بستن

دانش‌آموزان گراشی DNA را استخراج کردند

دانش‌آموزان و دانشجویان گراشی در کارگاه یک روزه PCR شرکت کردند و به صورت عملی با استخراج DNA و تکثیر آن آشنا شدند. در این دوره که در مرکز تحقیقات دانشکده پیراپزشکی امام صادق(ع) گراش برگزار شد بیست نفر از دانشجویان رشته‌های شاخه زیست‌شناسی و همچنین دانش‌آموزان رشته‌ی تجربی شرکت داشتند. علی پیروزی، کارشناس ارشد زیست‌شناسی سلولی و مولکولی، مدرس این دوره بود. پیروزی مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه تهران گرفته است و دروس زیست‌شناسی سلولی و مولکولی را در دانشکده علوم پزشکی گراش ارائه می‌کند. این کارگاه در روز دوشنبه ۱۸ شهریور برای خانم‌ها و در روز سه شنبه ۱۹ شهریور برای شرکت‌کنندگان آقا برگزار شد.

در زیست‌شناسی مولکولی، واکنش زنجیره‌ای پلی‌مراز یا  PCR، به منظور تکثیر یک قطعه DNA مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این تکنیک، یک مولکول DNA  میلیون‌ها بار و طی چرخه‌های زمانی متفاوت در محیط آزمایشگاهی تکثیر می‌شود. امروزه PCR به عنوان یک ابزار مهم در فعالیت‌های تحقیقاتی و بالینی محسوب می‌شود. بعضی از کاربردهای PCR عبارت‌اند از: کلونینگ DNA به منظور تعیین توالی، فیلوژنی بر اساس DNA (آنالیز عملکردی ژن‌ها)، تشخیص بیماری‌های ارثی، انگشت‌نگاری ژنتیکی (در تعیین والدین و جرم شناسی) و تشخیص بیماری‌های عفونی.

در پایان این کارگاه آموزشی، شرکت‌کنندگان گواهی پایان دوره دریافت کردند.

در ادامه عکس‌های این کارگاه آموزشی را می‌بینید:

مدیر محتوایی هفت‌برکه روایتگر

5 نظر

    1. DNA استخراجی شکل چندان شگفت آوری نداره، خوب استخراج شده باشه یه نقطه ی سفیده ته لوله ی آزمایش. کیفیتش رو از نظر غلظت و آلودگی به کمک جذب نوریش می سنجن.
      کار خیلی قشنگیه، به بچه ها انگیزه می ده و روحیشون رو می بره بالا. یادمه ما رو بردن فقط آزمایشگاه ویروس و نشونمون دادن، ما هم کلی ذوق می کردیم! فکر کنم همون کارا باعث شد که الان جوری شده که شب و روزمو تو آزمایشگاه سر کنم!! پس اثر داره!

  1. سلام
    میگم آ
    اون آقا که موش رو روی دستش گرفته کیه و چکاره است؟
    خیلی جالبه
    مگه داخل مرکز تحقیقات هم موش آزمایشگاهی دارند؟
    اصلا چه آزمایشاتی روی اونها انجام میدن و به چه دردی میخوره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 نظر
scroll to top