بستن

قطر فرصتی ویژه برای تجارت

حسام آسوده*: سال ۲۰۲۲ قطر میزبان جام جهانی فوتبال است، این کشور ۵۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری در فضای ورزشی و ۱۴۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش عمرانی دارد. قطر در حال حاضر با درآمد سالانه ۱۱۰ هزار دلار بالاترین درآمد را در جهان دارد در حالی که میزان درآمد سالانه کشور ما پنج هزار دلار است. پس به نوعی می‌توان گفت این کشور کوچک، ثروتمندترین کشور یا حداقل یکی از ثروتمندان است. قطر در سه سال گذشته با رشد ۱۷ درصدی بالاترین رشد را در سطح جهان داشته در شرایطی که عده‌ای معتقدند در این مدت در ایران رشد دو یا سه درصدی داشته‌ایم.

نیاز به مصالح ساختمانی برای ساخت اماکن مختلف (از جمله ورزشی و رفاهی) در قطر در دهه آینده می‌تواند بازار اشتغال مناسبی برای نوجوانان لارستانی و شهرستان‌های دیگر باشد. نقطه قوت شهرستان لارستان از یک‌سو وجود فرودگاه بین المللی و انجام پرواز مستقیم به قطر با تایپ ایرباس ۳۲۰ و از سوی دیگر وجود گمرک فعال با کارشناسانی توانمند هست که می‌توان در یک اقدام مناسب و بدون تنگ نظری عده زیادی را به این سمت سوق داد. در این خصوص ضرورت تاسیس اتاق بازرگانی و یا اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان ضروری به نظر می‌رسد.

یکی از دلایلی که بنده بر روی این کشور نظر دارم علاوه بر تجربه هفت ساله در خصوص تردد بازرگانان و تجار شهرمان، نبود مرز زمینی قطر با کشورمان هست، چه کشوری مثل کویت مقادیر زیادی کالاهای صادراتی از استان خوزستان و حتی بوشهر صادر می‌شود ولی قطر این مرز زمینی را نداشته و از طریق هوایی نیز فقط از طریق شیراز و لارستان امکان پذیر است. پس این یک امتیاز بسیار خوب برای این شهرستان است.

با وجود بازار قدیم لارستانی‌ها و وجود تجار معتبر و بزرگی از لار و گراش در این بازار جوانان لارستانی چنان که توانایی در خصوص صادرات کالا و یا حتی تهیه کالا جهت صادرات دارند می‌توانند در این مسیر روشن قدم برداشته و کالاهای ارزشمندی همچون خشکبار، داروهای گیاهی،سنگهای معدنی، فراورده‌های غذایی و … را از طریق فرودگاه لارستان به کشور قطر صادر نمایند.

در پایان مجددا یادآور می‌شوم به دو طریق می‌توان در زمینه صادرات فعالیت نمود. راه اول تهیه و تولید مواد و کالاهای صادراتی است که اغلب از روستاها و بازارهای محلی اطراف شهرستان تهیه می‌شود و راه دوم نیز صادر نمودن این‌گونه کالاهاست که می‌توان این بازارها را پیدا کرد و محصولات ارزشمندی مثل آویشن،آنغوزه،خشکبار ،خرما و ….را خرید و آماده صادرات کرد. اگر خود شخصا توانایی انجام صادرات را دارید (دارا بودن کارت بازرگانی الزامی است) می‌توانید با مراجعه به گمرک و یا فرودگاه لارستان ضمن مشاوره، طریقه انجام کار را هم بپرسید. در غیر این صورت پس از تهیه و یافتن طرف قرارداد می‌توانید به کسی که دارای کارت بازرگانی است مراجعه و طی قراردادی آن کالا را صادر کنید.

بدیهی است با توجه به تفاوت نرخ ارز بین کشورمان و کشور قطر در کوتاه‌ترین زمان سود فراوانی نصیب‌تان خواهد شد. بگونه ای که مثلا هر کیلو انجیر متوسط اگر در ایران ۱۵۰۰۰ تومان قیمت دارد همین انجیر در قطر به قیمت ۶۰ الی ۸۰ ریال قطری معادل ۶۰ تا ۸۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.حال محاسبه کنید اگر معادل هزار کیلو انجیر صادر کنید چه سودی نصیب شما خواهد شد.

