بستن

بدر نینوا:‌ خانه‌ای برای معلولین کم‌توان ذهنی

گریشنا: مرکز توانبخشی بدرنینوا فعالیت مجدد خود را با ارائه خدمات به معلولان بالای ۱۴ سال آغاز کرد. این مرکز با حضور مدیرکل بهزیستی فارس به مناسبت روز جهانی معلولین افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار گریشنا مجتمع توان‌بخشی بدر نینوا سیزدهم آذر ماه با حضور عبدالحمید کشاورز مدیر کل سازمان بهزیستی استان و مدیران ستادی و روسای ادارات بهزیستی شهرستان‌های استان فارس، شانزده سال پس از گرفتن مجوز برای راه‌اندازی، مجددا افتتاح شد.

 سال ۷۵ بعد از موافقت و گرفتن مجوز برای راه‌اندازی مجتمع خدمات توان‌بخشی و آموزشی کم توانان ذهنی این مجتمع با مساحت دو‌هزار و ششصد متر مربع زمین و هزار و دویست متر زیر‌بنا شامل خوابگاه، کارگاه‌های آموزشی، فیزیوتراپی، گفتار‌درمانی، شنوایی‌سنجی، کاردرمانی، مشاوره، در سال ۱۳۷۸ به بهره‌برداری رسید.

 این مرکز توان‌بخشی در ابتدا با تعداد ۱۷ مددجو، کودکان زیر چهارده سال از گراش و شهر‌های اطراف فعالیت خود را در زمینه‌ی آموزش کم‌توانان ذهنی، فیزیوتراپی، مشاوره خانواده، گفتاردرمانی و کاردرمانی شروع کرد و در مدت ده سال فعالیت تعداد حداقل ۲۵ نفر که در مرحله آموزش مقدماتی پیش‌دبستانی بودند ظرف مدت چند سال به آموزشگاه استثنایی منتقل شدند که بعضی از آن‌ها کماکان در حال ادامه تحصیل هستند.

خدمات یاد شده تنها مختص به شهر گراش نبود و از شهر‌ها و روستا‌های همجوار هم پذیرش مددجو داشتند.

در سال ۸۷ به دلیل این که تعداد مددجویان موجود در این مرکز به هشت نفر تقلیل یافت این مرکز موقتا تعطیل و در سال ۸۹ تقاضای تغییر کاربری از روزانه به نگهداری شبانه‌روزی انجام شد تا سرانجام در فروردین ماه ۱۳۹۲ با پذیرش ۱۰ مددجوی دختر بالای ۱۴ سال شروع به کار کرد.

کلیه هزینه‌ها‌ی جاری مجتمع خدمات توان‌بخشی از طریق بانی خیر حاج غلامرضا غفاری و یارانه‌ی حمایتی که از سوی سازمان بهزیستی استان پرداخت شده است، حاج غلامرضا غفاری خیر گراشی برای راه‌اندازی این مجموعه شبانه‌روزی تاکنون هفت میلیارد ریال هزینه کرد. بخشی از این مجتمع در حال حاضر در اختیار اداره بهزیستی شهرستان قرار دارد.

در طول مدت ده سال فعالیت این مجتمع هیچ‌گونه هزینه‌ای بابت ارائه‌ی خدمات از مددجویان و خانواده‌ی آن‌ها دریافت نشده است.

در حال حاضر یازده نفر مددجو در این مرکز به صورت شبانه‌روزی نگهداری می‌شوندکه همه از شهرهای اطراف هستند و قرار است در روز‌های آتی سه گراشی نیز پذیرفته شوند، ظرفیت پذیرش مددجوی این مرکز توان‌بخشی پنجاه نفر است که تا یکصد نفر هم قابل افزایش است.

این مرکز با مسئولیت جعفر رسولی‌نژاد به صورت هیات امنایی اداره می‌شود و مدیر فنی این مجتمع نیز سمیه پیش‌دست است.

در مراسم افتتاح این مرکز بعد از سخنرانی کوتاه جعفر رسولی‌نژاد،  عبدالحمید کشاورز مدیر کل بهزیستی استان فارس سخنرانی کرد و از مدیران ادارات بهزیستی دیگر شهرستان‌ها خواست تا نسبت به ساخت این‌چنین مراکز‌ی اقدام کنند. بعد از اتمام برنامه مسئولین و حاضرین در این مراسم از این مجتمع بازدید کردند.

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

2 نظر

  1. سلام به مدیر لایق و همکاران سایت گریشنا 
    جا دارد با عنایت به  روز ۱۶ آذر ماه روز دانشجو ویژه نامه ای را برای این قشر آینده کشور مطالبی را در خصوص  ” چگونگی نامگذاری این روز و اتفاقات و رخ داد های این روز ”  ووظیفه و مسیولیت خطیر دانشجویان عزیز در اداره امور جامعه خصوصا شهرمان را بنویسید 
    فردا را  ( ۱۶ آذر ) بعنوان روز دانشجو   به  آینده سازان کشور خصوصا دانشجویان شهر و شهرستان تبریک و تهنیت عرض مینمایم
    با احترام : علی اصغر خاکبیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top