بستن

مهدی دهرامی دکترای ادبیات فارسی گرفت

گریشنا: مهدی دهرامی، دکترای زبان و ادبیات فارسی، نوید چاپ رساله‌ی دکترایش را در آینده‌ای نزدیک می‌دهد.

Dehrami2دکتر دهرامی ۲۱ بهمن‌ماه ۹۲ از رساله‌ی دکترایش با عنوان «بررسی عناصر موثر در انسجام شعر معاصر» در دانشگاه اراک دفاع کرد و با درجه‌ی عالی و نمره‌ی ۱۹.۸۷ پذیرفته شد؛ که تاکنون بالاترین نمره‌ای بوده است که در این دانشگاه به رساله‌های دکترای این رشته داده شده است.

دهرامی درباره‌ی موضوع رساله‌اش اینگونه توضیح می‌دهد: «تلاش کردم عناصری که کیفیت به‌هم‌پیوستگی و انسجام را به شعر شاعران مطرح معاصر، مثل نیما، اخوان، شاملو و فروغ، می‌بخشند، با روش استقرایی دسته‌بندی و مطرح کنم. بعد از مرور تاریخچه‌ی نقد ادبی از ارسطو تا دوران مدرن، و همچنین مرور نظریات بلاغی و نظریات نیما در مورد شعر نو، این عناصر منسجم‌کننده را در ۵ محور بررسی کردم که شامل محورهای معنوی، موسیقایی، زبانی، روایی و تصویری است. هر کدام از این محورها دارای مولفه‌هایی هستند که با هم و با مولفه‌های محورهای دیگر در ارتباط‌اند، و همین کیفیت، انسجام و پیوستگی را در شعر به وجود می‌آورد.»

دکتر دهرامی می‌گوید تصمیم برای چاپ این رساله به صورت کتاب را بر اساس نظر استاد راهنما و داور رساله‌اش گرفته است: «نظر اساتیدم این بود که چون روش استقرایی است، می‌توان از آن روش برای تحلیل و بررسی شعرها و شاعران دیگر نیز استفاده کرد. امیدوارم بتوانم تا سال آینده این کتاب را به چاپ برسانم.»

مهدی دهرامی متولد بهمن ۶۱ در گراش است. او مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشدش را در رشته‌ی زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه‌های بندرعباس و زاهدان گرفته است، و اکنون بعد از کسب مدرک دکترای این رشته از دانشگاه اراک، عضو هیات علمی دانشگاه کرمان خواهد شد.

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

5 نظر

  1. بنام خدا:
    با سلام و با تشکر از انعکاس این خبر مسرت بخش و افتخار آفرین. آقای دکتر دهرامی، کسب درجه دکترا بشما و خانواده محترمتان و مردم خوب و مهربان شهرستان گراش تبریک عرض می کنم. امیدوارم در زندگی موفق و موید باشید و الگوئی باشید برای آینده سازان گراش و ایران عزیز. متاسفانه خیلی از جوانها را نمی شناسم (یکی از بدی های دور بودن از زادگاه بمدت طولانی) ولی با شنیدن موفقیت تک تک شما ها خوشحال می شوم و امیدوارم در آینده شاهد خبر های خوب دیگری باشیم.

  2. سلام خدمت مهدی دهرامی . ماشالله . از این خبر واقعا خوشحال شدم . یاد دوران پبش دانشگاهی بخیر .قلبا خوشحال شدم . مرحبا
    دوست شما .محسن مقدسی

  3. با سلام
    کسب افتخار دریافت دانشنامه دکترا و ورود به جمع متخصصین رشته ادبیات را به دوست گرامی، ادیب فاضل و همکلاسی دانشمندم جناب آقای دکتر دهرامی تبریک عرض می کنم و آرزومندم در آینده شاهد تلاش های علمی و ارزشمند این بزرگوار باشم.
    با تشکر
    علی اکبر کمالی نهاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 نظر
scroll to top