بستن

رویش دوباره بوستان لاله

گریشنا: بوستان لاله یکی از قدیمی‌ترین بوستان‌های شهر گراش بعد از نوسازی در روز درختکاری بازگشایی شد.

به گزارش خبرنگار گریشنا صبح روز پنجشنبه ۱۵ اسفندماه همزمان با روز درختکاری بوستان لاله گراش پس از چند ماه عملیات عمرانی بازگشایی شد. مراسم بازگشایی بوستان لاله با حضور مردم و جمعی از مسئولین برگزار شد.

به نوشته سایت شهرداری مهندس عسکری زاده مسئول فضای سبز شهرداری گراش نیز در خصوص فضای سبز این پارک می گوید:«بخشی از فضای سبز قدیمی پارک نظیر نخل‌ها و درختان قدیمی پارک را حفظ کردیم و چمن‌کاری و گلکاری آن ادامه دارد و در روز درختکاری درختان بیشتری به پارک اضافه شده است.»

همچنین در سایت شهرداری آمده است که؛در مراسم افتتاح این پارک حجه الاسلام حسینی امام جمعه شهر گراش سخنرانی کردند و در ادامه مهرابی نائب رئیس شورای اسلامی شهر گراش از پارک لاله به عنوان وعده‌های انجام شده‌ی شورای چهارم یاد کردند و آماده سازی این پارک را مرهون تلاش‌های بی وقفه‌ی همه ی زحمتکشان شهر دانستند. در آخر مهندس قائدی شهردار گراش ضمن تقدیر و تشکر از همدلی و همکاری شورای چهارم و دیگر ارگان‌ها و نهادهای مرتبط و همچنین تقدیر و تشکر از حضور چشمگیر مردم و مسئولین در مراسم افتتاح پارک لاله، به بیان جزئیات اجرای طرح پرداخت.

و سرانجام روبان افتتاح توسط امام جمعه، دکتر حسنی رئیس شورای اسلامی شهر گراش و مهندس قائدی شهردار گراش بریده شد و شهردار ضمن معرفی بخش‌های مختلف پارک جزئیات تکمیلی پروژه را برای حاضران تشریح کرد.در آخرین مرحله از مراسم در کنار بسیج فرهنگی خواهران و به منظور گرامیداشت یاد و خاطره‌ی شهدای زن شهرستان گراش بانوان شهید معصومه بندی، فاطمه نساء اژدهایی،اعظم بندی، نورسته خواجی، شهناز اژدهایی، نهال‌هایی توسط امام جمعه، رئیس شورای اسلامی شهر ، شهردار گراش، ریاست منابع طبیعی و فرمانده ناحیه مقاومت بسیج گراش کاشته شد

از پارک کودک تا بوستان لاله

این بوستان در گذشته‌ای نه‌چندان دور قبرستانی بوده که به نام‌های «حاج صدره»، «حاج صدرا» و گاه «صدرالدین» خوانده می‌شد و  پیری به نام صدرالدین در آن قرار داشته است. شعر صادق رحمانی درباره تبدیل این قبرستان به بوستان خواندنی است. (+)

به گفته اکرم شمسی مسئول پشین عمران شهرداری این قبرستان در سال ۱۳۵۵ غیرفعال اعلام شد و زمین آن، که مساحتی بالغ بر ۶۰۰۰ مترمربع دارد، در سال ۱۳۵۷ توسط شهردار وقت، آقای نجفی، به فضای سبز اختصاص یافت. نام این پارک را در ابتدا «پارک کودک» بود که بعدها به «پارک لاله» و سپس به «بوستان لاله» تغییر یافت.

یک بار کار بازسازی و دیوارچینی سنگی آن در سال ۱۳۶۳ انجام شد. سال ۱۳۸۳ در دوره شهرداری حسین مهروری این پارک دوباره کاملاً تخریب و بازسازی شد. شکل جدید باغچه‌ها، کاشت درختان جدید، نمای ورودی با روشنایی‌های رنگی، سنگ‌فرش پیاده‌رو، و بازار میوه‌ی کوچک کنار پارک همگی نتیجه این بازسازی بودند. ساختمان کوچکی در یک گوشه پارک قرار دارد که محل بسیج فرهنگی خواهران است و در طرح اولیه قرار بود در محل آن یک کتابخانه احداث شود.

از اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۱ عملیات تخریب بوستان لاله و بازسازی آن برای سومین بار آغاز شد. در نقشه جدید دیواره‌های کناری کاملا برداشته شده است و حرکت بین سطح‌ها به وسیله پله انجام می‌شود. (نقشه در گریشنا) فضای سبز، سکوی نمایش خیابانی، آبنما، رودخانه مصنوعی، زمین بازی، قلعه کودکان، آلاچیق، سرویس بهداشتی و نقاشی دیواری از جمله طرح‌های اجرا شده در بوستان است. با پیگیری حقوقی و شکایت اداره اوقاف و امور خیریه عملیات بازسازی بوستان لاله تا خردادماه ۱۳۹۲ متوقف ماند. اکنون بعد از گذشت نزدیک به دو سال بوستان لاله در روز درختکاری دوباره برای استفاده عموم بازگشایی شد.

bostan lalh5

bostan lalh2

 

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

10 نظر

  1. سلام…واقعا خسته نباشید خیلی زیباست….کاش ساختمان اجر نماهه خراب میشد ودوچندان میشد زیبایی ان…میدونم سپاه موافقت نکرده ولی اگه شخصی بود بازم مسولین از کنارش میگذشتن!!!!!!!!!!!”” ولی بازم دستون درد نکنه زیبا بود بخاطر همین گفتم که نگن مردم از اوضاع بی خبرن……

  2. منم تبریک میگم بابت این فضای قشنگی که میگین ساختن و آدم رو یاد مشهد میندازه. ولی مسئولین اینو بدونن که مردم به امنیت جانی بیشتر از زیبایی نیاز دارن و اگه مسئولین وقت کردن به ایمن‏سازی دستگاه‏های پارک روبروی بیمارستان هم فکر کنند.

  3. منم به نوبه‏ی خودم از شورای شهر و شهرداری تشکر می‏کنم. منم با نظر سارا موافقم و خدا کنه قبل از اینکه اتفاقی بیفته و بعد بخوایم دنبال مقصر بگردیم که آیا شورا مقصره یا شهرداری یا والدین یا اداره استاندارد، مسئولین از حادثه احتمالی پیشگیری کنند.

  4. ای کاش اولا شورا پبگیرساخت مسجد در مسکن مهر هم بود تا مردم ازخواندن نمازجماعت محروم نبودند.و.دوما پارک مسکن مهرهم سروسمانی می گرفت

    1. یعنی واقعا شورا باید تو فکر ساخت مسجد هم باشه؟

      معمولا همه وسیله نقلیه دارند، یکم با وسیله نقلیه و حتی پیاده هم میشه رفت تو کمربندی و تو مسجد نماز خواند، قرار نیست هر مسجدی کنار خونه باشه.

  5. با تشکر از شهرداری و شورای شهر.

    قابل توجه شهرداری و شورا، چرا این پارک که در وسط شهر قرار داره جایی برای پارک اتومبیل اختصاص داده نشده، میشد دو طرف این پارک به عرض ۲ متر رو به عنوان پارکنیگی زیبا هم برای خود بوستان و هم برای شهر در نظر گرفت.
    امیدوارم شهرداری و شورا به فکر پارکنیگ برای شهر باشه، و ساختمان‌های تجاری و مسکونی تو شهر که بدون پارکینگ هستن و ساخته میشن و قراره در آینده ساخته بشن اجازه ساخت داده نشود.

  6. سلام
    بابت این پارک ممنون ولی پارک میتواند محله ای باشد و نیازی نیست حتما قبرستون قدیمی رو تبدیلش کنیم به پارک منظورم اینه که پارک جز اولویت های ضروری نیست در صورتی که شهر نیاز شدید و ضروری به پارکینگ داره اخه هیچ جایی واسه ی پارک در مرکز شهر نیست!!
    خود اقایون شهرداری گاهی غروب از خونه خودشون واسه خرید از داخل شهر گاهی به مغازه سرنزدند تا بفهمند واقعا جایی واسه پارک وجود نداره!!!
    من نمیگم کاملا بوستان لاله رو تبدیلش کنین به پارکینگ ولی حداقل میشد زمین پشتی که به کوچه بالایی وصل میشه (قسمتی از زمین)رو تبدیلش کنن به پارکینگ!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 نظر
scroll to top