومی شهرداری گراش در توضیحی با ابهامات مطرح شده همشهریان پاسخ داده است.

Shahrdari Gerash 1390

با سلام و عرض احترام به همه ی همشهریان عزیز

خوشحالیم که این قدر مسائل شهر برای عزیزان اهمیت دارد و مشتاقانه پیگیر ریزترین مسائل شهر خود هستند.

برخود لازم دانستیم جهت رفع برخی سوء تفاهم‌ها که در صحبت‌های برخی عزیزان وجود داشت گزارشی ارائه نماییم.

در ابتدا لازم است تعریفی مختصر از شهرداری ارائه دهیم: شهرداری یک موسسه غیر انتفاعی است که بالغ بر ۹۸ درصد خودگردان بوده و از محل دریافت عوارض قانونی از شهروندان بایستی اعتبارات پیش‌بینی شده را تأمین کند و به شهروندان خدمات ارائه نماید و فقط  حدود ۲ درصد کمک دولتی به شهرداری‌ها پرداخت می‌شود.

در قدم اول اخذ هرگونه عوارض و هزینه بابت فعالیت‌های عمرانی نظیر ساخت و ساز و غیره برابر قانون است، و شهرداری حق دریافت عوارض بیشتر را ندارد و تا به حال نگرفته است. آنچه که سالیانه اضافه می‌گردد با توجه به تورم سالیانه و افزایش قیمت مصالح و هزینه‌های خدماتی، عمرانی و جاری است و بر اساس پیشنهاد شهرداری و مصوبات شورای اسلامی شهر و تأیید  استانداری می‌باشد؛ لذا شهرداری تنها عامل اجرای آن است و نه قانون‌گذار.

با این حساب در خصوص دریافت عوارض، شهرداری موظف است برابر قانون عوارض دریافت نماید و نه بیشتر. اما در مواردی خاص که تخطی از قانون توسط یک شهروند صورت می گیرد،  فرد به کمیسیون‌های مربوطه ارجاع داده می‌شود که نمایندگان دولت و دستگاه قانون‌گذار رأی صادر می‌کنند. لذا دوست عزیزی که به اخذ جریمه سنگین از اضافه بر زیر بنا اعتراض داشتند، در نظر داشته باشند که جریمه‌ی اضافه بر زیربنا در کمیسیون ماده ۱۰۰ بررسی می‌شود و این کمیسیون متشکل است از نماینده‌ی فرمانداری، نماینده دادگستری و نماینده شورا و شهرداری، که نماینده‌ی شهرداری در مصوبات این کمیسیون حق رای ندارد . لذا شهرداری به هیچ عنوان قادر نیست در حق کسی اجحاف کند و اضافه بر موارد قانونی دریافت نماید.

شهروند محترم دیگری به نحوه ی تفکیک اراضی اعتراض داشتند. در پاسخ به ایشان بایستی عرض کنیم که مطابق قانون اصلاح ماده ۱۰۱ قانون شهرداری مصوب مجلس شورای اسلامی، شهرداری حق آن را دارد تا ۵۰ درصد زمین را مالک شود و آن هم جهت ارزش افزوده ملک، معبر و ارائه خدمات به شهرک است و از طرفی دیگر شهرداری از محل این درآمد تا حدودی هزینه‌های زمین‌های تفکیکی را تامین می‌نماید و برای همان زمین‌ها هزینه می‌کند. هزینه‌هایی شامل خیابان‌کشی، لبه‌گذاری، زیرسازی و آسفالت خیابان‌های اصلی و چنان که می‌بینید در شهرک‌های عظیمی، راهپیما، حاجی‌پور و… این اقدامات صورت گرفته است و باعث رونق ساخت و ساز در شهرک‌ها و جلوگیری از مشکلات در آینده شده است.