*: حسام آسوده (HesamAsoudeh@gmail.com)

مطالبی و عکس‌هایی که خوانندگان گریشنا و نشریه افسانه ارسال کرده‌اند.

15 نظر

  1. کمتر کسی حاضر هست اطلاعات اینچنینی را مفت و مجانی به مردم بدهد.واقعا ما گراشی ها با وجود این همه گراشی در قطر چرا به فکر صادرات نیستیم.خیلی محصولات شهرمان را میتوانیم با هواپیما به قطر صادر کنیم.بهر حال از نویسنده این متن متشکریم.

  2. اونقدرها هم که فکر میکنید کار صادرات ساده نیست فکر میکنم نویسنده محترم که من لازم است از ایشان تشکر کنم خودشان تا بحال شخصا وارد گود نشده اند….

    1. اتفاقا آقا رضا اونقدرها هم مشکل نیست.فقط مهم بازاریابی است.اگر خریدار جنس تو قطر دارید ۸۰ درصد مشکا شما حل شده است و با توجه به شناختی که من از گراشیها دارم خیلی از این عزیزان مسافر قطر هستند.

  3. در این متن خواندم:
    “”در این خصوص ضرورت تاسیس اتاق بازرگانی و یا اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان ضروری به نظر می‌رسد.””
    خودتون با دست خودتون نخواستید که بشه.اداره کل صنعت معدن وتجارت جنوب فارس بهترین فرصت بود.

    1. جناب آقای مهدی از لار
      این جمله ای که شما از متن گرفتین و کپی پیستش فرمودین جمله آقای حسام آسوده ( نویسنده مقاله ) است که آرزو کرده اند کاش این اتاق وجود داشت . البته نگفتن در کجا ؟ لابد لار منظورشان بوده دیگه . پ ن پ فکر کردی آرزوی تاسیس اتاق بازرگانی در گراش یا خنج یا لامرد کردن ایشون؟!!!

      1. آقا مهدی و آقا وحید لطفا وارد بحث انحرافی نشین.این صحبتها مال کسانی است که منافعشون در گل آلود کردن آب روابط طرفین هست.بگذریم..من فقط گفتم تاسیس حالا اگر تو گراش بود بنده اولین نفری خواهم بود که شرکت می کنم.شک نکنید.

  4. با سلام
    برای اطلاع عرض میکنم : کار صادرات در جمهوری اسلامی ایران دارای ریسکی بالاست .یکی از دوستان بنده در شیراز این کار را شروع کرد … دفتر کارش به شش ماه نکشید که کرکره ها را کشیدن پایین و تعطیل شد ! آغا توی این اوضاع بلبشو که از اقتصاد تنها نامی باقی مانده است کی میره سراغ این کار؟

  5. عامو چی میگین شما اصلا ویزا درست و حسابی بیرون میاد که آدم بتونه بره تو کار تجارت!!! ما خودمون ۱۴ساله با ویزا شیش ماهه یا سه ماهه میریم با وجودی که اونجا مغازه وملک شخصیه!اونم با هزار بدبختی وگرفتاری ویزا بهمون میدن!!!!
    انگار خبر ندارین اونایی که مقیم بودن دیگه ویزاهاشون تمدید نمیشه!!

    1. دوست عزیز الان هزاران نفر گراشی در بازار قطر مشغول بکار هستند.دلیلی ندارد شما همراه کالایتان مسافرت کنید.شما فقط ارسال کننده هستید و دوستان یا آشناهایتان گیرنده..

  6. پنج سال بعد کسانی حسرت میخورند و کسانی با تجربه پنجساله لذت می برند.شما جرء کدام دسته اید.بیائید دست از بوتیک بازی و مغازه داری برداریم.چه عیب دارد که ما هم مثل مرکز استانی ها و تهرانی ها با یک موبایل و یک لپ تاپ تجارت کنیم.تجارت که میلیارد ها سرمایه نمیخواد.کمی زرنگی و سر و زبون میخواد.همین

  7. با تشکر از سایت گریشنا
    مطلبم را بعد ده سال مجددا در سایت شما خواندم.. دقیقا بعد از تحریم قطر و جام جهانی… ای کاش ما می‌توانستیم از این فرصت استفاده کنیم.
    با تشکر
    تیرماه ۱۴۰۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 نظر
scroll to top