بستن

انتصاب انصاری به ریاست دادگاه گراش

گریشنا: مراسم تودیع و معارفه رئیس دادگاه عمومی گراش ساعت ۱۰:۴۵ دقیقه امروز چهارشنبه، سوم مهر ماه، در سالن دانشکده‌ی علوم پزشکی برگزار شد. صدرالدین الله‌یاری سرپرست دادگاه گراش بعد از شش سال و چند ماه قضاوت در دادگاه عمومی گراش، صندلی قضاوت خود را به محمدرضا انصاری داد. انصاری پیش از این در شهرستان نورآباد ممسنی فعالیت داشته است. نکته‌ای که تعجب حاضرین در سالن را به همراه داشت این بود که در حکم قاضی جدید همچنان از عنوان رییس دادگاه بخش گراش استفاده شده بود.

به گزارش خبرنگار گریشنا، حجج اسلام موسوی، معاون قضایی و رییس کل دادگستری استان و رییس شورای حل اختلاف استان فارس؛ بوستانی، دادستان لارستان؛ موسوی، رئیس دادگستری لارستان؛ غفاری، رییس دادگستری لامرد؛ موسوی، رییس دادگستری داراب؛ لطفی، رییس و دادستان لامرد؛ و تبانی، رییس دادگاه عمومی بخش بیرم در این برنامه حضور داشتند.

دادگاه گراش هنوز دادگاه عمومی بخش است

این مراسم با قرائت قرآن و بزرگداشت یاد و خاطره‌ی شهدا و هفته‌ی دفاع مقدس آغاز شد. الله‌یاری رییس پیشین دادگاه عمومی شهرستان گراش به عنوان اولین سخنران برای انصاری به عنوان رییس جدید دادگاه آرزوی موفقیت کرد و گفت: «از تمام مسئولین که در این مدت پشتیبان حوزه‌ی دادگستری بوده‌اند تشکر می‌کنم.»

او برای ارائه‌ی خلاصه‌ای از عملکرد دادگاه عمومی گراش در این چند سال، سخنان‌اش را این‌گونه شروع کرد: «در سال‌های اخیر که بخش به شهرستان ارتقا یافته و بسیاری از ادارات به تبع این تحول تاسیس شدند، اما این حوزه به لحاظ کمبود کادر قضایی و تجهیزات و ملزومات اداری هنوز به صورت دادگاه عمومی بخش اداره می‌شود. بر همین اساس این حوزه قضایی دارای یک شعبه‌ی عمومی است که تعداد پرونده‌های وارده و مختومه بر اساس میانگین سال جاری در هر ماه ۱۴۰ فقره بوده و موجودی دادگاه اکنون ۱۳۰ فقره است. به منظور کسب آمادگی در زمان تاسیس دادسرا، واحد اجرای احکام به صورت دو بخش کیفری و مدنی تفکیک شده است و تعداد پرونده‌های وارده و مختومه اجرای احکام کیفری در هر ماه ۴۰فقره و موجودی  اجرای احکام کیفری ۱۳۲ فقره است. همچنین تعداد پرونده‌های وارده و مختومه اجرای احکام مدنی در ماه، ۳۰ فقره و موجودی اجرای احکام  مدنی۱۹۴ فقره می‎باشد. این حوزه قضایی دارای دو شعبه‌ی فعال شورای حل اختلاف در مرکز شهرستان و دو شعبه‌ی روستایی در بخش ارد و روستای فداغ است که میانگین تعداد پرونده‌های وارده و مختومه شورا‌ها  در هر ماه در کل ۸۰ فقره و آمار موجودی شورای حل اختلاف مجموعا ۲۲ فقره بوده است.»

امام جمعه گراش: مردم از حقوق قضایی خود بی‌اطلاع هستند

حجت‌الاسلام حسینی امام جمعه‌ی شهرستان، نیز در سخنان کوتاهی با اشاره به سختی و مشکلات کار قضایی اظهار داشت: «یکی از معضلاتی که در شهر وجود دارد، نبود وکلای مجرب و دلسوز است. مردم از حقوق قضایی و شهروندی خود بی‌اطلاع هستند و با بدیهی‌ترین اصول قضایی آشنایی ندارند و این موضوع همکاری و توجه بیشتر مسئواین شهر در بحث معاضدت قضایی و تلاش برای آشنا کردن شهروندان با حقوق قضایی را می‌طلبد.»

کریمی‌فرد فرماندار شهرستان نیز از زحمات چندساله‌ی الله‌یاری تقدیر کرد و به انصاری خوش‌آمد گفت و بیان کرد: «اصلی‌ترین انتظاری که مردم از مسئولین و کارکنان دستگاه قضایی دارند، تامین امنیت قضایی و توسعه و نشر و گسترش عدالت در حوزه قضایی است که می‌تواند نقش مهمی در افزایش و بهبود میزان رضایت‌مندی مردم از نظام جمهوری اسلامی داشته باشد. مردم دادگستری را باید پناهگاه و مشاور امین خود بدانند.» فرماندار نیز با امام جمعه در بحث ترویج دفاتر وکالت هم‌عقیده بود و گفت: «تحقق این موضوع باعث بالا رفتن سطح اطلاع‌رسانی و مشاوره به مردم می‌شود و اگر اطلاع رسانی به مردم در زمینه‌های مختلف صورت بگیرد بخش اعظم مشکلات مردم کاهش پیدا خواهد کرد.»