 اما در بحث مصرف بودجه های جذب شده در شهر گراش و عدم شفاف‌سازی نحوه‌ی مصرف بودجه و حیف و میل آن، خدمت شهروندان عزیز عنوان کنیم که ریزترین جرئیات پروژه‌های اجرا شده و هزینه‌های انجام گرفته در چند نوبت از سوی مسئولین شهرداری و شورای اسلامی شهر و  بازرسان استانداری و دستگاه های زیربط بررسی و کنترل می گردد و لازم به ذکر است که به‌حمدالله شهرداری گراش در تمام این مدت کوچک‌ترین مشکلی در این زمینه نداشته و نخواهد داشت و همیشه شهرداری گراش در مجموع شهرداری‌های استان یکی از شهرداری‌های نمونه بوده است. با این حال شهرداری و شورای شهر آمادگی کامل دارد، هر گونه اطلاعات لازم را در اختیار شهروندان قرار دهد‌. همان‌گونه که  پیش از این در سایت، روزنامه، بنر، بیلبوردها و بروشورها (و نشریه شهر ما گراش) این اطلاعات در اختیار عموم قرار گرفته است.

لذا بیایید واقع‌بین باشیم. بودجه هشت و نیم میلیارد تومانی امسال از نظر ارزش کارکردی معادل یک میلیارد تومان سال ۸۵ هم نیست، ولی آیا پروژه‌های عمرانی که سالیانه اجرا می شود برابر سال ۸۵ و یا سال‌های قبل است؟ قضاوت باشما شهروند عزیز. به عنوان مثال احداث پارک لاله با مساحت ۵۰۰۰ متر مربع بالغ بر ۳۵۰ میلیون تومان فقط هزینه کارهای عمرانی بوده است و این در حالی است که حتی قیمت‌های اجرایی این شهرداری نیز از کل شهرستان‌ها پایین‌تر (با حداقل قیمت) می‌باشد. و این تنها یکی از پروژه‌های پرخرج شهر می‌باشد.  و یا قیمت تمام شده یک متر مربع قیرپاشی، لبه گذاری و آسفالت بالغ بر ۴۰ هزار تومان است، در حالی که همین متراژ در سال ۸۵ حدود ۴ هزار تومان بوده است؛ و این بدان معنی است که درست است بودجه‌ی پیش‌بینی در حال افزایش است، اما هزینه‌ی خرید مصالح و دستمزدها نیز به مراتب، همراه با تورم، گران‌تر شده و این کار را سخت می‌کند. با این حال شهرداری گراش عملیات‌های عمرانی خود را نه تنها متوقف نکرده بلکه بیشتر از سال‌های قبل، پروژه‌های عمرانی در دست احداث دارد که به زودی از طریق نصب بنر و سایت به اطلاع عموم خواهیم رساند.

در آخر این که شهرداری گراش در تلاش است فارغ از هرگونه مسائل محله ای و منطقه ای، در جای جای این شهر پروژه های عمرانی خود را به انجام برساند و در هر کجا که امکان آن وجود داشته است، این اقدامات صورت گرفته است. بر همین اساس شهرداری با مصوبات شورا اولویت را بر استفاده عموم از خدمات و پروژه های عمرانی در نظر می گیرد. ورودی های شهر، پارک ها، زیباسازی و فضاسازی محل های عمومی، فضای سبز،  خیابان‌ها، معابر و کوچه ها و … از جمله مواردی هستند که منفعت عموم را در پی دارد. لذا این مجموعه در تلاش است تا آنها را در اولویت قرار دهد تا همه شهروندان گرامی بتوانند از این خدمات به نحو احسن و یکسان استفاده کنند.

مطمئن باشید هر شخص بدون غرض، به محض ورود به گراش اولین مسئله‌ای که به ذهنش خطور می کند، تحسین شهرداری گراش است و این مورد را در نظر شهرهای مجاور هم نسبت به گراش می‌توان دید. سخن آخر این که عزیزان، اگر در شهرداری سوءاستفاده‌ای صورت می‌گرفت، این همه درآمد جذب نمی‌شد و مطمئنا درآمدها به جای واریز به حساب شهرداری به حساب افراد منتقل می‌شد. این درآمد خود بزرگ‌ترین گواه بر عدم سوءاستفاده شهرداری می‌باشد و افتخار شهردار و پرسنل شهرداری خدمت‌گزاری به مردم عزیز و بدون غرض شهر گراش می‌باشد.

و السلام من التبع الهدی