فرماندار شهرستان همچنین آمادگی خود را برای برگزاری همایش‌های مختلف و کارگاه‌های آموزشی که در زمینه اطلاع‌رسانی به مردم و تنویر افکار عمومی نقش تعیین‌کننده دارد اعلام کرد و گفت: «می‌توان از ظرفیت جلسات شورای تامین شهرستان با مشورت و هم‌فکری در پرونده‌های پیچیده و جرایمی که به طور مکرر در شهرستان اتفاق می‌افتد به شرط محفوظ ماندن نام و اطلاعات محرمانه‌ی افراد بهره گرفت.» او همچنین گفت: «پیش‌گیری از جرایم یکی از موضوعات اصلی دستگاه قضایی است که باید در مورد آن بیشترین توجه و برنامه‌ریزی شود.»

موسوی: رییس دادگاه با ۹ وکیل گراش تعامل داشته باشد

حجت الاسلام موسوی معاون قضایی، رییس کل دادگستری و رییس شورای حل اختلاف استان سخنران بعدی مراسم بود. او گفت: «ارتقای قوه‌ی قضایی به سلامت و کارآمدی قوه است» و سرفصل‌هایی از نامه امیرالمومنین (ع) به مالک اشتر را خواند و در ادامه حرف‌هایش بیان کرد: «علم، اخلاق و تقوا از صفات مهم برای قضاوت است، قاضی باید به مبانی حقوقی و قانونی مسلط باشد و نباید در امور مربوط به قضاوت در تنگنا قرار گیرد و آمادگی دیدن هر چهره و روحیه‌ای را داشته باشد.»

او همچنین پیشنهاد کرد که تمام ادارات به صورت ضابطه‌مند با هم در تعامل باشند تا سطح امنیت ارتقا پیدا کند و در بحث وکالت گفت: «در حوزه قضایی ۹ وکیل وجود دارد، که انصاری به عنوان رییس دادگاه باید برنامه منظمی برای حضور وکلا در دادگستری و ارائه خدمات حقوقی و قضایی به مراجعان داشته باشد.»

بعد از این سخنرانی‌ها، حکم انتصاب محمدرضا انصاری به سمت رییس شعبه‌ی اول دادگاه عمومی و رییس حوزه قضایی بخش گراش به او تحویل داده شد.

محمدرضا انصاری آخرین سخنران جلسه بود. او از اعتماد مسئولین و زحمات چند ساله‌ی الله‌یاری تشکر کرد و گفت: «سعی می‌کنم در طول خدمت قضایی در شهرستان گراش در راستای اجرای عدالت اسلامی، پشتیبانی از مظلومین در احقاق حق و بغض با مجرمین و متجاوزین، اجرای حدود الهی در جهت خدمت‌رسانی بیشتر و بهتر به مردم گراش و برقراری امنیت و احساس امنیت بیشتر در شهروندان ضمن رعایت قانون و بی‌طرفی دستگاه قضایی همکاری سازنده و مفید با امام جمعه شهرستان و شورای اسلامی و مسئولین اطلاعاتی و امنیتی، اداری و انتظامی و شورای تامین شهرستان داشته باشم.»

محمدرضا انصاری رییس جدید دادگاه عمومی گراش پسر عموی سرهنگ عبدالعظیم انصاری فرماندهی انتظامی شهرستان گراش است.

این مراسم با اهدای لوح تقدیر و هدایایی به صدرالدین الله‌یاری از طرف فرمانداری، اداره منابع طبیعی و آب‌خیزداری، جهاد کشاروزی، شعبه اول شورای حل اختلاف، دادگستری شهرستان لارستان و فرماندهی نیروی انتظامی و شورای اسلامی شهر به پایان رسید.

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

7 نظر

  1. در عین تودیع و معارفه ها . هنوز داروی شفا بخشی به سیستم قضایی تزریق نشده
    در سیستم قضایی کشور متاسفانه اشخاص معارفه میشوند و قانون تودیع میشود
    البته امیوار هستیم اما بعید که این یکی از اون یکی بهتر قانون بلد باشد
    اقای قبلی در حرف زدن اجتهاد به نفس میکرد نه مراجعه به قانون – اینشاالله این یکی ملاحظه و مراجعه بقانون بلد باشد

    1. خیلی خوب بلد هست از مردم ممسنیو نیروی انتظامی و وکلای آنجا بپرسید من خود اهل ممسنی هستم و خدا می داند که تمامی مردم و نهادها از درایت و قانونمندی ایشان بسیار خرسند و راضی بوده اند

  2. این انصاری بقرار اطلاع با آقای انصاری انتظامی پسر عمو ی هم هستند جمع قضایی وانتظامی جمع جمعی می تواند باشد اما این را دقیق اطلاع رسانی کنید شاید من اشتباه شنیده باشم ونادرست باشد اگه باشند هم اشکال نداره البته

    1. سلا.
      صبح همگی بخیر
      پس جمعشون جمعه.
      انشالله که کارشون رو خوب انجام بدن.
      موفق و موید باشن.
      انشالله خدا آقای الهیاری رو هم در کارشون موفق کنه.

  3. انشاءالله خداوند سلامتی پایدار و توفیق خدمت به مردم شریف گراش را به آقای انصاری عنایت فرمایند . ایشان سالها بازپرس شهرستان ممسنی بوده اند و در تامین امنیت و اجرای عدالت اجتماعی در این شهرستان بسیار کوشا بوده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 نظر
scroll to top